فیض
در معرفی الگوها به شاخصه های قرآنی توجه داشته باشیم عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان: قرآن الگوها را معرفی می کند تا در ادامه به شاخصه ها بپردازد و این یعنی باید شاخصه ها را دنبال کرد و مورد توجه قرار داد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، حجت الاسلام محمدعلی فیض آبادی در نشست «قرآن و سبک زندگی» از مجموعه نشست های ویژه ماه مبارک رمضان که به همت اداره آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در حال برگزاری است، با بیان این که خداوند در قرآن کریم عبودیت و بندگی را صراط مستقیم معرفی کرده است اما در سوره حمد و برای تبیین صراط مستقیم الگوها معرفی شده اند، گفت: انتخاب الگو موضوعی بسیار مهم در سبک زندگی است که کمتر مورد توجه مبلّغان دینی قرار دارد.

وی افزود: نکته مهم این است که در تبلیغ دین و آموزه های دینی باید اهل بیت (علیهم السلام) را به عنوان الگو معرفی کنیم، چراکه آن ها «انعمت علیهم» هستند و ضعف ندارند، در حالی که معرفی سایرین به عنوان الگو عاملی برای بروز شبهات مختلف است و از آن سوء استفاده و سوء برداشت می شود.

عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان ابراز کرد: در قرآن کریم 4 نوع الگو وجود دارد؛ انبیاء و اولیاء خدا که از ابتدا تا انتها مثبت بودند، الگوهای منفی مانند فرعون و نمرود که منفی بودند و منفی ماندند، الگوهایی مانند شیطان و بلعم باعورا که مثبت بودند و منفی شدند و گروه آخر هم چون ساحران فرعون که راه حق را پیدا کردند و مثبت شدند.

حجت الاسلام فیض آبادی عنوان کرد: در قرآن کریم شاخصه هایی برای الگوها معرفی شده است و ما باید الگوها را با در نظر گرفتن این شاخصه ها معرفی کنیم. در واقع قرآن الگوها را معرفی می کند تا در ادامه به شاخصه ها بپردازد و این یعنی باید شاخصه ها را دنبال کرد و مورد توجه قرار داد.

وی با اشاره به آیات 7 تا 10 سوره مبارکه انسان که خانواده امیرالمومنین (علیه السلام) را به عنوان الگو معرفی کرده است، گفت: اهل بیت (علیهم السلام) به عهد و نذر خود وفادار بودند در حالی که امروز بسیاری از مسائل خانوادگی و زناشویی نتیجه بی تعهدی و بدقولی است. هم چنین ایشان به معاد و حساب و کتاب روز قیامت ایمان و باور حقیقی داشتند، در حالی که ما آن را بسیار ساده پنداشته ایم.

این کارشناس مسائل دینی در ادامه اظهار کرد: یکی از شاخصه های باور به معاد این است که بدانیم و باور داشته باشیم که خداوند به خاطر کم کاری ها و تنبلی های ما در حوزه ای که استعداد داشته ایم، ما را مورد مؤاخذه قرار خواهد داد.

حجت الاسلام فیض آبادی با اشاره به جایگاه و نقش رسانه ها در معرفی الگوهای مثبت یا منفی به مردم و به خصوص جوانان، ابراز کرد: متأسفانه در جامعه ما هنرمندان، فوتبالیست ها و سلبریتی ها به عنوان الگو معرفی می شوند و برنامه های پرمخاطب تلویزیون مانند خندوانه و دورهمی توجه چندانی به الگوهای مورد توجه دین ندارند.

وی با تأکید بر این که الگوها همه ابعاد زندگی ما را تحت تأثیر قرار می دهند، به تبیین آیه «لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ» (آل عمران/ 92) پرداخت و افزود: یکی از الزامات سبک زندگی دینی گذشتن از دلبستگی هاست و تا زمانی که از دلبستگی ها فاصله نگیریم، به خدا نمی رسیم. به همین خاطر است که اهل بیت (علیهم السلام) ما را از دلبستگی های غیراصولی نهی می کنند.

مبلّغ نخبه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی عنوان کرد: محور اصلی زندگی دینی اخلاص است و انسان مخلص به دنبال تشکر یا جزا نیست و از کسی توقعی ندارد و این نکته در داستان بخشش اهل بیت (علیهم السلام) به مسکین، یتیم و اسیر در قالب عبارت «عَلَى حُبِّهِ» گنجانده شده است.

حجت الاسلام فیض آبادی تأکید کرد: مبلّغان دینی باید الگوها و شاخصه های آن ها را با تأمّل و تعمّق در آیات و روایات استخراج و برای مردم تبیین کنند که اگر این شاخصه ها در جامعه ما نهادینه شود، خود به خود به سمت سبک زندگی اسلامی حرکت کرده ایم.

وی تصریح کرد: قرآن کریم شاخصه هایی را برای فرعون به عنوان الگویی منفی معرفی می کند که از آن جمله «يُذَبِّحُونَ أَبْنَاءَكُمْ» است و اگر در زندگی های خودمان دقیق شویم درمی یابیم که برخی از ما نیز مانند فرعون بسیاری از استعدادهای فرزندان و اطرافیانمان را سر می بُریم. از طرفی طبق برخی از تفاسیر «يَسْتَحْيُونَ نِسَاءَكُمْ» به معنای بی حیا کردن زنان توسط فرعون است که امروز نیز شاهد آن هستیم.

عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان افزود: زنده بودن قرآن وابسته با تأویلات آن است و به همین دلیل ائمه اطهار (علیهم السلام) کلید تأویل، تفسیر و تدبّر را در اختیار ما قرار داده اند، بنابراین اگر بخواهیم به ظاهر قرآن و روایات اکتفا کنیم، نمی توان آن ها را کاربردی دانست.

حجت الاسلام فیض آبادی در پایان با بیان این که بزرگ ترین نعمتی که خداوند به بشر ارزانی داشته، نعمت هدایت است و شخصی که هدایت و قرآن کریم را دارد نباید سایر نعمات را بزرگ بشمارد، گفت:  ما به بسیاری از افراد تذکر می دهیم که شخصی مانند بلعم باعورا مثبت بوده و سپس به راه کج رفته است اما باید چگونگی این تغییر را تبیین کرد، لذا باید موضوعات مختلف از جمله بی حجابی و بی صداقتی را به صورت ریشه ای بررسی و نتیجه آن را برای مردم بازگو کنیم.

 
امتیاز دهی
 
 


























کلیه حقوق این سایت در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی می باشد


 

 

   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم (شعبه خراسان رضوي)
مجری سایت : شرکت سیگما