دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی بر اساس الگوی تعالی سازمانی

دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی بر اساس  الگوی تعالی سازمانی

معیار1-  راهبری  سازمان

معیار رهبری نشان می‌دهد که رهبران به ویژه رهبران ارشد ضمن تعیین جهت‌گیری کلی سازمان، چگونه از طریق سامانه‌های مدیریتی، سازمان را در جهت تحقق اهداف و پایداری آن هدایت می کنند. این معیار همچنین به چگونگی رفتار رهبران در ایفای نقش به عنوان الگوهای اخلاقی و ارزشی سازمان، الهام بخشی، توسعه فضای اعتماد، انعطاف پذیری، مراعات قوانین و مقررات، مسؤولیت پذیری اجتماعی و تعامل فعال با ذی نفعان کلیدی می‌پردازد.

الف-رهبران ماموریت ، چشم انداز و ارزش های سازمان را تعیین کرده وخود به عنوان الگوی ارزشی واخلاقی عمل می کنند .

*مدیران ارشد و اعضای هیات امنای دفتر تبلیغات اسلامی، (حجج اسلام محمد جعفری گیلانی،محمدی عراقی ،احمد واعظی ، سید عباس صالحی ، عبدالرضا ایزد پناه، حمید پارسانیا، احمد عابدی ، علی رضا امینی، عبدالحسین خسرو پناه) و نیز مسؤولین مراکز و شعب تمامی از اساتید برجسته و شخصیت های ممتاز علمی حوزه ودانشگاه با ده‌ها سال سابقه مدیریت در عرصه های فرهنگ دینی  بوده و الگویی  عملی ، ارزشی و اخلاقی برای دانش پژوهان وپژوهشگران مرتبط وپرسنل و ذی نفعان کلیدی دفتر به شمار می آیند .  

*  مدیران ارشد دفتر جهت گیری کلی فعالیت های علمی پژوهش و تبلیغی سازمان را با تعیین ماموریت آن مشخص نموده و این نهاد  را  به  عنوان  نهادی حوزوی انقلابی تبلیغی و علمی  مامور  ایفای نقش واسط فعال میان حوزه های علمیه با نیازهای دینی مردم و نظام اسلامی درعرصه  تبیین و گسترش باور ،بینش و ارزش های اسلامی و انقلابی و تعمیق و توسعه دانش و معرفت اسلامی معرفی می نماید .

* مدیران ارشد دفتر سند چشم انداز  بیست ساله دفتر را در سال های گذشته تدوین نموده و این دفتر رادرافق چشم انداز بیست ساله کشور اصلی ترین تامین کننده نیازهای معرفتی و انسانی (نرم افزاری) عرصه فرهنگ جهت توسعه و تعمیق دین مداری تعریف کرده و به صورت مستمر در قالب همایش ها و نشست ها وکلاس های آموزشی چشم انداز دفتررا برای مدیران میانی و پرسنل دفتر هم چنین دی نفعان کلیدی  تبیین نموده است . 

* مدیران ارشد سازمان با استناد به آیات قران کریم ، آموزه های نبی مکرم ( ص) و اهل بیت اطهار(ع) و ارشادات مقام معظم رهبری ( دامت برکاته) نظام ارزش های حاکم بر دفتر را شناسایی ، تعریف و اجرا نموده است . 

* دفتر در تعامل  با ادارات و دستگاهها و نهادهای دولتی کشوری و استانی  و سازمان های فرهنگی  به نحو مطلوبی تعامل داشته و در نزد این دستگاهها خوش نام است .

* مدیران ارشد دفتر در نشست های فصلی با  پرسنل خود و ذی نفعان کلیدی  دفتردر همایش ها و شوراها وکمیته ها و کار گروه ها  ضمن  تاکید برسند  چشم انداز و حرکت در مسیر  ماموریت های ذاتی،  اهداف دفتر را پیگیری نموده اند .

* مدیران ارشد دفتر، نقش الگویی برای درستی و  پای بندی به ارزش های سازمانی و قوانین و مقررات مصوب کشور را دارند .

* مدیران ارشد دفتر، مسئولیت های اجتماعی خویش را به صورت کارشناسی شده شناسایی و  در تنظیم راهبردهای کلان، ماموریت های دراز مدت و میان مدت وکوتاه مدت و فعالیت های روزانه خود مورد توجه قرار دارند .

* رفتار اخلاقی در کل دفتر  اهمیت داشته و مدیران ارشد آن در جهت تبیین و ترویج  اخلاق سازمانی می کوشند و سازکار های لازم برای تعامل اخلاقی با ذی نفعان راپیش بینی و اجرا نموده است . 

* مدیران ارشد دفتر از طریق ارزش های مشترک ،پاسخگویی ، اخلاقیات و فرهنگ اعتماد و گشودگی و توسعه سازمانی را پرورش می دهند .

ب- رهبران، سامانه جامع مدیریت و عملکرد سازمان را تعریف ، پایش و بازنگری کرده ، بهبود می دهند .

* نمایندگان دفتر با شرکت مستمر در جلسات شورای عالی فرهنگی  دفتر مقام معظم رهبری ،  شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور ، کمیسیون فرهنگی مجلس،   شورای فرهنگ عمومی کشور ، دیدار با مراجع تقلید  و  نمایندگان محترم  مردم در مجلس شورای اسلامی، مدیران استانداری و شهرداری  و نمایندگان کمیسیون فرهنگی شورای شهر ، اولویت های بلند مدت و کوتاه مدت فرهنگی کشور بویژه منطقه شرق کشور را  شناسایی و در مدیریت  فعالیت های  شعبه در نظر دارند.

*  مدیران ارشد دفتر با ارزیابی مستمرمدیران میانی،  اعضای هیات علمی،  کارشناسان و مجریان پروژه های علمی، قابلیت سازمان نفرات خود را به خوبی می شناسند وسازمان نفرات را به شکل مطلوبی  در پست های متناسب با استعداد و ظرفیت  و دانش ومهارت شان بکارگیری می کنند.  

* مدیران ارشد دفتر از تمامی دانش در دسترس برای تفسیر عملکرد جاری و قابل پیش بینی در تصمیمات خود بهره می گیرند .

* تصمیمات کلان و راهبردی  مدیران ارشد دفتر با تکیه بر آمار و اطلاعات معتبر درون سازمانی و پژوهشهای مورد تایید نهادهای علمی کشور ودیدگاههای کارشناسان و صاحب نظران ونخبگان واساتید معتبر  مراکز دانشگاهی و حوزوی  اتخاذ گردیده است  و فرآیندهای جاری و در دست اقدام دفتر  نیز بر این مبنا ارزیابی و تحلیل می گردد.

* مدیران ارشد دفتر با بکارگیری نرم افزار های پیشرفته مالی و اتوماسیون  الکترونیک اداری دفترو ممیزی اسناد  حسابرسان دفتر مرکزی  از شفافیت عملکرد مالی واداری دفتر اطمینان حاصل نموده و  پیوسته  پاسخ گوی  حسابرسی های مستقل هستند .

ج - رهبران، ذی نفعان بیرونی سازمان را می شناسند و فعالانه با آنها در تعامل هستند .

* مدیران ارشد دفتر،  در تعامل با مدیران مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان ،اعضای محترم  شوراهای آموزشی و پژوهشی  مراکز آموزش عالی ، مدیران  مدارس علمیه برادران و خواهران ، مدیران اداره کل تبلیغات اسلامی،مدیران  اداره کل ارشاد اسلامی،مدیران اداره اوقاف و امور خیریه استان ،  مدیران امور اجتماعی استانداری، مدیران اداره کل آموزش و پرورش استان ، معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد ، مرکز رسیدگی به امور مساجداستان ، شورای هماهنگی ائمه جمعه ، معاونت فرهنگی اداره زندانهای استان و سایر نهادهای فرهنگی  استانی  گروه‌های مختلف ذی نفعان را شناسایی کرده اند و  رویکردهای  آموزشی پژوهشی و تبلیغی خود را برای درک پیش بینی و پاسخ گویی به ذی نفعان انتخاب می کنند .

* دفتر با خلاقیت و ایده پردازی در عرصه فرهنگی ومشارکت و همکاری سازنده در اجرای  کلان پروژه های فرهنگی استان به تقویت خوشنامی و ارتقاء ضریب نفوذ خود اهتمام نموده و  تصویری فاخر و قابل اعتماد از ظرفیت های  شعبه ارائه کرده اند.

*مدیران ارشد دفتر پیوسته نسبت به نهادهای حاکمیتی نظام اسلامی خود را پاسخگو دانسته و در صورت مطالبه گزارشات شفافی را به ذی نفعان ، از جمله نهادهای نظارتی ارائه می نمایند .

* مدیران ارشد دفتر در طول مدت فعالیت خود پیوسته از توسعه همکاری‌ها و تعاملات با سازمان ها وادارات فرهنگی ، انجمن ها ، کانونها و ستادهای فرهنگی ، موسسات  مردم نهاد و نهادهای غیر دولتی،  استقبال نموده و در حد مقدورات و اعتبارات خود  از فعالیت های مرتبط با ماموریت های ذاتی دفتر حمایت های گسترده می نمایند .

د - رهبران با همراهی کارکنان سازمان ، فرهنگ تعالی را تقویت می کنند .

*  مدیران ارشد دفتر با کارکنان ارتباط دوسویه داشته و همیشه در دسترس پرسنل وذی نفعان بوده و درخواست ها پیشنهادت انتقادات و گلایه گذاری های ذی نفعان خود  به دقت گوش سپرده و پاسخگوی انتظارات منطقی ایشان در حد مقدورات و شرح وظایف خود هستند.

*مدیران ارشد دفتر با وقت گذاری مناسب و حضور مستمر در پست سازمانی خود و توجه کافی  به  نیازها وانتظارات ، تعلق سازمانی خود را به دفتر به اثبات رسانده و الهام بخش پرسنل و ذی نفعان مرتبط با دفتر هستند .

* مدیران ارشد دفتر، برای گسترش و تعمیق فرهنگ تعلق سازمانی در تمامی سطوح از تلاش های پرسنل به موقع و به طور مناسب تقدیر به عمل می آورند.  

* مدیران ارشد دفتر از خلق وتوسعه ایده های جدید و راه های نوین تفکر برای توسعه سازمانی استقبال و حمایت می کنند.

* مدیران ارشد دفتر فرهنگ یادگیری سازمانی و توسعه فردی  را ترویج  نموده وارج می نهند .

ه  - رهبران از چابکی  و انعطاف پذیری سازمان اطمینان دارند و با مدیریت تغییر ، از پایداری سازمان اطمینان حاصل می کنند.

* مدیران ارشد دفتر محرک های درونی و بیرونی اثرگذار در تغییر سازمانی را به روش های علمی شناسایی وتغییرات مورد انتظار را در فرایندهای آموزشی پژوهشی وتبلیغی  مدیریت می نمایند .

* مدیران ارشد دفتربا بهره گیری از اطلاعات روز آمد و تجارب ارزشمند فرهنگی خود  از توان لازم برای اتخاذ تصمیم مناسب و به موقع را دارند .

* مدیران ارشد دفتر، جهت گیری فعالیت های دفتر رادر مقاطع هر سه سال یکبار بازنگری و تعدیل می نمایند.

* مدیران ارشد  پیوسته مورد اعتماد پرسنل و ذی نفعان دفترهستند. 

* مدیران ارشد دفترنسبت به جمع آوری اطلاعات لازم برای تغییرات کلیدی فرآیندها و برنامه  های کلان دفتر اهتمام دارند.

*مدیران ارشد دفتر با بازنگری ساختار دفتر در سال های اخیر، آزاد سازی و تعدیل نیرو در واحدهای تابعه، چابک سازی و انعطاف پذیری سازمانی را در اولویت اصلاحات بنیادین  این نهاد دیده اند.

*با توجه به ضرورت پاسخ گویی به انتظارات حوزه ونظام اسلامی از دفتر و توسعه فضاهای کالبدی و ظرفیت منابع انسانی، بخشی ازاعتبارات دفتر، به تامین نیازهای بلند مدت دفتر تخصیص داده شده است.

معیار2- راهبردها و مدیریت فرآیندها

معیارراهبردها و مدیریت فرایندها نشان می‌دهد که سازمان‌های متعالی چگونه استراتژی‌ها و خط‌مشی‌های پشتیبان را به منظور برآورده‌کردن نیازها و انتظارات ذی نفعان تدوین، بازنگری و به روز می‌کنند. این سازمان‌ها برای تحقق استراتژی‌ها، آنها را با ذی نفعان در میان گذاشته و در جهت دستیابی به موفقیت پایدار، ساختار سازمانی را طراحی کرده و فرایندها را مدیریت می‌کنند.

الف- راهبردها مبتنی بر ارزیابی، تحلیل و درک نیازها و انتظارات ذی نفعان و محیط بیرونی است .

* مدیران ارشد دفتر درتدوین راهبردهای جدید و خط مشی های پشتیبان آن نیازها و انتظارات حال وآینده ذی نفعان را شناسایی و مورد توجه دارد .

* توجه به تحولات محیطی عمومی و عوامل و متغیرهای اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی وفرهنگی  درتنظیم  راهبردهای جدید دفتر مد نظر است.

* مدیران ارشد دفتر تحولات محیطی حوزه فعالیت این نهاد،شامل تغییر ذائقه و نیازهای آموزشی پژوهشی نسل جوان حوزه ودانشگاه ،فعالیت رسانه های تصویری رقیب و نیازهای محلات و مناطق تبلیغی را شناسایی، تحلیل، درک و پیش بینی کرده اند.

* مدیران ارشد فرصت هاوتهدیدهای متوجه فرهنگ شیعی را به درستی شناسایی، تحلیل و درک نموده و  برای بهره برداری از فرصت های پیش رو راهبردهای ایجابی مناسبی را پیش بینی نموده و  فرآیندهای موثری رانیز طراحی کرده اند.

و درتنظیم راهبردهای  دفتر  نیازها و انتظارات محیط بیرونی  نیز شناسایی و مورد توجه  قرار گرفته است .

 

ب- راهبردها مبتنی بر ارزیابی، تحلیل و درک عملکرد درونی و قابلیت های سازمانی است.

*مدیران ارشد دفتر به منظور درک قابلیت های بالفعل و بالقوه سازمانی در قالب نشست های تخصصی و شوراهای علمی گروه های آموزشی و پژوهشی روند شاخص های کلیدی عملکرد و دستاوردهای خود را  به دقت  تحلیل می کنند . 

* مدیران ارشد دفتر منابع مالی و انسانی و قابلیت های علمی پژوهشی، فرهنگی تبلیغی  خود را به منظور شناسایی مزیت های رقابتی خود، ارزیابی و  تحلیل  می کنند .

*مدیران ارشد دفتربا اعزام نمایندگان و شرکت در نشست های علمی گردهمایی ها کنفرانس ها شوراها وستادها و گروه‌های کاری استانی، داده ها و اطلاعات مرتبط با قابلیت ها و شایستگی های محوری نهادهای فرهنگی هم سو را دریافت ودر شوراهای علمی داخلی،  تحلیل و بهره برداری می نمایند.

*در تعیین  راهبردها ومدیریت خط مشی های سازمانی مدیران ارشد دفتر،  قابلیت های رقابتی  بالفعل وبالقوه و سابقه عملکرد دفتر را با دقت و بر اساس شاخص های کلیدی در نظر گرفته اند .

*مدیران ارشد دفتر با درک صحیح از تاثیر فن آوری های نو و مدل های جدید تعامل با ذی نفعان ،طراحی ،راه اندازی  و پشتیبانی فناورهای جدید اطلاعاتی را از اولویت های سند توسعه فناوری اطلاعات خود قرار داده اند.

ج- راهبردها و خط مشی های پشتیبان آن تدوین بازنگری وبه روز می شود.

*مدیران ارشد دفتر، درتنظیم لوایح برنامه و بودجه خود  هر ساله،  اهداف کلان دفتر را برای دستیابی به مأموریت و چشم انداز تعیین و میزان تحقق آنها رادر پایان هر فعالیت مورد  ارزیابی قرار می دهند .

* مدیران ارشد دفتردرفرآیند ارتباط وتعامل با مدیران عالی حوزه علمیه، شوراهای علمی و مدیران فرهنگی و اجرایی کشوری و استانی عوامل اصلی موفقیت دفتر را شناسایی و درک می کنند.

* مدیران دفتر در سال های گذشته، راهبرد ‌ها و خط‌مشی‌های پشتیبان روشنی را برای دستیابی به مأموریت، چشم انداز و اهداف کلان خود،  تصویب و به واحدهای تابعه ابلاغ کرده اند.

* مدیران ارشد دفتر محرک‌های کلیدی فعالیت های آموزشی و پژوهشی و تبلیغی  عر صه دین را درک نموده و در برنامه ریزی های سازمانی خود برای دستیابی به اهداف استراتژیک میان نیازهای سازمان و انتظارات ذی‌نفعان، توازن برقرار می‌کنند.

*  مدیران ارشد  در زمینه  راهبردهای  خود از پایداری اقتصادی، اجتماعی  اطمینان حاصل می‌کنند.

د- ساختار سازمانی و فرآیندها به  منظور تحقق راهبردها طراحی و مدیریت می شود.

* مدیران ارشد دفتر ساختار سازمانی خود را هر سه سال یک بار جهت پشتیبانی از راهبرد های جدید باز طراحی و مدیریت می کنند .

* فرایند های کلیدی دفتر به عنوان بخشی از مدیریت سازمان همسو با ساختار سازمانی نیز پیوسته باز طراحی گردیده است  به گونه ای که برای ذی نفعان درونی و بیرونی دفتر ارزش خلق نموده است .

* تحلیل نتایج عملکردی و دستاوردی دفتر  به منظور شناسایی و الویت بندی فرصت های بهبود و سایر تغییرات بهره برداری می شود.

 

ه -  راهبردها و خط مشی های پشتیبان آن، با ذی نفعان در میان گذاشته شده واجرا وپایش می شود.

* هر ساله در زمان تدوین لایحه برنامه  اقدامات و برنامه های ابتکاری و جدید مرتبط با اهداف راهبردی دفتر شناسایی و  اولویت بندی می شود و پس از تخصیص منابع به صورت منظمی به اجرا در می آید .

* تلاش های علمی  مدیران ارشد دفتر در راستای همسو سازی اهداف فردی و تیمی ذی نفعان می باشد .

* مدیران ارشد دفتر پیوسته در قالب جلسات کاری راهبردها و خط مشی های پشیبان  دفتر را با پرسنل و  مجریان پروژ های علمی و مبلغان مرتبط با دفتر در میان می گذارند .

*  از عملکرد تمام دوره های  عالی آموزش علوم و معارف اسلامی  و اعزام های گروهی و نخبگانی به منظور سنجش میزان پیشرفت  اقدامات و برنامه ها در راستای تحقق راهبر دهای دفتر گزارش گیری فراگیر صورت می پذیرد .

 

معیار3-  سرمایه های انسانی 

معیار سرمایه‌های انسانی نشان می‌دهد که سازمان‌های متعالی چگونه کارکنان خود را ارج می‌نهند و فرهنگی را ایجاد می‌کنند که دستیابی به منافع طرفین از طریق همسویی اهداف شخصی و سازمانی میسر می‌شود. این معیار همچنین به چگونگی توسعه قابلیت‌ها، ترویج عدالت و برابری، برقراری ارتباط، تشویق، قدردانی و مراقبت کارکنان در جهت ایجاد انگیزه و تعهد به منظور قادرساختن آنها برای استفاده از دانش و مهارت‌های خود در راستای منافع سازمان می‌پردازد.

  الف ـ  برنامه‌های منابع انسانی، استراتژی سازمان را پشتیبانی می‌کند.

* مدیران ارشد دفتر در فرآیند  بازنگری استراتژی‌های منابع انسانی راهبردهای جدید دفتر ، ساختار سازمانی و فناوری‌های نوین و فرایندهای کلیدی سازمان  را در نظر می گیرند .

* مدیران ارشد دفتر برنامه های آموزشی وتوانمندسازی منابع انسانی خودرا در راستای پشتیبانی استراتژی های سازمانی جدی تلقی می کنند .

*  مدیران ارشد دفتر استراتژی‌های منابع انسانی را مبتنی بر توسعه اصول عدالت میان پرسنل و شفافیت  عملکرد بنیان نهاده و در پی ایجاد فرصت‌های برابر در  برنامه‌های منابع انسانی  هستند.

* میان پرسنل و مدیران ارشد دفترتعامل سازنده و گفتگوهای انتقادی لازم برقرار بوده و مدیران دفتر  با بکارگیری رویکردهای خلاقانه و نوآورانه، و برگزاری نشست های علمی در سطح ادارات کل ،  کارکنان ، را در توسعه و بازنگری استراتژی و برنامه‌های کارکنان فعالانه مشارکت می‌دهند.

* دیدار مدیران ارشد دفتر با کارکنان و مذاکرات در جلسات گروهی  با کارکنان بخشی دفتر نشان می دهد،  مدیران ارشد  تلاش دارند،  اهداف عملکردی کارکنان را در سطوح فردی و تیمی با اهداف سازمان همسو کرده و آنها را  به روزرسانی‌کنند.

ب ـ منابع انسانی، برنامه‌ریزی و مدیریت شده و بهبود می‌یابد.

* مدیران دفتر تجزیه و تحلیل شغل را با ابزارهای مناسب اجراء وشناسنامه مشاغل و  شرح وظایف پست های سازمان نفرات دفتر و شرایط احراز مورد نیاز شاغلین را مشخص نموده اند.

*  مدیران ارشد دفتر منابع انسانی خود را بر اساس موجودی فعلی، اهداف سازمان، برنامه‌ریزی و مدیریت نموده اند.

* روش های گزینش منابع انسانی از این جهت که دفتر تبلیغات اسلامی،  نهادی است منتسب به نهادهای زیر نظر دفتر مقام معظم رهبری دامت برکاته، مدیران ارشد آن می کوشند ، اصل عدالت محوری را در شناسایی و جذب کارکنان توانمند، متعهد و شایسته با ابزارهای مناسب و از طریق منابع درونی و بیرونی به اجرا ‌گذارند.

* مدیران رویکردهای مناسبی را برای به کارگماری، جامعه‌پذیری، انتصاب، ترفیع، توسعه کارراهه، جابجایی، جانشین پروری و آرایش مجدد کارکنان را بکار می‌گیرند.

* مدیران دفتر در برنامه ریزی و مدیریت منابع انسانی از وجود عدالت، برقراری فرصت‌های برابر، رعایت گوناگونی، شایسته‌سالاری و رعایت اصول اخلاقی اطمینان حاصل می نمایند.

ج ـ منابع انسانی توسعه یافته، توانمند شده و مشارکت داده می شود.

* در سالهای اخیر مدیران ارشد دفتر رویکردهای مناسبی را برای رشد معنوی کارکنان و توسعه دانش و شایستگی‌های آنان بر اساس شناسایی قابلیت‌ها و مهارت‌های آنان  بکار گرفته شده است .

* مدیران و برنامه ریزان ارشد دفتر با برگزاری نشست های تخصصی،  سرپرستان و مدیران مستقیم خود را در زمینه مشاوره، هدایت و انتقال تجربیات به کارکنان در مسیر شغلی، آموزش داده و مشارکت فعال آنها را جلب می نمایند.

* مدیران ارشد دفتر ، تلاش دارند  فرهنگی را ایجاد‌کنند که در آن در خدمت‌بودن، رعایت قوانین و مقررات، مسؤولیت پذیری، پاسخگویی، مشتری‌مداری، نظم و انضباط، خودکنترلی، امانت‌داری، صرفه‌جویی و پای‌بندی به اصول اخلاقی، توسعه یافته و ارج نهاده شود.

* هر ساله معاونت منابع انسانی کارکنان  دفتر را ارزشیابی می شوند و با ارایه بازخوردهای لازم واعلام  نمرات ارزشیابی و نقاط ضعف پرسنل به خودشان وبه مدیران بالادستی شان به آنها کمک می‌کند تا عملکردشان را بهبود دهند و فرصت لازم برای توسعه قابلیت‌ها و مهارت‌های مورد نیاز مسیر شغلی خود را بدست آورند .

*مدیران ارشد دفتر باید با ایجاد سازو کارهای مناسب  اطمینان ‌دهند که کارکنان ابزارها،  شایستگی‌ها، اطلاعات و مجوزهای لازم را در اختیار دارند از  توانایی اتخاذ تصمیم و مشارکت مؤثر در بهبود مستمر عملکرد سازمان برخوردارند.

*مدیران ارشد دفتر با تاکید بر آموزش های تخصصی و ارتقاء دانش کارکنان  اطمینان ‌یابند که پرسنل دفتر  دارای مدل ذهنی باز بوده و از کار تیمی، خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی، برای پاسخ‌دهی سریع به چالش‌هایی که با آن روبرو می‌شوند، استفاده می‌کنند.

* مدیران ارشد دفتر با تقویت روحیه تعلق به دفتر ، کارکنان خود را ترغیب‌کنند که خالق و سفیر موفقیت‌های آموزشی پژوهشی وفرهنگی تبلیغی دفتر باشند.

د ـ کارکنان در سراسر سازمان به طور مؤثر ارتباط برقرار می‌کنند.

* هیات امنای دفتر و  مدیران ارشد و میانی دفتر  جهت‌گیری کلی سازمان و استراتژی منابع انسانی را به درستی تنظیم می نمایند و  به روشنی با پرسنل دفتر در میان  می گذارند و اطمینان حاصل می نمایند  که تمامی سطوح کارکنان مأموریت، چشم انداز، ارزش‌ها و اهداف  دفتر را درک کرده اند.

* با اجرای اتوماسیون اداری و نامه نگاری  "دیدگاه"  درسالهای اخیر  کلیه افراد شاغل در دفتر به طور موثری با یکدیگر ارتباط های سازمانی برقرار می نمایند.

* با توجه به توسعه شبکه های اجتماعی و سازمانی الکترونیک ودیجیتال، و گسترش زیر ساخت های  شهروندی الکترونیک در سطح استان ، مدیران ارشد دفتر لازم است نیازهای ارتباطی نوین کارکنان را شناسایی و  بستر برآورده شدن  انتظارات‌شان در این عرصه را مهیا نموده و توسعه می ‌دهند.

*سازوکارهای جدید برای حصول اطمینان از ایفای نقش موثرترکارکنان از طریق نظام ارتباطات، در موفقیت مستمر سازمان، طراحی و اجرا می شود .

*مدیران ارشد دفتر  با ترغیب و تشویق کارکنان در به اشتراک گذاشتن اطلاعات، دانش و بهترین تجارب خود فضای گفتمان را در سطح سازمان رشد و ارتقاء دهند.

ه ـ خدمات منابع انسانی جبران شده و از آنان قدردانی و مراقبت می شود.

در معاونت منابع انسانی تلاش گسترده ای صورت پذیرفته تا حقوق، مزایا و پاداش‌ کارکنان دفتر را با توجه به استراتژی منابع انسانی مبتنی بر عدالت و عملکرد پرداخت ‌شود.

*منایع انسانی دفتر عموما از قشر تحصیل کرده حوزه ودانشگاه هستند و مدیران ارشد دفتر نیز سعی کرده ا ند شرایط شغلی را برای ایشان به گونه ای تنظیم کنند که کارکنان از توازن مسؤولانه کار ـ زندگی در جهت بهبود کیفیت زندگی‌شان برخوردار شوند.

* مدیران ارشد دفتر با بهره گیری از توان منابع انسانی وسخت افزارهای حفاظتی در اداره حراست دفتر از داشتن یک محیط کار ایمن، سالم و منضبط برای کارکنان خود اطمینان  دارند.

*بر پایه منابع موثق موجود مدیران ارشد دفتر تلاش کرده اند، آگاهی کارکنان را در رابطه با مسؤولیت‌های اجتماعی شان ارتقاء داده، آنان را به مشارکت در این امور تشویق ‌کنند.

* تقدیر از پیشکسوتان و بازنشستگان دفتر ، به منظور فرآیند جبران خدمت، قدردانی و مراقبت از کارکنان، با در نظر گرفتن  گوناگونی آنها با شیوه های مناسب  به خدمات بازنشستگان ارج نهاده و از نظرات و تجارب مفید آنها در موقعیت ها و مناسبت ها بهره‌گیری شود.

معیار4-  منابع سازمانی

الف- منابع مالی مدیریت می‌شود.

* دفتر راهبردها و برنامه‌های مالی  خود  را برای پشتیبانی از استراتژی‌های جدید سازمان توسعه داده و اجرا می‌کند.

* هیات امنای دفتر و مدیران ارشد و گروه برنامه ریزی دفتر از همسویی بین تحقق اهداف بلند مدت سازمان و برنامه‌های کوتاه مدت مالی، اطمینان می‌یابند.

*گروه برنامه وبودجه دفتر با بهره مندی از کارشناسان ارشد مالی و مدیران استراتژیک فرآیندهای مالی شامل برنامه‌ریزی، کنترل، گزارش‌دهی و بازنگری را طراحی می‌کنند تا بهره‌برداری بهینه از منابع را میسر سازند.

*کارشناسان گروه برنامه و بودجه دفتر موظفند تا فرآیندهای مالی حاکمیت سازمانی را متناسب با تمام سطوح مرتبط سازمان برقرار و اجرا می‌کنند.

*مدیران ارشد دفتر با کسب مجوزهای لازم از هیات امنای دفتر ، سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مشهود و نامشهود و برداشت سرمایه از این دارایی‌ها را با در نظر گرفتن آثار اقتصادی، اجتماعی  بلند مدت آنها، ارزیابی، انتخاب و اجرا می‌کنند.

 

*مدیران ارشد دفتر با مساعدت کارشناسان برنامه ریزی، ریسک‌های مالی و مدیریتی راهبردها و فرآیندهای سازمانی خود را شناسایی نموده ، و در ارائه محصولات و خدمات خود اعتماد ذی‌نفعان را بیش از گذشته جلب ‌میکنند.

ب-  دارایی‌ها فیزیکی و منابع طبیعی مدیریت می‌شوند.

* هیات امنای دفتر و مدیران ارشد و گروه برنامه ریزی دفتر استراتژی و برنامه‌های مدیریت ساختمان‌ها، تجهیزات و مواد را در حمایت ازراهبردهای جدید دفتر توسعه داده و اجرا می‌کنند.

* با تلاش و پشتکار مدیران دفتر در سالهای اخیر، ساختمان و فضای مرکزی مناسبی در موقعیت مطلوبی نسبت به مرکز حوزه و تردد و تجمع حداکثری طلاب، برای فعالیت‌های ستادی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی تبلیغی دفتر فراهم آمده است

*با توجه به تضییقات مالی در سال های اخیر و ضرورت رعایت اصول صرفه جویی در هزینه های اداری عمومی دفتر ، مدیران ارشد  دفتر رویکردهای مناسبی را برای استفاده بهینه از انرژی را بکار می‌گیرند.

* مدیران دفتر  هرگونه آثار نامطلوب عملیات سازمان و محیط کار را بر سلامت و ایمنی کارکنان،  و سایر ذی‌نفعان، در نظر گرفته و مدیریت می‌کنند.

*با تعیین اهداف چالشی و بکارگیری رویکردهای مناسب برای فراتر رفتن از استانداردها و الزامات قانونی از کمینه سازی پیامدهای زیست محیطی اطمینان حاصل می‌کنند.

 *مدیران ارشد پشتیبانی دفتر، با سیاست گذاری های دقیق، از دارایی‌های فیزیکی، شامل ساختمان‌ها، تجهیزات و مواد بطور بهینه استفاده کرده و چرخه عمر و امنیت آنها را به طور اثربخش مدیریت ‌کنند.

4-ج) فناوری مدیریت می‌شود.

*رویکردهای درخوری برای استفاده از زیرساخت‌های تکنولوژی جاری سازی گردیده است.

*دفتر تلاش می کند از زیرساخت‌های فناوری اینترنت برای تمام سطوح کارکنان و مخاطبان استفاده نماید. ایجاد سیتسم ویدئو کنفرانس برای برقراری ارتباط با مجموعه‌های فرا استانی، بهره‌گیری از سامانه‌های وصال و صدف و همچنین استفاده از کامپیوترهای دو هسته‌ای از جمله ویژگی ‌های حوزه فناوری اطلاعاتی بوده و از قدمت قابل توجهی برخوردار است.

*دفتر با تصویب و اجرای برخی آیین‌نامه‌ها از جمله آیین‌نامه توزیع اینترنت، آیین نامه قراردادهای فناوری اطلاعات و ... رویکردهایی را متناسب با نیازهای خود کاربران و برخی ذی‌نفعان تهیه و تدوین نموده است.

* گروه برنامه ریزی و توسعه  فناوری اطلاعات دفتر استراتژی و برنامه‌های مدیریت سبد فناوری را در حمایت از استراتژی‌های سازمان، توسعه داده و اجرا می‌کنند.

*کارشناسانه به مسیر رشد فناوری های اطلاعاتی دفتر ، مدیران ارشد فناوری اطلاعات دفتر با رویکردهای مناسبی شامل شناسایی، انتخاب، انتقال، بهره‌برداری، ارزیابی و جایگزینی، سبد فناوری  دفتر را مدیریت می‌کنند.

*مدیران ارشد گروه فناوری اطلاعات دفتر  عموما افرادی فرهیخته و آشنای به امور تکنولوژی‌های جایگزین و نوظهور بوده و این امور  را با توجه به پیامدهای آنها بر عملکرد و قابلیت‌های سازمانی ، شناسایی و بکارگیری  می‌کنند.

*دفتر با توجه به راه اندازی وبهره برداری از  اتوماسیون اداری و مالی و پرتال نشریات و خدمات پژوهشی  و ارتباطات ویدئو کنفرانسی با سایر مراکز  در شهر مقدس قم ونمایندگی تهران و شعبه  اصفهان کشور ،  به  منظور  پشتیبانی و بهبود اداره اثربخش فرآیندهای مدیریتی ،  از فناوری های جدید  ارتباطات و اطلاعات استفاده می‌کند.

*مدیران ارشد دفتر به منظور بیشترین بهره‌مندی از منافع فناوری‌های نوین، کارکنان و سایر ذی‌نفعان مربوطه را در توسعه و جاری‌سازی این فناوری‌ها بطور فعال مشارکت  می دهند.

*مدیران دفتر در بکارگیری مدل‌های نوین ، از تکنولوژی برای پشتیبانی از خلاقیت، بهبودفرآیند ها و نوآوری ذی‌نفعان و دریافت کنندگان محصولات وخدمات دفتر، استفاده ‌می کنند.

د-اطلاعات و دانش مدیریت می‌شود.

*بررسی زیر ساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات دفتر که در پنج سال  اخیر راه اندازی و بهره برداری شده نشان می دهد مدیران دفتر بر تأمین اطلاعات کافی، به موقع، درست و قابل اطمینان که به رهبران در تصمیم‌گیری مؤثر کمک می کند و آنها را در پیش‌بینی اثربخش عملکرد آتی سازمان توانمند سازد، تاکید دارند.

*توجه به فهرست سخت افزارها ونرم افزارهای نوین بکار گرفته شده در دفتر ثابت می کند،  مدیران دفتر به ویژه در بخش پژوهش از فناوری اطلاعات و ارتباطات در حمایت از مدیریت دانش و اطلاعات بطور مؤثر استفاده می‌کنند.

* دفتر، با توجه به جایگاه الگویی خود،  نسبت به سایر نهادهای حوزه باید استراتژی و برنامه‌های مدیریت اطلاعات و دانش را در حمایت از استراتژی‌های سازمان، توسعه داده و اجرا کند و ضمن حصول اطمینان از امنیت و حفاظت دارایی‌های معنوی افراد و سازمان ، دسترسی به اطلاعات و دانش مربوطه را برای کارکنان، شرکا، و سایر ذی‌نفعان مرتبط با دفتر فراهم نماید.

*مدیران ارشد دفتر، باید شبکه‌هایی را به منظور شناسایی و کسب اطلاعات و دانش مورد نیاز درراستای  توسعه خلاقیت و نوآوری پژوهشگران برتر و مبلغان ممتاز را ایجاد کنند.

* مدیران ارشد فناوری اطلاعات دفتر دانش کارکنان، شرکا، مشتریان و سایر ذی‌نفعان را جمع‌آوری نموده، توسعه داده، به اشتراک گذاشته و به طور اثربخش مورد  بهره برداری قرار می دهند.

*گروه فناوری اطلاعات دفتر نوآوری را فراتر از تغییرات فنی بکار می گیرند و از آن به منظور ایجاد راه‌های جدید خلق ارزش برای ذی نفعان دفتر ، یافتن شیوه‌های نوین انجام فعالیت های فرهنگی  و توسعه شراکت‌ها، منابع و شایستگی‌ها،  انتخاب  و بهره برداری می گیرد .

 

 

معیار5- بازاریابی و روابط با مشتری

معیار بازاریابی و روابط با مشتری نشان می‌دهد که سازمان‌های متعالی چگونه بازاری را که قصد دارند در آن به فعالیت بپردازند، به خوبی می‌شناسند و برای آن استراتژی و برنامه بازاریابی ایجاد می‌کنند. این سازمان‌ها به روابط با مشتریان نگاه استراتژیک داشته، برای ایجاد رابطه‌ای سودمند، اهداف و برنامه‌های تعریف شده‌ای دارند.

الف-  بازار و نیازهای مشتریان بالفعل و بالقوه شناسایی و درک می‌شود.

بر اساس مطالعه و بررسی مستندات و فرم‌های نظرسنجی از اساتید ومدرسان حوزه علمیه و دانش پژوهان وپژوهشگران وسایر ذی نفعان ، بازخوردهای بدست آمده از شرکت کنندگان در نشست ها و برنامه های علمی وفرهنگی دفتر هم چنین  نظراتی که از صندوق انتقادات دفتر دریافت  شده است و  پیام های  تشکرمدیران استانی  و مصاحبه‌های ساخت یافته   در رابطه با زیر معیارهای  این بند از الگوی تعالی سازمانی،  نقاط قوت و ویژگی های مثبت دفتر به شرح ذیل مشخص گردید:

* با توجه به حسن شهرت دفتر و ارتباطات برون سازمانی مدیران ارشد، فرهیختگان و محققان برجستة مراکز علمی پژوهشی کشور و استان همکاری مناسبی را در زمینه فعالیت‌های دفتر ارایه نموده‌اند.

*دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در شناسایی نیازهای اطلاعاتی مورد نیاز برای ارائه محصولات وخدمات علمی وفرهنگی خود ، توان هزینه ـ فایده را در نظرمی گیرد.

*مدیران ارشد دفتر از طرق مختلف مانند پایگاه داخلی داده‌ها، تحقیقات و پژوهش ها  و جست‌وجوی هوشمندانه  نسبت به جمع‌آوری اطلاعات و شناسایی نیازهای مخاطبان و ذی نفعان خود  اقدام می‌کنند.

*گروه برنامه ریزی وتوسعه فناوری اطلاعات دفتر اطلاعات بازارفرهنگی کشور را تجزیه و تحلیل کرده، در زنجیره خلق ارزش برای ذی نفعان مورد استفاده قرار می‌دهد.

ب- استراتژی و برنامه بازاریابی همسو با استراتژی‌های سازمان، ایجاد، بازنگری و به روز می‌شود.

* دفتر در ارائه محصولات و خدمات  خود  برای مشتریان و گروه‌های مصرف کننده هدف بطور اثربخشی عمل می کند.

*دفتر در مواردی که لازم باشد برای واحدهای استراتژیک خود ، محصولات و خدمات  دفتر ، برنامه بازاریابی را توسعه داده و اجرا می‌کند.

*دفتر سبد محصولات و خدمات خود را در چارچوب برنامه های خاص بازاریابی و  به طور اثربخشی برای مشتریان بالفعل و بالقوه ترویج می‌کنند.

ج- روابط با مشتریان مدیریت می‌شود.

* تولیدکنندگان وارائه دهندگان خدمات به دفتر گروه‌های مختلف مشتریان خود را می‌شناسند و نیازها و انتظارات فعلی و آینده آنها را شناسایی و پیش‌بینی کرده، به آنها پاسخ می‌دهند.

*الزامات ارتباطی روزمره و بلند مدت مشتریان را تعیین کرده، فرآیندها و کانال‌های مناسب ارتباطی را بوجود می‌آورند.

*مدیران آموزشی وپژوهشی وفرهنگی و گروه برنامه ریزی دفتر در راستای توسعه فرهنگ مشتری‌مداری، با تمامی مشتریان خود، گفتمانی مبتنی بر گشودگی، شفافیت، اعتماد و احترام به طور نسبی ضعیف برقرار کرده وکارکنان  در این زمینه توانمند نیستند.

معیار 6- محصولات و خدمات

معیار محصولات و خدمات نشان می‌دهد که سازمان‌های متعالی چگونه محصولات و خدمات خود را توسعه داده، و فرآیندهای تأمین، تولید، فروش و خدمات پس از فروش را به منظور خلق ارزش فزاینده برای مشتریان و سایر ذینفعان و دستیابی به نتایج متوازن و پایدار مدیریت می‌کنند.

الف-  شرکا و تأمین کنندگان، در جهت دستیابی به منافع مشترک و پایدار مدیریت می‌شوند.

*مدیران دفتر با توجه به هدف بنیادین‌شان، شرکایی را جست‌وجو می‌کنند که قابلیت‌ها و توانایی سازمان را در جهت خلق ارزش برای ذی‌نفعان تقویت کنند.

*مدیران وکارشناسان ارشد دفتر با شرکا و تأمین کنندگان، رابطه‌ای پایدار مبتنی بر گشودگی، اعتماد، شفافیت و احترام ایجاد کرده اند.

* دفتر از فناوری‌های اطلاعاتی به منظور انجام بهتر فعالیت‌ها و تولید محصولات و ارایه خدمات استفاده می‌گردد.

*شواهدی معتبر مبنی بر اینکه دفتر بر اساس بازخوردگیری از مخاطبان و ذی‌نفعان محصولات و خدمات خود را بهبود داده‌، مشاهده گردید.

*مدیران آموزشی وپژوهشی وفرهنگی تبلیغی  دفتر برای دستیابی به اهداف مشترک و منافع متقابل، از یکدیگر پشتیبانی می‌کنند و تخصص، منابع و دانش خود را به اشتراک می‌گذارند.

ب- محصولات و خدمات، به منظور خلق ارزش برای مشتریان توسعه می‌یابند.

* مدیران ارشد دفتر، مشتریان، کارکنان، شرکاء و تأمین کنندگان خود را بطور فعّال در توسعه محصولات، خدمات و تجربه‌های جدید و نوآورانه برای مشتریان فعلی و جدید مشارکت داده اند.

* کارشناسان دفتر از خلاقیت برای طراحی و توسعه محصولات و خدمات جدید و نوآورانه استفاده می‌کنند.

*مدیران دفتر به منظور ارتقاء سبد محصولات و خدمات از اطلاعات بازار شامل تحقیقات بازار، نظرسنجی از مشتریان و سایر بازخوردهای دریافتی از ذی‌نفعان، استفاده ‌می کنند.

ج-تولید محصولات و خدمات، فروش و خدمات پس از فروش مدیریت می‌شوند.

*به منظور تأمین نیازهای نرم‌افزاری مخاطبان و ذی‌نفعان که در سند راهبرد دفتر پیش‌بینی شده است محصولات فرهنگی لازم تأمین و ارایه گردیده است.

* تولید کنندگان محصولات و ارائه دهنگان خدمات آموزشی وفرهنگی تبلیغی دفتر در راستای ارزش پیشنهادی، محصولات و خدمات را برای تأمین نیازها و انتظارات مشتریان و یا فراتر از آنها، تولید می‌کنند.

* مدیران ارشد دفتر با بکارگیری  فرآیندهای علمی اطمینان می‌یابند که کارکنانشان ابزارها، شایستگی‌ها، اطلاعات و توانمندی‌های لازم را برای دستیابی به شرایط مطلوب‌تری از محصولات و خدمات علمی وفرهنگی را  در اختیار دارند.

معیار7-  نتایج مشتری

معیار نتایج مشتری، نشان می‌دهد که سازمان‌های متعالی در رابطه با جاری‌سازی موفق استراتژی و خط‌مشی‌های پشتیبان مبتنی بر نیازها و انتظارات مشتریان به چه نتایجی دست یافته‌اند. آنها برداشت‌های مشتریان، شاخص‌های عملکردی و دستاوردهای مرتبط با رویکردها را در دوره‌های زمانی متناسب، اندازه‌گیری و تحلیل می‌کنند.

این برداشت‌ها از منابع مختلفی از جمله نظرسنجی از اساتید ومدرسان حوزه علمیه و دانش پژوهان وپژوهشگران وسایر ذی نفعان ، بازخوردهای بدست آمده از شرکت کنندگان در نشست ها و برنامه های علمی وفرهنگی دفتر هم چنین  نظراتی که از صندوق انتقادات دفتر دریافت  شده است و  پیام های  تشکرمدیران استانی  و مصاحبه‌های ساخت یافته به دست آمده است .

الف-  برداشت‌ها ـ نشان دهنده درکی است که مشتریان از اجرای رویکردهای مرتبط با مشتری دارند و بیانگر میزان اثربخشی این رویکردها در جهت تحقق استراتژی سازمان در این زمینه است.

*دفتر در ردیف نهادهای فرهنگی موثر استان شناخته شده و مورد اعتماد مدیران فرهنگی واجرایی کشوری و استانی است .

* محصولات نرم افزاری و  خدمات پژوهشی دفتر مورد استقبال اقشار گوناگون ذی نفعان قرار گرفته است .

*علیرغم انتظار ذی نفعان در دریافت  مجانی  محصولات  نرم افزاری وآثار مکتوب دفتر،  فروش محصولات و خدمات آموزشی دفتر ، در سالهای اخیر قابل توجه بوده است .

*محصولات دفتر اغلب نیاز به پشتیبانی نداشته ولی دفتر در مسیر ارتقاء خدمات  خود به مشتریان تلاش کرده است .

*مستندات روابط و تعامل با مشتریان درسطوح مختلف دفتر ثابت می کند که این روابط روبه بهبود است

 

  ب- شاخص‌های عملکردی ـ مجموعه‌ای از شاخص‌هائی است که به منظور پایش، تحلیل، بهبود فرایندها و پیش‌بینی برداشت‌ها در ارتباط با رویکردهای مرتبط با مشتری بکار گرفته می‌شود و بیانگر میزان اثربخشی و کارائی این رویکردها است.

*اطلاعات و آمار ذی‌نفعان و مخاطبان پایگاه‌های اطلاع رسانی دینی  مانند پورتال معالم، سایت اجتهاد، ای‌پرسش، رسالات و سایت پژوهش‌های قرآنی (قرآن دات پی)  و ... به صورت بانک اطلاعات در وب سایت دفتر جمع‌آوری و پایش می‌شود.

* حوزه ریاست و سایر واحدهای ، مدیران دستگاهها و نهادهای فرهنگی  در تمامی فعالیت های علمی فرهنگی و خدماتی که به صورت مستقل ویا مشارکتی  ارائه شده است . با ارسال نامه و یا لوح تقدیر ویا تندیس ها ی ارزشمند از دفتر  قدردانی کرده اند .

* برخی آثار مکتوب دفتر مانند تفسیر راهنما و... ،  نشریات  پژوهشی  مانند نشریه پژوهش‌های قرانی و ادبیات وهنر دینی  و ....، محصولات نرم افزاری  مانند نرم افزار  سواد اطلاعاتی و.... از ارزش واعتبار شایسته ای در میان جامعه تحصیلکرده  برخوردار شده است .

معیار8-  نتایج سرمایه‌های انسانی

معیار نتایج سرمایه‌های انسانی، نشان می‌دهد که سازمان‌های متعالی در رابطه با جاری سازی موفق استراتژی و خط‌مشی‌های پشتیبان مبتنی بر نیازها و انتظارات کارکنان و اجرای رویکردهای مرتبط با مدیریت سرمایه‌های انسانی به چه نتایجی دست یافته‌اند. آنها برداشت‌های کارکنان، شاخص‌های عملکردی و دستاوردهای مرتبط با رویکردها را در دوره‌های زمانی متناسب، اندازه‌گیری و تحلیل می‌کنند.

الف- برداشت‌ها – نشان دهنده درکی است که کارکنان از اجرای رویکردهای مرتبط با مدیریت سرمایه‌های انسانی سازمان دارند و بیانگر میزان اثربخشی این رویکردها در جهت تحقق استراتژی سازمان در این زمینه است.

این برداشت‌ها، رضایت و انگیزش کارکنان را ارزیابی کرده اند و  از منابع مختلفی از جمله نظرسنجی‌ها، گروه‌های تمرکز، مصاحبه‌ها و ارزشیابی‌های ساخت یافته به دست آمده اند.

*با توجه به حاکمیت اخلاق اسلامی و ارزشهای الهی، مدیران ارشد دفتر ارتباطات اثربخش و روابطی موثری  با همکاران خود دارند.

*مدیران منابع انسانی دفتر  در اجرای رویکردهای مرتبط با مدیریت سرمایه‌های انسانی ایمنی، سلامت و شرایط محیط کار آنها را در نظر گرفته اند .

* قدردانی‌ها و تشویق‌های به موقع  کارکنان از اقدامات مدیران ارشد دفتر بوده است .

*به رغم آنکه در دفتر از طریق مختلف نظرخواهی از کارکنان صورت می‌گیرد ولی رضایت آنها به صورت کیفی بررسی می‌شود. گروه طرح و برنامه واحد حراست و مدیران ارشد نظرسنجی از کارکنان را در دوره‌های متوالی و منظم در دستور کار خود قرار داده، گزارش‌های دوره‌ای در خصوص پایش شاخص‌های کمی که نشان‌دهنده درک کارکنان از اجرای رویکردهای مرتبط با مدیریت سرمایه‌های انسانی و میزان اثربخشی این رویکردها باشد را ارایه می نمایند.

ب- شاخص‌های عملکردی ـ  مجموعه‌ای از شاخص‌هائی است که به منظور  پایش، تحلیل، بهبود فرایندها و پیش‌بینی برداشت‌ها در ارتباط با رویکردهای مرتبط با مدیریت سرمایه‌های انسانی بکار گرفته می‌شود و بیانگر میزان اثربخشی و کارائی این رویکردها است.

*توسعه مهارت‌های رهبری

*بهره‌وری کارکنان

*اهداف فردی و تیمی و مدیریت عملکرد

*ارتقاء و انتصاب

*ارتباطات اثربخش و روابط با همکاران

*ایمنی، سلامت و شرایط محیط کار

*قدردانی، تشویق‌ها و شکایت‌ها

*تسهیلات و خدمات

*مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی و زیست محیطی

*نرخ پاسخگویی به نظر سنجی‌ها

*ظرفیت های علمی پژوهشی دفتر اقتضا دارد مشارکت موثرتری در در فعالیت‌های اجتماعی و زیست محیطی داشته باشد.

*دفتر قصد دارد در مسیر تعالی سازمانی کار راهه و جانشین‌پروری را از تکالیف مدیران ارشد دانسته و اقدامات مؤثری را به ثمر برساند .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


1

























کلیه حقوق این سایت در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی می باشد


 

 

   
صفحه اصلی | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم (شعبه خراسان رضوي)
مجری سایت : شرکت سیگما