همايش ملي اخلاق و اقتصاد اسلامي در قم برگزار مي‌شود دبير علمي اين همايش از آخرين مهلت ارسال مقالات تا پايان آبان ماه خبر داد  

محمدجواد توكلي در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به برگزاري همايش ملي اخلاق و اقتصاد اسلامي اظهار كرد: مطالعات جدي در ضمن مباحث اخلاق و اقتصاد به صورت عام و خاص نياز است بنابراين برگزاري اين همايش تا اندازه‌اي اين نياز را برطرف مي‌كند.

وي با بيان اينكه فعاليت‌هاي ناچيزي در فضاي دانشگاهي و حوزوي در زمينه اخلاق و اقتصاد صورت گرفته است گفت: راهبردهاي اقتصادي چنداني بر اساس مباني اخلاق اسلامي طراحي نشده به همين دليل انجمن اقتصاد اسلامي حوزه علميه قم بر اساس اين ضرورت‌ها نخستين همايش دو سالانه خود را با عنوان همايش اخلاق و اقتصاد اسلامي برگزار مي‌كند.

دبير علمي همايش ملي اخلاق و اقتصاد اسلامي به اهداف همايش ملي اخلاق و اقتصاد اسلامي اشاره كرد و افزود: ايجاد فضاي گفتمان علمي در زمينه مباحث اخلاقي و اقتصاد اسلامي، فضاسازي براي شكل‌گيري مطالعات كاربردي اخلاق و اقتصاد و زمينه‌سازي براي سياست‌گذاري‌هاي اخلاقي و اقتصادي از جمله اهداف اين همايش است.

وي خاطر نشان كرد: آفات فراواني مانند احتكار، گران‌فروشي و كم‌فروشي در فضاي اقتصادي جامعه وجود دارد بنابراين در اين همايش راه حل اساسي در اين حوزه پيگيري مي‌شود.

توكلي با بيان اينكه همايش اخلاق و اقتصاد اسلامي با مشاركت 15 مركز حوزوي و دانشگاهي برگزار مي‌شود گفت: مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره)، دانشگاه علامه طباطبايي، دانشگاه امام صادق (ع)، دانشگاه تربيت مدرس، دانشگاه مفيد و جامعة المصطفي العالميه از جمله نهادهاي مشاركت‌‌كننده در اين همايش هستند.

وي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، مركز بررسي‌هاي استراتژيك رياست جمهوري و مركز مطالعات راهبردي شوراي عالي انقلاب فرهنگي را از ديگر نهادهاي همكار در برگزاري همايش اخلاق و اقتصاد اسلامي ذكر كرد.

عضو هيئت علمي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) خاطر نشان كرد: اين همايش به طور عمده مباحث نظري مانند فلسفه اخلاق و اقتصاد از ديدگاه اسلام، كاركردهاي اخلاق در اقتصاد، مباحث نظري مانند رابطه عقلانيت اقتصادي و اخلاقي، مكتب اخلاقي مورد نظر اسلام در اقتصاد اسلامي و مباحثي ديگر مانند مطلوبيت‌گرايي، وظيفه‌گرايي و فضيلت‌گرايي را پيگيري مي‌كند.

وي عنوان داشت: در محور اول اين همايش مباحث اخلاق هنجاري و اخلاق اثباتي و فلسفه اخلاق كسب و كار و در محور دوم مباحث اخلاق و اقتصاد از ديدگاه اسلام بررسي مي‌شود.

توكلي يادآور شد: در محور دوم بحث‌هاي نظري درباره تأثير گرايش‌هاي اخلاقي در رفتار اقتصادي مسلمانان و تأثير شعائر اسلامي در اخلاق اقتصادي مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

وي ادامه داد: اخلاق مصرف، اخلاق توزيع و اخلاق كاربردي تجارت از ديگر مباحث مطرح شده در اين همايش است.

عضو هيئت علمي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) خاطر نشان كرد: اخلاق بانكداري و مالي اسلامي، مباحث اخلاق مالي عمومي به ويژه چالش‌هاي اخلاقي در سياست‌گذاري‌هاي اقتصادي، ماليات و توزيع يارانه‌ها و تأثير و تاثر فضاسازي شهري بر اخلاق از ديگر موضوعات محوري همايش اخلاق و اقتصاد اسلامي است.

وي با بيان اينكه تاكنون 136 چكيده مقاله به دبيرخانه همايش ارسال شده است گفت: افراد علاقه‌مند تا پايان آبان فرصت دارند مقالات خود را به آدرس info@islamicec.com ارسال كنند.

توكلي يادآور شد: افراد براي كسب اطلاعات بيشتر مي‌توانند به پايگاه انجمن اقتصاد اسلامي حوزه به آدرس www.islamicec.ir مراجعه كنند.

 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مرکز اخلاق و تربیت اسلامی
مجری سایت : شرکت سیگما