منو
تازه های نشر
يكشنبه 21 آبان 1391 «منتخب الاثر في الإمام الثاني عشر»
نويسنده: حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني مدظله الوارف،

توضيحات:
 مرجع عاليقدر و نامدار شيعه حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني‌‌مدظله العالي، سال‌هاست كه به عنوان برترين نويسنده و محقق در زمينه مهدويّت، عمر خود را صرف خدمت به مولاي خويش حضرت ولي الله الاعظم امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف نموده،‌ و با بيان شيوا و قلم رسا، خود را مصداق «المسارعين اليه في قضاء حوائجه» قرار داده است.
معظم له كه عشق بي‌منتهاي خويش به خاندان عصمت و طهارت عليهم السلام به خصوص حضرت مهدي صلوات الله و سلامه عليه را مديون والدين بزرگوار خويش مي‌داند، و با بيان ابياتي، سرچشمه اين مهر و ارادت به ولايت را اينگونه بيان مي‌دارد «لا عَذَّبَ اللهُ اُمّي‌ أنَّها شَرِبَت * حُبَّ الوَصِيِّ وَ غَذَّنيهِ بِاللَّبَنِ * وَ كانَ بي‌ والدُ يَهوي‌ أبا حسن‌ * فَصِرتُ مِن‌ ذي‌ و ذا اهوي‌ أبا حسن»، از آغاز دوره تحصيل معارف مكتب ناب اهل بيت عليهم السلام، با شرحي بر سروده‌هاي والد معظمشان مرحوم آيت الله آخوند ملامحمد جواد صافي قدس سره، نگاشتن و قلم‌زدن در اقيانوس ژرف و بي‌منتهاي معارف مهدوي را آغاز نمودند.
از آن سال‌هاي ديرين تا به امروز، محققان و پژوهشگران عرصه مهدويت، همه و همه يكي از منابع اصيل مطالعاتي و تحقيقاتي خود را آثار مهدوي اين بزرگ‌مرجع شيعه به خصوص كتاب گران‌سنگ «منتخب الاثر في الإمام الثاني عشر» قرار داده‌اند، و همگان، خود را مديون قلم شيوا و روان معظم له مي‌دانند.
در همين راستا، واحد بين الملل دفتر حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني مدظله الوارف، آثار مهدوي ايشان به همراه ترجمه و تلخيص منتخب الأثر را در چهار جلد منتشر نموده است كه ترتيب آثار و محتويات اين مجلدات به شرح ذيل مي‌باشد. اميد است اين خدمت و بضاعت مزجاة، مورد قبول درگاه حضرت امام زمان عليه الصلاة و السلام قرار بگيرد انشاء الله.
مروري اجمالي بر سرفصل‌ها
آنچه در ذيل مي‌آيد گزارش كوتاهي از سر فصل‌ها و مطالب اين دوره ارزشمند است؛ باشد كه دوستداران علم و معارف و هدايت‌هاي اهل بيت عليهم السلام، با خوشه‌چيني از مباحث ارزشمند اين آثار‌، بر بينش و معرفت مهدوي خود افزوده، و در جهت رضاي حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف گام بردارند:
جلد اول:
كتاب ولايت تكويني و ولايت تشريعي: اين كتاب در يكصد و بيست صفحه مشتمل بر سه بخش: پيشگفتار، بررسي و تذكر چند مطلب مهم، و تبيين مبحث مهم ولايت تكويني و تشريعي مي‌باشد.
تجلّي توحيد در نظام امامت: اين كتاب از چهار گفتار پيرامون تجلّي توحيد در نظام امامت، و نيز چهار تعليقه، در شصت و سه صفحه تشكيل شده است.
پيرامون معرفت امام: سومين كتاب اين جلد، مشتمل بر پيشگفتار، و دو فصل امامت عامه و امامت خاصه مي‌باشد كه در هشتاد و دو صفحه به قلم رساي معظم له تدوين يافته است.
نظام امامت و رهبري: اين كتاب در نود صفحه به شانزده پرسش پيرامون امام زمان عليه السلام و نقش سازنده عقيده به امامت ايشان پاسخ داده است، و در پايان، چهار مبحث مهمّ را به عنوان تعليقات آورده است.
فروغ ولايت در دعاي ندبه: آخرين كتاب اين جلد در شرح و بررسي دعاي شريف ندبه و در يكصد و بيست صفحه نگاشته شده است كه مشتمل بر پيشگفتار، چند تذكر مهم و چهارده پرسش و پاسخ پيرامون دعاي ندبه مي‌باشد.
جلد دوم:
انتظار، عامل مقاومت: مؤلف محترم، اين كتاب را در هفتاد صفحه پيرامون ارزش انتظار حضرت مهدي عليه السلام، و آثار آن بر فرد و جامعه با قلمي رسا و شيوا به رشته تحرير درآورده‌اند.
وابستگي جهان به امام زمان عليه السلام: اين كتاب كه مشتمل بر پنجاه و پنج صفحه مي‌باشد، در پنج بخش، وابستگي جهان به امام زمان عليه السلام را تبيين نموده است.
عقيده نجات‌بخش: اين كتاب به بررسي روابط عقيده به ظهور حضرت مهدي عليه السلام با چگونگي‌هاي ذهني و فكري، وحدت جامعه و حكومت جهاني، مساوات اسلامي و عدالت اجتماعي و زمامداري پرداخته است. نويسنده محترم، در ادامه، بحث عدالت و ظلم و ابعاد مختلف آن را بررسي نموده‌اند. اين كتاب حدود يكصد صفحه دارد.
اصالت مهدويت: در اين كتاب كه مشتمل بر حدود هشتاد صفحه مي‌باشد، اصالت مهدويت از ابعاد مختلف، مانند معقول‌بودن امكان آن، موافقت با فطرت و سنن عالم خلقت، و اتكاء بر مباني معقول و منطقي و ... بررسي شده است.
معرفت حجّت خدا: آخرين كتاب جلد دوم، در حدود يكصد صفحه به شرح دعاي شريف (اللهم عرّفني نفسك ...) پرداخته است كه مطالب آن در چند بخش اعتبار سند دعا، معناي لغات، و تفسير دعا آمده است.
جلد سوم:
نويد امن و امان: اين كتاب كه يكي از آثار مهم معظم له در اين عرصه مي‌باشد، در دويست و پنجاه صفحه به بررسي تفصيلي بشارت‌هاي قرآن و احاديث به ظهور حضرت، اسرار و فلسفه غيبت، طول عمر، و چگونگي ولادت آن بزرگوار مي‌پردازد.
پاسخ ده پرسش: دومين كتاب اين جلد در هفتاد صفحه به ده پرسش پيرامون نظام امامت، مكان حضرت در زمان غيبت، زندگاني و وظايف حضرت و ... پاسخ داده است.
باورداشت مهدويت: مؤلف محترم در اين اثر، برخي از اسامي كتب درباره مهدويت، برخي از مشاهير و مشايخ كتاب‌هاي جامع حديث، و نيز چهل حديث پيرامون باورداشت مهدويت را در شصت صفحه بيان نموده‌اند.
به سوي دولت كريمه: آخرين كتاب جلد سوم، مشتمل بر حدود پنجاه صفحه، ويژ‌گي‌هاي جامعه موعود را در هشت بخش تبيين مي‌كند.
جلد چهارم:
گفتمان مهدويت: آخرين جلد از كتاب سلسله مباحث امامت و مهدويت، با كتاب گفتمان مهدويت شروع مي‌شود. اين كتاب حدود يكصد و پنجاه صفحه دارد، و مشتمل بر مطالبي، همچون تاريخ و مواضع تشيع، ويژ‌گي‌هاي منصب الهي امامت، و برخي از مباحث مهدويت مي‌باشد.
ترجمه و تلخيص منتخب الأثر: سال‌هاست آنان كه به زبان عربي آشنا نيستند، از مطالب ارزشمند كتاب شريف منتخب الأثر كه چند ده سال پيش به امر مرحوم آيت الله العظمي بروجردي اعلي الله مقامه و به قلم و همّت والاي حضرت آيت الله العظمي صافي نگاشته شده است، بي‌بهره‌اند.
بحمدالله در سال‌هاي اخير، به كوشش جمعي از پژوهشگران، اين كتاب نفيس، ترجمه و تلخيص شده است كه فرصت ‌بي‌نظيري براي استفاده و تحقيق در عرصه معارف مهدوي ايجاد نموده است. اين كتاب در 9 فصل و حدود دويست و هفتاد صفحه، آخرين كتاب جلد چهارم اين دوره مي‌باشد.
متن كامل :

منتخب ‌الاثر في الامام الثاني عشر عليه‌السلام

مشخصات
عنوان: منتخب الاثر في الامام الثاني عشر‌عليه‌السلام، مؤلف: مرجع عاليقدر آيت‌الله العظمي صافي گلپايگاني‌دام‌عزه‌العالي، ناشر: مركز نشر آثار حضرت آيت‌الله العظمي صافي، محل نشر: قم، تعداد جلد: 3 جلد.

ويژگي‌ها
چندين دهه پيش از اين، فقيه فرزانه و محققي گرانمايه، دامن همت به كمر زد و جامع‌ترين و كامل‌ترين اثر را پيرامون حضرت بقيةالله‌- ارواحنا فداه‌- به رشته تحرير در‌آورد و آن را منتخب‌الأثر نام نهاد.
اين كتاب نه تنها «گزيده آثار وارده از پيشوايان معصوم (ع)»‌ است،‌ بلكه «برگزيده آثار تدوين يافته پيرامون امام عصر(ع)»‌ نيز مي‌باشد،‌ و از سوي همايش گراميداشت آثار مكتوب پيرامون آن امام محبوب ـ‌عجل الله تعالي فرجه الشريف‌ـ به عنوان برترين اثر تدوين‌يافته معرفي گرديد.
مؤلف بزرگوار، اين كتاب را با ذوق و حسن ‌سليقه خود در ده فصل و يكصد باب به رشته تحرير درآورده است. ايشان متن كامل احاديث را بدون تقطيع به صورت كامل و مستند از كتب چاپي و خطي مورد اعتماد و استناد با دقت هرچه تمام‌تر نقل فرموده است.
امتياز بزرگ اين اثر ماندگار به اسلوب كاملاً‌ ابتكاري آن مربوط مي‌شود. معظم‌له به هنگام نقل هر حديثي فرازهاي مختلف آن‌را بررسي كرده، يكي از آنها را كه گوياتر، رساتر و مهم‌تر تشخيص داده‌اند برگزيده و متن كامل حديث را در بابي كه رابطه نزديك‌تر با محتواي فراز برگزيده حديث دارد، درج نموده‌اند. سند و متن و منبع آن‌را در آنجا ياد كرده‌اند، سپس فرازهاي ديگر هر حديث را با ابواب صدگانه كتاب منظور كرده و در پايان هر بابي تذكر داده‌اند كه احاديث ياد شده در فلان فصل و در فلان باب نيز بر اين موضوع دلالت مي‌كند. اين شيوه زيبا سبب شده، اين اثر ارزشمند از آسيب‌هاي تقطيع حديث محفوظ مانده، حجم كتاب نيز افزايش نيافته و چيزي ناگفته نماند.

از نگاه ديگران
بسياري از دانشمندان بزرگ جهان اسلام در آثار خود، پيرامون كتاب منتخب الاثر سخن گفته‌اند، كه به برخي از آن‌ها در زير اشاره مي‌كنيم:
1. علامه مرحوم شيخ آقابزرگ تهراني در موسوعه بزرگ خود «الذّريعة» پس از معرفي كتاب و مؤلف مي‌نويسد: «اين كتاب در 10 فصل تنظيم شده؛ هر فصلي در چند باب و هر بابي شامل چند حديث، به نيكوترين ترتيب و زيباترين اسلوب، از كتب عامه و خاصه به رشته تحرير درآمده است. (الذريعة، ج22، ص367)
2. شهيد مطهري نيز در كتاب سيري در سيره ائمه اطهار‌عليهم‌السلام فصلي را به معرفي كتاب منتخب الأثر اختصاص داده است و پس از ستايش فراوان از كتاب و مؤلف آن، مطالعه آن را به همگان توصيه نموده است.
3. حضرت آيت‌الله حاج شيخ جعفر سبحاني در اين رابطه مي‌نويسد: «ستايش اين كتاب به علماي شيعه اختصاص ندارد، بلكه گروهي از علماي اهل سنت و بعضي از خاورشناسان نيز زبان به ستايش آن گشوده‌اند و اين كتاب مرجع و منبع هر قلم به دستي است كه بخواهد پيرامون حضرت ولي عصر – ارواحنا فداه – مطلب بنويسد؛ زيرا مؤلف بزرگوار همه روايات مربوط به آن حضرت را يك‌ جا گرد آورده و در تبويب و تنظيم آن حسن سليقه به كار بسته است.»

از زبان مؤلف
مرحوم آيت الله العظمي بروجردي‌اعلي‌الله‌مقامه‌الشريف، از من خواستند كتابي درباره حضرت ولي عصر، عجّل‌الله‌‌تعالي فرجه الشّريف، تأليف كنم. بنده هم اطاعت كردم و كتابي را تدوين كردم كه بيست و هشت باب داشت. به ايشان نشان دادم. خيلي خوشحال شدند. گفتند: «همين خوب است.» من شروع كردم و بعد به صد باب رسيد.
تأليف اين اثر ‌دو سه ‌سالي ‌طول ‌كشيد. من ‌غير از وقتي ‌كه ‌صرف‌ درس‌ آية‌الله بروجردي ‌مي‌كردم‌، در بقيه ‌اوقات ‌حتي ‌موقع ‌غذاخوردن ‌در فكر نوشتن ‌كتاب ‌منتخب‌الاثر بودم‌، چون‌ در اين ‌كتاب ‌ابتكاراتي ‌به‌كار رفته ‌است ‌كه ‌در هيچ‌ كتابي ‌سابقه ‌ندارد.
اگر اين ‌كتاب‌ را به ‌سبك ‌كتاب‌هاي‌ قبل ‌از آن ‌مي‌نوشتم ‌شايد ده‌جلد كتاب‌ مي‌شد. ‌سعي ‌كردم ‌در هر باب ‌به ‌روايت‌هايي ‌كه ‌در ابواب ‌ديگر آمده ‌است‌ اشاره ‌كنم ‌و تواتر عناوين ‌روايات ‌را بيان ‌كنم‌ و اين ‌كاري ‌ابتكاري‌ بود كه ‌سابقه ‌نداشت‌. چنين ‌كاري‌ خيلي ‌فكر و تأمل ‌مي‌خواهد؛ آدم ‌بايد تأمل ‌كند و دلالت ‌هر روايتي ‌را ببيند كه‌ به ‌چه ‌موضوعي ‌اشاره ‌دارد.
بنده تمام كتاب‌هايي را كه در مقدمه‌ي منتخب الاثر نوشته‌ام، ديده‌ام و همه را خوانده‌ام، مثلاً چهارده جلد تاريخ بغداد از اول تا به آخر خواندم تا چند روايت پيدا كنم. ‌به ‌مصادر زيادي ‌از مصادر عامه ‌و خاصه ‌مراجعه ‌كرده ‌و هر كدام ‌را جداگانه ‌نوشتم‌ و تمام ‌مطالب ‌بلاواسطه‌، نقل ‌شده ‌است‌. البته ‌اگر روايتي ‌از كتابي ‌نقل ‌مي‌شد، مجدداً آن ‌را از كتاب‌ ديگري ‌نقل ‌نمي‌كردم‌. در مجموع ‌در اين ‌كتاب ‌از حدود 65 منبع‌ اهل ‌سنت ‌و 95 منبع ‌شيعه ‌استفاده ‌شده ‌است‌.

مطالب كتاب
فصل اول:
اشاره به احاديثي است كه به صراحت بر تعداد امامان دلالت مي‌كنند و تصريح دارند كه امامان معصوم به تعداد نقباي بني‌اسرائيل دوازده تن بودند كه اول آنان اميرالمؤمنين علي(ع) است و دوازدهمين آنها حضرت مهدي (ع) مي‌باشد.
مؤلف بزرگوار اين فصل را در هشت باب قرار داده و متن كامل 243 حديث را درج نموده و به 663 فراز، از فرازهاي احاديث ديگر ابواب ارجاع داده است.
فصل دوم: احاديث مشتمل بر نويد ظهور آخرين مصلح غيبي، از عترت رسول اكرم(ص)، از تبار حضرت فاطمه(س)، از نسل اميرالمؤمنان(ع)، از اولاد امام حسين(ع) و از صلب امام حسن عسگري(ع) است.
اين فصل در 49 باب تنظيم شده، و متن كامل 252 حديث را در بر دارد، و4076 فراز، از فرازهاي ياد شده درديگر فصل‌ها ارجاع داده است.
فصل سوم: تاريخ ولادت حجت يزدان، سرگذشت امام گرامي، معجزات حضرت ولي عصر ـ ارواحنا فداه ـ و داستان نيك‌بختاني كه در عهد امام عسكري(ع) توفيق تشرف به محضر قبله موعود را پيدا كرده‌اند.
اين فصل در سه باب تنظيم شده، و 34 حديث را در بردارد، به 108 حديث نيز ارجاع داده است.
فصل چهارم: معجزات حضرت بقيّة الله ـ ارواحنا فداه ـ در غيبت صغرا، زندگاني نوّاب خاصّ و داستان باز يافتگان به پيشگاه آن حضرت، پس از رحلت امام عسكري(ع) آمده است.
اين فصل در سه باب تنظيم شده، و 53 حديث را در بر دارد و به 21 حديث ديگر ارجاع داده است.
فصل پنجم: معجزات حضرت بقية الله ـ ارواحنا فداه ـ در غيبت كبرا و سرگذشت سعادتمنداني است كه در عصر غيبت كبرا به محضر مقدس آن حضرت شرفياب شده‌اند.
اين فصل در دو باب تنظيم شده، و 16 حديث را در بردارد و به 9 حديث ديگر ارجاع داده است.
فصل ششم: درباره كيفيت ظهور، نشانه‌ها و فتنه‌هاي پيش از ظهور، سال و ماه و محل ظهور، خروج سفياني و دجال، بانگ آسماني، كيفيت بيعت و ممنوعيت تعيين وقت است.
اين فصل در 11 بات تنظيم شده، و 128 حديث را در بر دارد، و به 92 حديث ديگر ارجاع داده است.
فصل هفتم: فتوحات بي‌نظير، ظاهر شدن گنج‌هاي زيرزمين، فرود آمدن حضرت عيسي(ع)، كشتن دجّال، پيكار با سفياني، تكامل عقل‌ها، آباداني جهان و پر شدن روي زمين با عدل و داده، موضوعات اين فصل‌اند.
اين فصل در 12 باب تنظيم شده، و 37 حديث را در بردارد، و به 209 حديث ديگر ارجاع داده است.
فصل هشتم: فضايل و مناقب اصحاب 313 گانه آن حضرت، رشادت و صلابت آنان است.
اين فصل در دو باب تنظيم شده، و 9 حديث را در بردارد و به 10حديث ديگر ارجاع داده است.
فصل نهم: درباره مدت حكومت، دعوت، سيرت، خوراك، پوشاك و شيوه زندگي آن حضرت است.
اين فصل در سه باب تنظيم شده، و7 حديث را در بردارد و به 22حديث ديگر ارجاع داده است.
فصل دهم: پيرامون انتظار فرج، وظايف شيعيان در عهد غيبت، فضيلت درك محضر، پيروي و اعتقاد به آن حضرت، حرمت انكار، كيفيت تسليم بر آن حضرت و برخي از دعاهاي صادره از ناحيه مقدسه است.
اين فصل در 7 باب تنظيم شده، و51 حديث را در بردارد و به 77حديث ديگر ارجاع داده است.
بنابراين تعداد فصل‌هاي كتاب: 19، تعداد باب‌ها: 100، تعداد احاديث:830 ، تعداد ارجاعات: 5387 و مجموع احاديث و فرازهاي ارجاع شده، 6217 مي‌باشد.
مؤلف بزرگوار در مقدمه و پاورقي‌ها به مطالب ارزنده فراواني اشاره كرده‌اند كه به تعداد اندكي از آنها با ذكر صفحات كتاب بر اساس چاپ اول اشاره مي‌كنيم:

1ـ اثبات تواتر احاديث مهدويت به نقل از بزرگان اهل سنت؛‌ از قبيل: شوكاني، ابن حجر، ابن صبان، ابن ابي الحديد، زيني دحلان، سويدي، شبلنجي، برزنجي، گنجي شافعي و ... (صفحه 3- 6)
2ـ نقل اعترافات 65 نفر از بزرگان اهل سنت بر وجود حضرت بقية الله – ارواحنا فداه – و اينكه او فرزند بلافصل امام حسن عسكري(ع) است. (صفحه 320-340)
3ـ رد استبعاد طول عمر (صفحه 274-283)
4ـ رد افسانه سرداب (صفحه 371-373)
5ـ رد بر كج انديشاني چون ابن خلدون و احمد امين مصري. (صفحه 5-7)
6ـ رازهاي غيبت. (صفحه 266-269)
7ـ رازهاي مخفي بودن ولادت. (صفحه 286-287)
‌‌8‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ـ راز تشبيه آن حضرت در عصر غيبت به خورشيد پشت ابر. (صفحه 271-272)
9ـ رد مهدويت نوعي و اثبات مهدويت شخصي. (صفحه 40)
10ـ اثبات عدم انطباق احاديث خلفاي دوازده گانه، جز با پيشوايان معصوم (ع). (صفحه 14-23)
11ـ اسامي چهل تن از بزرگان عامه كه احاديث حضرت مهدي (ع) را در كتب حديث آورده‌اند. (صفحه 35).

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
نسخه قابل چاپ
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما