اخلاق مهم‌ترين استراتژي حرفه‌اي واحدهاي موفق جهان است عضو مركز اخلاق حرفه‌اي دانشگاه تهران گفت:‌ رسيدن به اخلاق حرفه‌اي جز در شرايطي كه اخلاق مهم‌ترين استراتژي يك واحد توليدي باشد، امكان‌پذير نيست. به گزارش خبرگزاري فارس از قزوين امير شجاعي ظهر امروز در همايش "اخلاق حرفه‌اي الگوي ايراني و اسلامي كار" كه در سالن همايش دانشگاه علوم پزشكي قزوين برگزار شد، اظهار كرد:‌ اخلاق واژه‌ايست كه در ذهن‌ها روان است و كمتر كسي است كه روزانه با اين كلمه سر و كار نداشته باشد.

شجاعي گفت:‌ همه ما هر روز بارها از واژه اخلاق استفاده مي‌كنيم و اين واژه در كلمات روزمره ما نهادينه شده اما كمتر پيش مي‌آيد كه به معناي واقعي اين كلمه بپردازيم، چيزي كه امروز با آن سروكار داريم فاصله زيادي با اخلاق حرفه‌اي مد نظر ما دارد.

اخلاق حرفه‌اي متمايز از اخلاق عمومي است

وي با ذكر نمونه‌هايي اخلاق را از نظر واژگاني تعريف كرده و گفت:‌ ما هنوز نتوانسته‌ايم اخلاق را از اخلاق حرفه‌اي تمايز دهيم و اين در حالي است كه اخلاق حرفه‌اي امري متفاوت از اخلاق روزمره است، البته شباهت‌هاي فراواني در اين دو مورد وجود دارد اما در اصل مي‌توان اخلاق حرفه‌اي را بخشي از اخلاق دانست.

عضو مركز اخلاق حرفه‌اي دانشگاه تهران با اشاره به اينكه امروزه اخلاق حرفه‌اي از ديدگاه برخي از ميان رفته است، گفت: ما بايد بدانيم كار اخلاق حرفه‌اي مي‌تواند زمينه‌ساز موفقيت‌هاي بعدي يك مؤسسه يا واحد باشد به طوريكه مي‌توان موفقيت‌هاي شركت‌هاي بزرگ را از اخلاق حرفه‌اي مناسب دانست.

افزايش بهره‌وري نتيجه اخلاق حرفه‌اي است

شجاعي افزايش بهره‌وري را يكي از مهم‌ترين فوايد اخلاق حرفه‌اي دانست و عنوان كرد:‌ رسيدن به بهره‌وري بالا از جمله فوايدي است كه مي‌توان در راستاي اخلاق حرفه‌اي به آن دست يافت همانطور كه مي‌ديديم واحدهاي كاري موفق در گذشته از بهره‌وري‌هاي بالايي برخوردار است.

وي خاطر نشان كرد: برتري رقابتي، تبديل تهديد به فرصت، مديريت مناسبت و افزايش هم‌افزايي در محيط كار از جمله فوايدي است كه در سايه استفاده از اخلاق حرفه‌اي حاصل مي‌شود.

برتري رقابتي محصول اخلاق حرفه‌ايست

عضو مركز اخلاق حرفه‌اي دانشگاه تهران اذعان كرد:‌ وقتي اخلاق حرفه‌اي در سازماني حاكم شود، مي‌توان به وضوح شاهد تفاوت اين سازمان و مؤسسه با مؤسسات مشابه بود به طوريكه اخلاق حرفه‌اي به عنوان يك عامل موفقيت و برتري را در رقابت‌هاي كاري به وجود مي‌آورد.

شجاعي توضيح داد:‌ تبديل كردن مشكلات به فرصت‌ها نيز يكي ديگر از فوايد اخلاق حرفه‌ايست و فردي كه در زمان كار با مشكل و تهديد مواجه مي‌شود، مي‌توان تأثير اخلاق حرفه‌اي را در اين بحث به وضوح مشاهده كند كه تهديد با برنامه‌ريزي درست اخلاق حرفه‌اي به يك فرصت تبديل مي‌شود.

وي افزايش هم‌افزايي را از ديگر فوايد اخلاق حرفه‌اي نام برد و بيان كرد:‌ امروزه دانشمندان جهان موفقيت‌ها را در افزايش هم‌افزايي مي‌دانند كه مي‌شود با اخلاق حرفه‌اي به آن دست يافت.

تصور ناقص از اخلاق حرفه‌اي به كار لطمه وارد مي‌كند

عضو مركز اخلاق حرفه‌اي دانشگاه تهران گفت: تصور ناقص و نادرست ما از اخلاق حرفه‌اي سبب مي‌شود كه با وجود تلاش‌هاي فراوان نتيجه مطلوب حاصل نشود و اين سبب مي‌شود كه عده‌اي اخلاق حرفه‌اي را بي‌اثر مي‌دانند در حالي كه كار اين افراد، تنها اخلاق حرفه‌اي نيست.

شجاعي ادامه داد:‌ تنها راه رسيدن به شناخت درست از اخلاق حرفه‌اي و البته اخلاق حرفه‌اي متناسب، برگزاري چنين همايش‌ها و دوره‌هاي آموزشي است كه بتواند اخلاق حرفه‌اي را در قالبي ايراني و اسلامي به كارگران و كارفرمايان ارائه دهد و آن زمان است كه مي‌شود نتيجه واقعي اين اخلاق را در واحدها مشاهده كرد.

 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مرکز اخلاق و تربیت اسلامی
مجری سایت : شرکت سیگما