همايش بين‌المللي «اخلاق و اديان» برگزار مي‌شود دبير اجرايي همايش بين‌المللي «اخلاق و اديان» از برگزاري اين همايش در 9 و 10 اسفندماه خبر داد. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه قم، حجت‌الاسلام سيدعباس حسيني دبير اجرايي همايش بين‌المللي اخلاق و اديان گفت: دين و اخلاق، به عنوان دو منبع هدايت و فضيلت و سعادت، هميشه مورد توجه و اهتمام جامعه بشري بوده و هستند. به همين دليل، اين دو موضوع از همان ابتداي رواج مباحث عقلاني و فلسفي، از موضوعات هميشگي انديشمندان و مكاتب فكري و فلسفي بوده است.

وي ادامه داد: اخلاق ديني، بخش عظيمي از معارف و توصيه‌هاي همه اديان در طول تاريخ بوده و از حيث عقلانيت، رابطه متقابل، تأثير دين در تشكيل اخلاقي كامل در جامعه بشري و توان مباني اخلاق ديني در حل مسائل مربوطه، معمولا آوردگاه انديشه و قلم اهل فكر بوده و آثار و پژوهشهاي متعددي را موجب شده است.

حسيني تصريح كرد: در راستاي غني‌سازي پژوهش‌هاي حوزه اخلاق و دين، بررسي منابع، مواد و توان اديان در حوزه مسائل اخلاقي، جلب پژوهش‌هاي كاربردي و ارائه پژوهش‌هايي در معرفي اخلاق اسلامي، پژوهشكده علوم وحياني معارج وابسته به بنياد بين‌الملي علوم وحياني إسراء، همايش بين‌المللي اخلاق و اديان را برگزار مي‌كند.

دبير اجرايي همايش اخلاق و اديان عنوان كرد: اين همايش بين‌المللي در پنج محور مباني معرفتي اخلاق، اخلاق در اسلام، اخلاق در يهوديت و مسيحيت، اخلاق در آيين‌هاي شرقي و اديان و مسائل اخلاقي برگزار مي‌شود.

وي با اشاره به موضوعات محور مباني معرفتي اخلاق اظهار كرد: دين و اخلاق، عقلانيت و اخلاق ديني، جايگاه عواطف و احساسات در اخلاق ديني، ارزيابي مكاتب اخلاقي از منظر ديني، اطلاق و نسبيت ارزش‌هاي اخلاقي در اديان، معنا و امكان اخلاق واحد جهاني و نقدهاي متفكران سكولار بر اخلاق ديني از جمله موضوعاتي هستند كه براي محور اول همايش در نظر گرفته شده است.

حسيني ادامه داد: محور دوم همايش با عنوان اخلاق در اسلام شامل موضوعاتي از قبيل رويكردهاي اخلاقي (نقلي ، فلسفي ، عرفاني و ...)، منابع اخلاقي در اسلام، اسوه‌هاي اخلاقي، نظام اخلاقي اسلام، اخلاق، حقوق و فقه اسلامي، نقش اخلاق در تاريخ و تمدن اسلامي، نقش اخلاق اسلامي در تحولات انديشه اخلاقي متاخر مي‌شود.

وي رويكردها و مكاتب اخلاقي يهودي (فريسي ، صدوقي و...)، رويكردها و مكاتب اخلاقي (اخلاق كاتوليك ، ارتودكس ، پروتستان و...)، منابع اخلاقي در يهوديت و مسيحيت و نظام‌هاي اخلاقي يهوديت و مسيحيت را از جمله موضوعات محور اخلاق در يهوديت و مسيحيت برشمرد.

دبير اجرايي همايش اخلاق و اديان اظهار كرد: اخلاق در آيين‌هاي شرقي محور چهارم اين همايش بين‌المللي است كه موضوعاتي همچون نظام‌هاي اخلاقي آيين هاي شرقي، رويكرد اخلاقي فرق بودايي، راه‌هاي نجات در اخلاق هندويي و بودايي، منابع اخلاقي در هندوئيسم و بوديسم را در بر مي‌گيرد.

وي آخرين محور اين همايش را اديان و مسائل اخلاقي برشمرد و عنوان كرد: اخلاق پزشكي ( ژنتيك ، شبيه سازي ، آسان مرگي و ... )، اخلاق محيط زيست، اخلاق رسانه و فناوري‌هاي اطلاعاتي، اخلاق سياسي و اخلاق خانواده موضوعاتي اين محور همايش هستند.

حسيني 30 خرداد ماه سال 91 را آخرين مهلت ارسال چكيده مقالات برشمرد و عنوان كرد: علاقه‌مندان تا 30 شهريور ماه سال 91 فرصت دارند اصل مقالات خود را به دبيرخانه همايش به نشاني قم، 75 متري عمار ياسر، نبش 30 متري شهيد قدوسي، بنياد بين‌المللي علوم وحياني إسراء ارسال و يا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره 7777793 تماس بگيرند

 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مرکز اخلاق و تربیت اسلامی
مجری سایت : شرکت سیگما