مرجعیت قرآن
در کارگاهی تخصصی تبیین شد بایدها و نبایدهای تبلیغ قرآنی در ماه مبارک رمضان یک استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: مبلّغان علاقه مند به مباحث قرآنی به جای بیان برخی موضوعات چالش برانگیز و کم کاربرد، موضوعات تربیتی، اخلاقی و اجتماعی مبتلابه را با توجه به سیره اهل بیت (علیهم السلام) و با بهره گیری از داستان های جذاب توضیح دهند.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، خانم پورحسینی در کارگاه «مرجعیت ادبیات معنایی و مفهومی قرآن کریم» که در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، گفت: در مورد آیاتی که مفسّرین قرآن کریم نظرات و برداشت های مختلفی از آن ها دارند، برای جلوگیری از ایجاد شبهات و سردرگمی در مخاطب باید بیانی یکدست و روان به او ارائه شود و این مهم بستگی به شناخت ما از قواعد تفسیر قرآن دارد.

وی با تأکید بر آشنایی طلاب به روش ها و گرایش های مختلف در تفسیر قرآن و ضرورت مطالعه و به روز نگه داشتن اطلاعات قرآنی، ابراز کرد: با گسترش و تنوع ابزارهای رسانه ای، حجم گسترده ای از اطلاعات در حوزه های گوناگون از جمله در زمینه قرآن و مفاهیم دینی در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد که آن ها را تشنه مطالب جدید می کند، بنابراین مبلّغان دینی برای حفظ مخاطب خود باید به سراغ موضوعات و مباحث جدید بروند و آن را به شکلی مخاطب پسند ارائه نمایند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اهمیت و حساسیت کار تبلیغ دین، عنوان کرد: یکی از خطراتی که مبلّغان دینی و قرآنی را تهدید می کند، تفاسیری است که ظاهر عرفانی دارند اما در واقع سر از تفسیر به رأی در آورده اند که این مسئله یک غربالگری هوشمندانه و قدرت نقد را می طلبد و مبلّغان باید حساسیت ویژه ای در مورد پرهیز از تفسیر به رأی داشته باشند.

پورحسینی تبیین آیات به صورت گزینشی، موضوعی و نموداری را سه شیوه بیان تفسیر قرآن برای مخاطب عمومی دانست و در مورد ضرورت یادداشت برداری در مطالعات قرآنی گفت: تمرکز روی موضوع مورد مطالعه، تثبیت و تعمیق مطالعات در ذهن، استفاده از یادداشت شخصی هنگام ارائه و جلوگیری از برداشت های ناصحیح مخاطبین، هم چنین فراهم آمدن مجموعه ای گرانبها از یادداشت های قرآنی در طول چند سال را می توان از جمله مزایای این روش معرفی کرد.

وی خاطرنشان کرد: مبلّغ قرآنی که وقت خود در ماه مبارک رمضان را صرف مطالعه کتب مختلف از جمله تفسیر، حکایات و تمثیلات قرآنی و کتب تاریخی می کند تا ارائه و تبلیغ قابل قبولی داشته باشد، نباید در مورد از دست رفتن فرصت های خوب عبادت و قرائت ادعیه در این ماه نگران باشد و اجر فعالیت های تبلیغی را به خود یادآور شود تا انگیزه فعالیت از او سلب نشود.

پورحسینی افزود: روایات اهل بیت (علیهم السلام) و سیره ایشان در بیان موضوعات قرآنی بسیار مددرسان هستند و مخاطب باید دریابد که فهم صحیح قرآن بدون روایات و سیره اهل بیت (علیهم السلام) ممکن نیست.

این استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: پیشنهاد می شود مبلّغانی که در ماه مبارک رمضان قصد دارند به بیان مفاهیم قرآنی و تفسیری در محافل عمومی بپردازند، به جای بیان موضوعات چالش برانگیز و کم کاربرد، موضوعات تربیتی، اخلاقی و اجتماعی مبتلابه را با توجه به سیره اهل بیت (علیهم السلام) و با بهره گیری از داستان های جذاب توضیح دهند.

وی با تأکید بر انتخاب موضوع در مباحث قرآنی، تأثیر آن بر جهت گیری ذهنی مخاطب و هم چنین اهمیت بهره گیری از فرصت تبلیغی ماه رمضان، گفت: امروز موضوعات مربوط به رسانه های جمعی و ارتباطی از اهمیت بالایی برخوردار هستند و علی رغم وجود انواع مختلفی از رسانه ها و شبکه ها، می توان گفت که قرآن کریم رسانه برتر است چراکه در شاخص های رسانه ای و ارزشی از امتیازاتی فوق العاده برخوردار است و گرایش مردم به رسانه هایی با محتوای نامناسب فاجعه است.

پورحسینی با تأکید بر اهمیت تسلط طلاب به مسائل اجتماعی روز عنوان کرد: اگر شخصی مثل علامه شهید مطهری در دوران فاجعه بار پیش از انقلاب اسلامی می تواند قرآن کریم را به شیوه ای جذاب و کاربردی تفسیر کند، به این خاطر است که به مسائل اجتماعی دوران خود آگاهی کامل دارد و با توجه به نیازهای روز و به صورت موضوعی و گزینشی به سراغ قرآن رفته است و مبلّغان نیز باید از این روش استفاده کنند.

وی در ادامه با بیان این که می توان برداشت های متنوعی از داستان های قرآن کریم داشت، افزود: قرآن کریم از بیان جزئیات در داستان هایی که خشونت زیادی دارند، پرهیز کرده است. هم چنین درخواست زلیخا از حضرت یوسف (علیه السلام) را در قالب چند کلمه محدود آورده است و این بدان معناست که پرداختن مفصّل به جزئیات همه داستان های قرآنی و سایر داستان ها ضرورتی ندارد و گاهی مضر است و متأسفانه گاهی در رسانه ملی و در تبلیغات دینی این مسائل رعایت نمی شود.

پورحسینی اضافه کرد: مبلّغان علاوه بر تسلّط کامل بر موضوعات کاربردی، باید آشنایی نسبی با شبهات مطرح در سایر موضوعات غیرکاربردی نیز داشته باشند و قابلیت پاسخگویی حداکثری به مخاطب را در خود ایجاد کنند.

گفتنی است کارگاه «مرجعیت ادبیات معنایی و مفهومی قرآن کریم» از سلسله کارگاه های ویژه ماه مبارک رمضان به همت اداره امور مبلّغان خواهر اداره کل فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در حال برگزاری است.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

























کلیه حقوق این سایت در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی می باشد


 

 

   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم (شعبه خراسان رضوي)
مجری سایت : شرکت سیگما