نشست بررسي اخلاق از ديدگاه ديني و انديشه كنفسيوس در پكن برگزار شد همزمان با عيد غدير، گروهي از فرهيختگان، اساتيد و دانشجويان چيني و ايراني چهارشنبه شب در نشستي در پكن اخلاق را از ديدگاه ديني و انديشه هاي كنفسيوس بررسي كردند.
پكن - همزمان با عيد غدير، گروهي از فرهيختگان، اساتيد و دانشجويان چيني و ايراني چهارشنبه شب در نشستي در پكن اخلاق را از ديدگاه ديني و انديشه هاي كنفسيوس بررسي كردند.
به گزارش ايرنا، دكتر ' مهدي صفري '، سفير جمهوري اسلامي ايران در چين طي سخناني در اين نشست گفت، حكومت ديني تابع ارزش ها است و اين مهم يكي از اصول اساسي دين اسلام است.
و با اشاره به حركت عظيم و تاريخ ساز پيامبر اكرم (ص) در غدير خم، اين رويداد مهم را از دو بعد فضيلت اميرالمومنين (ع) و مساله ولايت مورد بررسي قرار داد.
صفري با تاكيد براينكه ارزش هاي الهي حضرت امير (ع) بر هيچ كس پوشيده نبود به نقل از ' ابن ابي الحديد' از مورخين اهل سنت گفت: فضايل علي بن ابيطالب (ع) براي مردم آن روز به گونه اي روشن بود كه بعد از رحلت پيامبر (ص) احدي از مهاجران و اغلب انصار شك نداشتند كه ايشان وصي و جانشين پيامبر (ص)خواهند بود.
وي تصريح كرد: بنابر اراده الهي، پيامبر اكرم (ص) نيز همان فضايل و ارزش ها را معتبر دانست و بر اساس همان ارزش ها ولايت و حاكميت علي (ع) محقق شد.
سفير ايران افزود: يكي از دروس مهمي كه از حادثه غدير مي توان آموخت آن است كه كسي مي تواند در مرتبه حكومت بر مسلمين و جهان قرار گيرد كه داراي ارزش هاي علي گونه باشد .
' به عبارت ديگر امضا و اثبات اين نوع فضايل با جانشيني علي (ع) در نهايت به استقرار آن در جامعه منتهي خواهد شد در نتيجه بر اساس ديدگاه وحي الهي و پيامبر اكرم (ع) حكومت تابع ارزشهاست و اين يكي از اصول اساسي اسلام است .'
وي در ادامه با اشاره به حديث ' من كنت مولاه فهذا علي مولا' تقارن ولايت و حكومت را يكي از مسائل مهمي خواند كه پيامبر (ص) بدان اشاره فرموده اند.
دكتر صفري تاكيد كرد، بنابر روايت متواتر، هيچ حاكميتي جز ولايت الهي بر مردم پذيرفتني نيست.
'آن كسي كه ولي و حاكم مردم است يك سلطان نيست يعني عنوان حكومت از بعد اقتدار و قدرت او بر تصرف ملاحظه نمي شود بلكه از باب ولايت و سرپرستي او مورد توجه است . '
وي گفت: اگر اين مفهوم ولايت و آنچه كه اسلام براي ولي و والي به عنوان شرط و وظيفه قرارداده است را بشكافيم خواهيم ديد كه مردمي ترين و عادلانه ترين نوع حكومت همين نوع حكومت خواهد بود چرا كه هيچ زشتي و بدي در اين حكومت به رسميت شناخته نمي شود .
وي تاكيد كرد: ولايت در اسلام ، ناشي از ارزش ها است ، ارزش هايي كه وجود آنها مردم را مصونيت مي بخشد .
دكتر ' شاجو پينگ'، از بخش فلسفه دانشگاه پكن نيز طي سخناني در اين نشست اخلاق را از ديدگاه كنفسيوس مطرح كرد.
وي گفت: كنفسيوس در كتاب خود بيش از 40 بار به اخلاق اشاره كرده و در مورد خير خواهي و حمايت از مردم نيز 95 با ذكر به ميان آورده است.
وي اظهارداشت: از نظر كنفسيوس براي اداره يك كشور اخلاق بايد جدي گرفته شود و رفتار دولت ها با مردم نيز بايد تابع اخلاق باشد.
وي با بر شمردن شماري از صفت هاي اخلاقي مورد نظر كنفسيوس افزود: اخلاق باعث انسجام يك جامعه مي شود.
در ادامه اين نشست، ' صدرالدين شريعتي' يكي از دانشجويان ايراني مقيم نيز ضمن ارائه مقاله اي گفت: اخلاق كليد حل مشكلات جهاني است.
وي افزود: پژوهش و كنكاش دانشمندان و فرهيختگان جهان در كشف انديشه ها و صفات اخلاقي در جوامع بشري از برجسته ترين تلاشهاي فرهنگي و طبيعي ترين راه براي برقراري ارتباط بين ملت ها و دولت ها و تمدن هاست.
وي تاكيد كرد: غالب مشكلات فردي و اجتماعي و حتي گرفتاري ها و بن بست هاي موجود جهاني درست ناشي از فقر اخلاق جوامع و بعضا سران بسياري از آنان سرچشمه مي گيرد.
وي تصريح كرد: اخلاق خمير مايه تمدن ها و ستون فقرات زندگي اجتماعي سالم است و بهترين وسيله براي رسيدن به تكامل انسان است .
همچنين، دكتر ' موسي ماجد ' تحصيل كرده جامعه الازهر نيز طي سخناني با اشاره به سوره هايي از قرآن كريم گفت: اخلاق روح دين اسلام است و در تمام امور زندگي شخصي و اجتماعي بايد جاري باشد.
وي افزود: از نگاه دين اسلام حتي اقتصاد نيز داراي اخلاق خاص خود است.
دكتر 'حسين جليلوند'، رايزن فرهنگي ايران در چين نيز در اين نشست خطاب به حاضران گفت: حضرت محمد (ص) و امام اول شيعيان حضرت علي (ع) در بين مردم زندگي كردند و براي اصلاح امور آنان سختي هاي زيادي را متحمل شدند.
وي افزود: انديشه هاي كنفسيوس به اين دليل ماندگار شده كه او در بين مردم زيست.
وي با تاكيد بر شناخت عميق دو فرهنگ تمدني ايران و چين و يافتن ريشه هاي اخلاقي و فرهنگي دو كشور گفت: ما برانيم با شناخت و تحقيق و معرفي زمينه هاي مشترك ديني و فرهنگي دو كشور بتوانيم به اهدافي مانند تاثير گذاري دو فرهنگ بزرگ چين و ايران دست يابيم.
وي بر جستجو و يافتن ريشه هاي مشترك فرهنگي و اخلاقي توسط فرهيختگان و محققان دو كشور تاكيد كرد.
جليلوند گفت: زمينه هاي مشترك اخلاقي و فرهنگي ما را بيش از پيش به يكديگر نزديك تر خواهد كرد.
نشست بررسي تطبيقي چند فراز اخلاقي از ديدگاه كنفسيوس و اخلاق ديني به همت رايزني فرهنگي سفارت جمهوري اسلامي ايران در چين برگزار شد.
 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مرکز اخلاق و تربیت اسلامی
مجری سایت : شرکت سیگما