تفاهم
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ؛ پژوهش و آموزش باید در خدمت نیازهای نظام و جامعه قرار بگیرد.. رئیس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در نشست تفاهم با مرکز پژوهش های اسلامی رسانه صدا و سیما گفت: نخستین ورود در عرصه دانش اسلامی و انسانی نمایانگر این حقیقت است که ما باید به عرصه ی پژوهش نگاه تازه ای داشته باشیم و رویکردهای آموزشی ما باید به سمت پژوهش محوری سمت یابد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی محمد مهدی مسعودی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در نشست تفاهم با مرکز پژوهش های اسلامی رسانه صدا و سیما که با حضور مدیران دو نهاد برگزار شد گفت: تغییرات رو به تزاید در انسان عصر جدید در دو عرصه ی توانمندی ها و در عرصه انتظارات و آگاهی های وجودی، باعث پیدایش تصویر نوینی از مفاهیم مبنایی مثل فلسفه، علم، دین، اخلاق و معنویت در دنیای معاصر گردیده است. بر این اساس لزوم تغییرات در دو حوزه حیات فردی بشر و حوزه ی حیات سازمانی، مورد مطالبه جدی صاحب نظران قرار گرفته است. در حوزه ی حیات فردی دیگر نمی توان به تلاش های معمول اکتفا کرد.

عالمان و دانشمندان ما در طول تاریخ بیش از هزار ساله ی شیعه، تلاش های ویژه ای متناسب با زمان خودشان انجام داده اند. ظهور و بروز اندیشمندانی خبره به ویژه در سده های اخیر و نوآوریهای علمی ویژه توسط شخصیت های ممتاز حوزه های علمیه نشان از آشنایی آنها به زمانه و اقتضائات لاینفک آن بوده است اندیشمندانی که از زمانه خود آگاه بوده اند و بر این اساس حیات فردی و اجتماعی خود را رقم زده اند.

حجت الاسلام والمسلمین مسعودی در ادامه افزود:  به نظر می رسد جهان امروز از انسان معاصر تلاش مضاعفی را در حوزه حیات فردی و اجتماعی اش انتظار دارد ما نمی توانیم به تلاش معمول که در دوره های گذشته انجام می داده ایم بسنده کنیم بر این اساس تغییر رویکردی آموزشی حوزه های علمیه و جهت دهی به دانش جویان و دانش پژوهان به ویژه در دهه ی پنجم انقلاب نسبت به کسب آگاهی ها و مهارت ها و تجهیز آنها به ابزارهای جامع تری از علم و تکنولوژی مورد انتظار می باشد.

 وی در ادامه افزود: حوزه های علمیه باید شناخت جامعی به این تحول نسلی داشته باشند و زمینه های آموزشی و تربیتی خاص را براساس انتظارات موجود تعریف کنند. در کنار پویایی در حوزه های علمیه، سازمان های فرهنگی نیز که در خدمت اهداف حوزه ها نقش آفرینی می کنند باید در حوزه های ماموریت های خود در مواجهه با مسایل به پارادایم ها و دکترین های جدیدی برسند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در ادامه  افزود: حسب منویات و رهنمودهای مقام معظم رهبری سازمان ها بایستی ماموریت های خودشان را در این دهه ی پیش رو بر ضروری ترین اقدامات مبتنی بنمایند و با توجه به شرایط کشور و جهان و اقتضائاتی که به لحاظ سیاسی و اقتصادی و فرهنگی وجود دارد، با شناسایی ضروری ترین اقدامات، ماموریت ها و وظایف خودشان را تعریف نمایند.

دفتر تبلیغات نیز به عنوان سازمانی دانش بنیان برای حل ضروری ترین مسائل فرهنگی جامعه  از لحاظ فرصت و تهدید شناسی باید ورودی دانشی داشته باشد البته نه به این معنا که دفتر و حوزه نقشی در حوزه های عملیات میدانی نخواهد داشت ورود مراکز علمی این چنینی در حوزه عملیات میدانی حداقلی است و با توجه به ظرفیت های علمی، حداکثر فعالیت ها باید معطوف به عرصه های دانشی مثل تولید دانش و محتوا و تهیه و تدوین اسناد مبنایی و تربیت و تکثیر انسان های مبنا و محصولات مبنا معطوف باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مسعودی در ادامه گفت: همزمان در توجه به بعد دانشی و تولید علم، اهتمام به کارآمدی دانش آموخته گان یکی از ضروریات فعالیت های مراکز علمی است. ورود های دانشی و مهارتی قوی بدون عطف توجه به پاسخ به مسایل نوپدید فاقد کارایی است.

وی در ادامه افزود: سیاست بایسته معطوف به این جهت است که دانش باید در خدمت نیازهای نظام قرار بگیرد از این رو بدیهی است که اسناد مراکزی همچون دفتر تبلیغات و مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما باید معطوف به تامین نیازهای اساسی جامعه تدوین گردد.

 رئیس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در ادامه افزود: نقش و ظرفیت موثر رسانه های نوین در ارائه محتوای علمی صحیح به مخاطبان بدیهی است و فعالیت های آنان باید در خدمت اهداف والای انقلاب و نظام قرار گیرد. دفتر تبلیغات اسلامی بر خود لازم می داند که ظرفیت پژوهشی خود را در اختیار رسانه های نوین قرار دهد و اهتمام جدی به عرصه تبادلات و تعاملات دین و رسانه داشته باشد بهمین منظور ورود در عرصه ی پاسخگویی در فضای مجازی و بهره گیری از نوآوریهای رسانه ای را جزو برنامه های اصلی خود قرار داده است.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

























کلیه حقوق این سایت در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی می باشد


 

 

   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم (شعبه خراسان رضوي)
مجری سایت : شرکت سیگما