<>
شيدسچپج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
  اذان صبح
  طلوع خورشید
  اذان ظهر
  غروب خورشید
  اذان مغرب
اوقات به افق :
آخرین اخبار
سايت مركز مطالعات فرهنگي اجتماعي راه اندازي شد

مدير مركز مطالعات فرهنگي اجتماعي با تشريح فعاليت هاي اين مركز از راه اندازي سايت اين مركز با هدف اطلاع رساني و آگاهي بخشي از دستاوردهاي گروه هاي پنج گانه اين مركز خبر داد.
به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل دفتر تبليغات اسلامي، حجت الاسلام و المسلمين پورياني با بيان اينكه گروه مطالعات اجتماعي در سال 1384 با مديريت دكتر سيد حسين شرف الدين زير مجموعه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي تشكيل شد تصريح كرد: در موضوع «عرفي شدن» كارگروهي تشكيل گرديدو اعضاي آن سلسله (مباحث نظري عرفي شدن، ديدگاه صاحب نظران و ...) مقالاتي را در چند محور تدوين كردند كه مراحل نظارت و ارزيابي آن نيز صورت گرفت.
وي افزود: سپس در سال 1386 مركز مطالعات فرهنگي  اجتماعي با مديريت دكتر حسن خيري و شكل گيري چهار گروه به تصويب رسيدو در سال 1389 نيز تصدي مديريت اين مركز به اينجانب واگذار گرديد و در سال 1390 گروه تبليغ و رسانه نيز به مجموعه گروه هاي مركز اضافه گرديد.
مدير مركز مطالعات فرهنگي اجتماعي همچنين با اشاره به راه اندازي سايت مركز مطالعات فرهنگي اجتماعي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي گفت: اين سايت با هدف اطلاع رساني و آگاهي بخشي از دستاوردهاي گروه هاي پنج گانه مركز در سال 1390 راه اندازي شد.
وي بيان داشت: از آن جا كه فلسفه وجودي مركز مطالعات فرهنگي ـ اجتماعي ارتقاي آگاهي مراكز علمي، سازمان هاي فرهنگي و نهادهاي حوزوي به ويژه دفتر تبليغات اسلامي از وضعيت شاخص هاي دين مداري جامعه و شرايط حوزه و روحانيت بر پايه شناخت، تحليل و به كارگيري مباني و رويكردهاي اسلامي است؛ براي تحقيق اين فلسفه وجودي، اهداف كلان فعاليت هاي مركز در انجام مطالعات نظري بنيادي مورد نياز در حوزه فرهنگي و اجتماعي، انجام مطالعات راهبردي براساس نظريه هاي اسلامي در حوزه هاي اجتماعي و فرهنگي، شناخت و تحليل و رصد شرايط ديني جامعه و انعكاس آن به مراكز پژوهشي و فرهنگي و مراجع تصميم گيري نظام و شناخت و بررسي موقعيت فرهنگي ـ اجتماعي و تحولات آينده حوزه و روحانيت در نظر گرفته شده است.
حجت الاسلام و المسلمين پورياني اظهار داشت: مركز مطالعات براي دستيابي به اهداف فوق، عهده دار وظايفي همچون انجام پژوهش هاي لازم براي تدوين نظريه ها، الگوها و شاخص هاي فرهنگي و اجتماعي بر پايه مباني معرفتي اسلام، شناخت شرايط ديني و جريان هاي موثر فرهنگي، انجام رصد و آينده پژوهي با خصلت فرهنگي و اجتماعي، مطالعه و تبيين وضعيت مطلوب، انجام مطالعات تخصصي سياستگذاري اعتلاي ديني در حوزه هاي فرهنگي ـ اجتماعي بر تعامل با نظام مديريتي كشور، انجام مطالعات خاص پيرامون شناخت مسايل روحانيت و حوزه هاي علميه و پژوهش هاي آينده نگر معطوف به تحول و پيشرفت حوزه هاي علميه و روحانيت است.
وي اضافه كرد: همچنين سياست هاي مركز در ساماندهي امور و انجام وظايف خود، كمك به توسعه و تعميق دين مداري در جامعه با محوريت بخشي به مباني معرفتي اسلام در ارايه تحليل ها و نظريه ها، توجه به ابعاد رفتاري فردي و شرايط روز جامعه، اولويت دادن به مباحث مورد نياز حوزه علميه و نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران، بهره مندي از ديدگاه صاحب نظران علوم و دانش هاي گوناگون با اولويت دادن به محققان حوزوي و حوزوي ـ دانشگاهي و اولويت دادن به بازخواني و بهره گيري از تحقيقات انجام شده در مراكز پژوهشي و آموزشي ديگر، تلاش براي نتيجه بخشي آثار و پژوهش هاي مركز در سياست ها و برنامه ريزي فرهنگي و اجتماعي كشور و ... است.
مدير مركز مطالعات فرهنگي اجتماعي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به وجود پنج گروه تحقيقي در مركز بيان داشت: گروه مطالعات بنيادي و دين پژوهي فرهنگي اجتماعي، گروه سنجش افكار و پيمايش اجتماعي، گروه بررسي هاي راهبردي و سياست هاي فرهنگي اجتماعي، گروه مطالعات روحانيت و گروه تبليغ و رسانه پنچ گروهي هستند كه در مركز مطالعات فرهنگي و اجتماعي فعاليت مي كنند.
وي همچنين با بيان اينكه سايت مركز مطالعات فرهنگي ـ اجتماعي تابلوي مركز محسوب مي گردد و نقش اطلاع رساني و آگاهي بخشي درباره آثار، محصولات و دستاوردهاي گروه پژوهشي و محققانرا دارد كه در سال جاري پس از مدت زمان زيادي راه اندازي گرديده است گفت: گروه هاي پژوهشي مركز و فصلنامه علمي ـ تخصصي، بانك اطلاعات و كتابخانه از جمله بخش هاي تشكيل دهنده سايت مركز هستند.
حجت الاسلام و المسلمين پورياني خاطرنشان كرد: معرفي، پرسش و پاسخ، دانلود فرم هاي پژوهشي مركز، تحليل فرهنگي  اجتماعي، كلان پروژه ها، طرح هاي پژوهشي، نشست، همايش، مصاحبه، تفاهم نامه، كارگاه، بانك اطلاعات محققان، نظرسنجي، سايت هاي مرتبط و سايت هاي پژوهشگاه و محصولات بخش هاي ديگر سايت مركز مطالعات اجتماعي فرهنگي را تشكيل مي دهند.
وي افزود: رسالت اصلي سايت مركز ارائه خروجي و نتايج انجام گرفته در گروه هاي 5 گانه مركز مطالعات فرهنگي با نگاه و جهت گيري اسلامي در عرصه مطالعات اجتماعي بودن سايت و همچنين جهت گيري هايي كه مقام معظم رهبري و پژوهشگاه و دفتر دارند و همچنين الگوي اسلامي ايراني پيشرفت و با توجه ويژه به الگوي انساني اسلامي و جهاد اقتصادي است.
مدير مركز مطالعات فرهنگي اجتماعي بيان داشت: بُعد ارتباطات و اطلاعات امروزه از رابطه اي دوسويه برخوردار هستند و باتوجه به لزوم شناخت صحيح و درست و منطقي وعقلاني از پيام و محتوا و مخاطبان، حاملان پيام، ابزار پيام مي تواند در پيشبرد رسالت ديني موثر واقع شود و همچنين بهره گيري نادرست از رسانه ها و كم توجهي به محيط و فضاي پيام مي تواند نقض غرض را به همراه داشته باشد و در اين راستا سايت با توجه به همه موارد فوق اقدام به فعاليت خواهد كرد.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
تعداد بازديد اين صفحه: 9538
     
Guest (PortalGuest)

اداره كل روابط عمومي و امور بين الملل دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما