نشست علمي «در جست ‌و جوي عرفان» در دانشگاه قم برگزار شد. هدف اصلي عرفان‌هاي كاذب رسيدن به آرامش دنيوي است

به گزارش خبرگزاري ايسنا، منطقه قم، در نشست علمي «در جست ‌و جوي عرفان» كه از سوي واحد خواهران جهاد دانشگاهي دانشگاه قم و با همكاري سازمان فعاليت‌هاي قرآني دانشجويان كشور 22 آذرماه برگزار شد، حجت‌الاسلام و المسلمين «ابوالفضل ساجدي»، عضو هيئت علمي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) به تشريح عرفان‌هاي نوظهور و عرفان اسلامي پرداخت.

وي گفت: امروزه بازار عرفان‌هاي كاذب داغ است و اين سؤال مطرح است كه چرا بايد براي عرفان سراغ دين برويم و به جاي اينكه نماز بخوانيم چرا سراغ تمرينات پيشنهادي در عرفان‌هاي كاذب نرويم؟

ساجدي با بيان اينكه ابتدا بايد تعريف اجمالي از عرفان و دين داشته باشيم، تصريح كرد: عرفان دانشي است كه به دنبال معرفت خدا، معرفت آخرت، شناخت حقايق عالم و كشف رابطه آن‌ها با خدا و كشف سلوك الي‌الله است.

وي اظهار كرد: شناخت متعالي خدا، آخرت، رابطه انسان با مبدا و معاد و نحوه سلوك انسان براي نزديك شدن به خدا موضوعات عرفان اسلامي است و روشش، روش شهودي است و با احساس انسان سر و كار دارد در حالي كه عرفان‌هاي كاذب به گونه‌اي در جهت تغذيه ابعاد معنوي انسان هستند.

ساجدي با بيان اينكه تعريف عرفان اسلامي با كاذب متفاوت است، تصريح كرد: در عرفان‌هاي كاذب هدف اصلي رسيدن به آرامش دنيوي است و بشر به اين نتيجه رسيده كه انسان نيازها و احساسات متفاوتي دارد كه بايد به آن توجه شود و دانشمندان غربي هم در تقسيم نيازهاي انسان به اوليه و برتر از نيازهاي معنوي به عنوان برتر ياد كرده‌اند.

عضو هيئت علمي موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اشاره به چيستي دين تصريح كرد: دين تنوع زيادي دارد به همين دليل پيداكردن وجه مشترك براي آن‌ها كار ساده‌اي نيست زيرا برخي اديان ابتدايي و برخي الهي هستند؛ اديان با خدا و بدون خدا، اديان انساني و غيرانساني داريم به همين دليل تنوع اديان، بازار تعريف دين را داغ و در عين حال آن را مشكل كرده است.

وي تاكيدكرد: بايد در بازار آشفته دين و عرفان با ملاك جلو برويم در غير اين صورت دچار مشكل خواهيم شد.

ساجدي با بيان اينكه سراغ عرفان‌هاي كاذب رفتن ما را دچار مشكل مي‌كند عنوان كرد: عرفان‌ها را مي‌توان به عرفان‌هاي هندي و آمريكايي تقسيم كرد كه در عرفان‌هاي نوع اول آئين «هندوئيزم» را داريم كه حقوق زن در آن به شدت پايمال و تحقير مي‌شود و نظام طبقاتي به شدت در آن مورد تأكيد است و اجازه داده نمي‌شود اين نظام بهم بريزد و يا آئين جين هست كه رياضات بسيار سختي را براي مبارزه با نفس دارد.

ساجدي ادامه داد: پيشنهادات اين‌ها براي مبارزه با نفس تعجب‌آور است؛ مثلا مي‌گويند براي مبارزه با نفس بايد مدفوع انسان را بخوريد و هرگونه علاقه‌ و يا ارتباط جنسي را مطلقا نفي مي‌كنند؛ در آئين «اشو» بت پرستي جايز است و در اين عرفان‌ها برخي به شدت با علاقه دنيوي مبارزه مي‌كنند و برخي هم آن قدر آن را آزاد مي‌دانند كه مثلا مانند اشو بر سكس استوار است.

اين محقق حوزوي عنوان كرد: آئين پائولوكوئيلو بر روي سكس و استفاده از مواد مخدر تاكيد زيادي دارد و رابطه آزاد را تئوريزه مي‌كند و عرفان مسيحيت نيز نفي عقلانيت مي‌كند و در يهود نيز ما به آن معنا عرفان سراغ نداريم.

ساجدي بيان كرد: عرفان «چيني» تمايل شديدي به انزواگرايي دارد و در آن معاد و نبوت و ... وجود ندارد و در مجموع در راه‌هكارهاي عملي اين عرفان‌ها برخي دچار افراط و برخي تفريط شده‌اند.

وي افزود: تعريف ما از دين اين است كه دين ارايه دهنده مجموعه راه‌كارها و معرفت‌هايي است كه به دو دسته توصيفي و هستي شناختي و بايدها و نبايدها تقسيم‌ مي‌شوند.

عضو هيئت علمي موسسه امام خميني(ره) بيان كرد: گزاره‌هاي ناظر به هست‌ها همان اصول اعتقادات است كه بيانگر خداشناسي، راه و راهنما شناسي و انسان شناسي است.

وي عنوان كرد: انسان داراي اختيار و اراده است و در مسير ساختن شخصيتش در حال حركت و هر لحظه در حال شدن و تغيير است كه به آن تربيت گفته مي‌شود.

ساجدي ادامه داد: اگر انسان داراي ابعاد وجودي است براي سعادت راه‌كارهاي ويژه‌اي را بايد طي كند كه اين راه‌ها بايد از دوره كودكي به او آموزش داده شود.

عضو هيئت علمي موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) بيان كرد: در مسير هدايت و كمال اگر آموزه‌ها مطابق با واقعيت باشد دين صادق و اگر صحيح نباشد دين، دين باطل خواهد بود و بر همين اساس هم براي اديان اهدافي در قرآن بيان شده است كه يكي از آن‌ها تربيت آسماني انسان زميني است؛ دين مي‌خواهد آنچه را ما نمي‌دانيم به ما بياموزد.

وي تاكيد كرد: از اهداف اديان يادآوري و تذكر و احياي فطرت توحيدي و جبران كاستي در كسب اخلاقيات و معنويت است.

 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مرکز اخلاق و تربیت اسلامی
مجری سایت : شرکت سیگما