نشست حمایت از کالای ایرانی
بیکاری عامل بسیاری از معضلات فرهنگی و اجتماعی/ امنیت اقتصادی را خانوادگی و نه ملّی تعریف کرده ایم یک استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: اگر فضای مناسب برای کار در جامعه وجود داشته باشد بسیاری از مسائل اجتماعی، فرهنگی و روانی برطرف خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، حجت الاسلام محمدی فرید در نشست «حمایت از کالای ایرانی» که در مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی نمایندگی خراسان رضوی برگزار شد با بیان این که توجه به مسائل مهم اجتماعی و پاسخگویی به مطالبات رهبر معظم انقلاب از مهم ترین وظایف طلاب و مبلّغان حوزه های علمیه است، در مورد نتایج اقدام به هنگام در چالش ها و معضلات گفت: درک شرایط اجتماعی، نیازها، ضرورت ها و اقتضائات زمانه در انتخاب رویکردهای تبلیغی بسیار موثر است و می توان آن را اصلی اساسی در تبلیغ دین دانست که در این صورت تبلیغ ما مانند یک اکسیر شفابخش عمل خواهد کرد.

وی افزود: درک نکردن بیماری های اجتماعی و معضلات روز نوعی بیماری است که برخی دچار آن هستند و به جای پرداختن به این موضوعات به دنبال بیان مسائلی هستند که هیچ گره ای از مشکلات مردم و جامعه اسلامی را باز نمی کند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به پیچیدگی مبارزات در عصر ظهور و بیان این که ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نقطه اوج مبارزه حق و باطل است، عنوان کرد: هر چه به سمت ظهور می رویم، مبارزات خالص تر و کامل تر می شود؛ به بیان دیگر جهاد تمام شدنی نیست اما شکل آن تغییر می کند و این تغییر را باید درک و مطابق آن عمل کرد.

حجت الاسلام محمدی فرید اضافه کرد: بسیاری از مردم و مسئولین جنگ و تهدید فیزیکی را به خوبی درک می کنند اما اندک افرادی هستند که متوجه تأثیرات و عواقب جنگ نرم فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و رسانه ای باشند و به همین علت با گذشت حدود هشت سال از تأکیدات رهبر معظم انقلاب در مورد مسائل اقتصادی هنوز اقدام بایسته ای در این رابطه صورت نگرفته است.

وی با تأکید بر این که دلیل بیکاری همیشه تنبلی افراد نیست و اگر فضای کار فراهم باشد بسیاری از جوانان بیکار همت و عزم خود را بروز خواهند داد، گفت: امروز اگر فضای مناسب برای کار در جامعه وجود داشته باشد بسیاری از مسائل اجتماعی، فرهنگی و روانی برطرف خواهد شد و باید درک کرد که بیکار چه وضعیتی دارد تا حرکت قابل توجهی در این زمینه صورت پذیرد.

حجت الاسلام محمدی فرید ضمن تبیین داستان اصحاب صفه در صدر اسلام ابراز کرد: فقر در جامعه ما خود را در پسِ کالاهای رنگارنگ و فراوان وارداتی پنهان کرده و فرصت های شغلی را به حداقل رسانده است که عواقب آن را در عرصه های مختلف شاهد هستیم.

وی با بیان این که کار بهترین مؤلفه برای ساخت و تهذیب فرد و اجتماع است، عنوان کرد: بیکاری بزرگ ترین عامل فساد در جامعه ماست که نوعی حالت خفگی ایجاد کرده و مسائلی مانند اعتیاد، طلاق، بزهکاری و بسیاری از مشکلات ریز و درشت اجتماعی و فرهنگی ناشی از این عامل هستند.

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که مسئولین و مبلّغین باید مردم و علی الخصوص مستضعفین جامعه را عائله و پاره تن خود بدانند، افزود: اگر ما مبلّغین دغدغه اصلاح داریم و می خواهیم با فساد مبارزه کنیم باید وظیفه خود در حوزه کار و اشتغال را به صورت صحیح انجام دهیم، چراکه اسلام دشمن بیکاری است.

حجت الاسلام محمدی فرید تزریق هوش سیاسی و اجتماعی به مردم را از جمله وظایف مبلّغان دینی معرفی و ابراز کرد: امروز باید همه هموطنان دست در دست هم بدهند و با حمایت از کالای ایرانی رونق را به کارخانه های تعطیل و نیمه تعطیل بازگردانند تا به صورت منطقی بسیاری از مشکلات اجتماعی ما برطرف شوند.

وی ادامه داد: قرآن کریم نگاهی منطقی به مشکلات و مسائل جامعه بشری دارد و ما باید از این سیاق پیروی کنیم؛ نمی توان به دعا و درخواست از درگاه خدا برای حل مشکل بیکاری اکتفا کرد و برای زمینه سازی در این مسیر هیچ قدمی برنداشت.

حجت الاسلام محمدی فرید با اشاره به سرزنش های برخی از نزدیکان شهید مطهری در مورد جمع آوری مطالب کتاب «داستان راستان» توسط ایشان، اظهار کرد: متأسفانه برخی از مبلّغین ما به اشتباه احساس می کنند که ورود به برخی مسائل و معضلات اجتماعی از جمله بیکاری، ضربه ای به وجهه و سابقه تبلیغی شان است و آن را دون شأن خود می پندارند در حالی که امثال شهید مطهری نیاز جامعه را می دیدند و در جهت برآورده کردن آن نیاز فعالیت می کردند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که کاهش ارزش پول به همه افراد جامعه اعم از پولدار و بی پول ضربه می زند، گفت: باید همان احساس ناامنی که در هنگام تهاجم بیگانگان به کشور در دل مردم به وجود می آید، در مورد تهاجمات اقتصادی دشمنان نیز وجود داشته باشد اما در این زمینه فرهنگ سازی خوبی انجام نشده و امنیت اقتصادی را خانوادگی و نه ملّی تعریف کرده ایم.

بررسی عواملی که منجربه عدم استقبال مردم از کالاهای ایرانی شده و ریشه آن از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

گفتنی است نشست تخصصی «حمایت از کالای ایرانی» با همکاری اداره آموزش های کاربردی معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و نمایندگی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی خراسان رضوی برگزار شد.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

























کلیه حقوق این سایت در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی می باشد


 

 

   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم (شعبه خراسان رضوي)
مجری سایت : شرکت سیگما