<>
شيدسچپج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
  اذان صبح
  طلوع خورشید
  اذان ظهر
  غروب خورشید
  اذان مغرب
اوقات به افق :
آخرین اخبار
دفتر تبليغات اسلامي نقش رابط بين حوزه‌هاي علميه و نيازهاي ديني مردم و نظام اسلامي

دفتر تبليغات اسلامي، نهادي حوزوي، انقلابي و علمي تبليغي است كه با هدف تبيين و گسترش نگرش و ارزش‌هاي ديني و توسعه معارف اسلامي و انقلابي، نقش رابط بين حوزه‌هاي علميه و نيازهاي ديني مردم و نظام اسلامي را ايفا مي‌كند.
سيدحسن مددي موسوي مدير مركز زبان و ارتباطات اسلامي دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي در نشستي با اساتيد اين مركز با اعلام اين مطلب افزود:در همين راستا معاونت آموزش دفتر ضمن تلاش در جهت گسترش نگاه حوزويان به علوم انساني و به روزرساني اطلاعات علمي و اجتماعي حوزويان توجه ويژه‌اي به مقوله زبان و ضرورت آموزش آن در حوزه‌هاي علميه داشت.
وي سپس در باره نحوه‌ي شكل‌گيري مركز زبان چنين ادامه داد: بحث زبان و زبان‌آموزي در حوزه‌ها در آغاز انقلاب به صورت يك فعاليت جنبي و فوق برنامه نمود يافت. ولي رفته رفته با بازشدن فضاي ارتباطي با ساير كشورها و رفت‌ و آمد هيأت‌هاي علمي و ترويجي و نشست‌ها و همايش‌ها و نيز تأكيد حضرت امام «ره» كه «پيش‌تر به زبان احتياج نبود، امروز احتياج است» و تأكيد شهيد مطهري بر ضرورت آموزش زبان به ويژه زبان عربي در حوزه‌هاي علميه و تصريح مقام معظم رهبري بر ضرورت آموزش زبان به عنوان حامل پيام انقلاب و رسانه ارتباط با جهان اسلام، موضوع زبان و آموزش آن در حوزه‌ها شكل جدي‌تر به خود گرفت.
مسؤول مركز زبان و ارتباطات اسلامي دفتر تبليغات در مورد شكل‌گيري اين مركز گفت: از حدود سال 1370 فعاليت‌هاي آموزش زبان در دو گروه زبان انگليسي و زبان عربي با تشكيل يكي دو كلاس در هر گروه آغاز شد و در ظرف چند سال تعداد فراگيران به چند صد نفر رسيد. رشد كمي و اقبال خوب طلاب حوزه، ضرورت تدوين برنامه دقيق و علمي را به دنبال داشت.
وي در خصوص اهداف آموزش زبان در دفتر چنين گفت: در سال‌هاي نخستين، صرف آموزش زبان، با رويكرد مكالمه مدنظر بود ولي با توجه به رويكرد تبليغي و علمي دفتر، رويكرد تبليغي زبان و ارتباطات زباني در دستور كار قرار گرفت. تربيت طلابي كه در قالب مبلغ ديني در سفرهاي ديني مثل حج و عتبات بتوانند پيام رسان انقلاب باشند و با گسترش فضاهاي مجازي، كاركرد پژوهشي و علمي زبان نيز به آن افزوده شد.
وي در خصوص استفاده از فضاي مجازي و بهره‌گيري از ساير رسانه‌هاي تبليغي و پژوهشي گفت: گسترش فضاي مجازي اينترنت و فراخناي اين گستره ما را بر آن داشت كه در آموزش و متدهاي آن و تبليغ و روش‌هاي‌ آن، نگاه جدي‌تري داشته باشيم و در حد امكان و در زمينه‌هاي مختلف زباني بتوانيم از اين فضاها بهره ببريم. سيدحسن مددي در مورد فضاي آموزشي مركز زبان و شيوه‌ها چنين ادامه داد: از آن جايي كه فضاي آموزشي يكي از عوامل مهم و تعيين‌كننده در فرايند آموزش است، سعي شد كه بهترين فضا و در حد مدل‌هاي متعارف جهاني را آماده سازي كنيم. فضاي آموزشي را از نظر مساحت، نور، چينش صندلي‌ها و استفاده از لوازم كمك آموزشي و كتابخانه اختصاصي و خطوط پرسرعت اينترنت به صورت آنلاين و جديدترين برنامه‌هاي در دسترس و روزنامه‌هاي عربي و انگليسي استفاده كنيم.
مدير مركز زبان و ارتباطات ضمن معرفي حلقه‌هاي علمي تبليغي زبان گفت: ما با اكثر مراكز آموزش زبان به صورت مستقيم و غيرمستقيم ارتباط داريم، حلقه‌هاي علمي تبليغي زبان انگليسي تحت عنوان Islamic panel و حلقه‌هاي عربي با عنوان (منتدي الدعوة الاسلامية)،‌ از ابتكارات اين مركز است كه فراگيران پس از اتمام دوره عالي و زبان‌دانان حوزوي، در اين حلقه‌ها به زيان عربي يا انگليسي در مورد مباحث علمي، اجتماعي و فرهنگي مسلمانان و جهان اسلام به بحث مي‌نشينند و در پايان گزيده اين مباحث به صورت مقاله در نشريه سه زبانه «نشانه» به رشته تحرير در مي‌آيد.
مدير مركز زبان در خاتمه اين نشست ضمن بيان اين‌كه اكثر استادان زبان اين مركز، از فارغ‌التحصيلان يا به عبارتي از محصولات خود مركز هستند، اذعان كرد:از آن‌جايي كه آموزش زبان تقريبا، در كليه مدارس حوزه از طريق اين مركز انجام مي‌شود و ما همواره با كمبود استاد روبرو بوديم، ظرف يكي دو سال اخير و با برگزاري دوره‌هاي فشرده تربيت مدرس زبان، فارغ‌التحصيلان مركز زبان و ارتباطات را به كار گرفتيم، اكنون مركز ما با بيش از شصت استاد و پانصد فراگير از حوزويان و خانوادة آنان افتخار دارد كه بيش از 60% استادان زبان عربي و حدود 30% استادان زبان انگليسي از تربيت‌يافتگان و فارغ‌التحصيلان عموماً حوزوي همين مركز هستند.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
تعداد بازديد اين صفحه: 8254
     
Guest (PortalGuest)

اداره كل روابط عمومي و امور بين الملل دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما