منو
تازه های نشر
سه‌شنبه 3 بهمن 1391 امامت و غيبت از ديدگاه علم كلام
عنوان لاتين: امامت و غيبت از ديدگاه علم كلام
نويسنده: سيد شريف مرتضى (قدس سره)

توضيحات:


ترجمه المقنع فى الغيبة )، سيد شريف مرتضى (قدس سره)، عليرغم حجم كوچكش از بهترين و نفيس ترين كتابهايى است كه در اين مورد نگاشته شده است.

سيد مرتضى براى اولين بار اين روش كتابت و اسلوب خاص در طرح مسايل و شبهات را به طريقه سؤال و جواب (فان قيل ... قلنا...) بكار برد و در آن با برهانى قوى و منطقى متين اشكالات مخالفين را جواب داده، استدلالهاى آنان را باطل ساخته و غيبت امام زمان حضرت مهدى(عليه السلام)و اسباب و علّت ها و حكمت هاى الهى موجود در آن را، اثبات نموده است.

سپس در نوشتارى تكميلى كه بعد از اتمام «المقنع» بر آن افزوده است، مطالب آنرا تكميل نموده و در آن از كيفيت ارتباط امام غايب(عليه السلام)با اوليا ودوستان خود در طى دوران غيبت، و نيز از چگونگى رفتار شيعيان با او بحث نموده و به همه پرسشهايى كه در اثناى اين مباحث ممكن است مطرح شود، پاسخ گفته است.
 اهميت كتاب

ارزش و اهميت والاى اين كتاب زمانى بيشتر مى شود كه بدانيم شيخ طوسى (قدّس سرّه) كه خود يكى از نامدارترين و تواناترين علماى شيعى، در مباحث كلامى است، مقاطعى مهم از اين كتاب را گاهى به صورت نقل صريح و گاهى با اندكى تصرّف و اختصار در كتاب «غيبت» و نيز در «فصل فى الكلام فى الغيبة» آورده، و در جاى جاى اين دو كتاب، مطالب مختلفى از كتاب «مقنع» را باتصريح بنام سيد مرتضى (قدّس سرّه)، مورد استناد قرار داده است.

مفسّر و دانشمند بزرگ اسلام مرحوم شيخ طبرسى نيز قسمتهايى از همين كتاب را بصورت نقل صريح يا به اختصار در كتاب ارزشمند خود «اعلام الورى باعلام الهدى» طى مسائل اول تا پنجم باب پنجم ذكر نموده است.

اهتمام بزرگان و اعتبارى كه براى ذكر مقاطع مهم و قسمتهاى قابل توجّه كتاب «مقنع» در تأليفات خود قائل بوده اند، دلالت روشنى بر اذعان و اعتراف آنان به پيشگامى سيد مرتضى در اين راه، و اهميت فرمايشات او در اين مباحث دارد.

اين كتاب به چند عنوان تقسيم شده است:

۱ - گفتار حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام درباره آينده جهان.

از آنجا كه بيانات اميرالمؤمنين حضرت علىّ بن ابى طالب عليه السلام فراوان و نكته‏هاى بسيار مهمّى در آن وجود دارد، نياز به كتاب، بلكه كتاب‏هاى مستقلّى دارد ؛ به اين جهت گفتار آن بزرگوار در نوشته‏اى جداگانه گرد آمده است.

۲ - گفتار خاندان وحى عليهم السلام درباره جهان در آستانه ظهور و آغاز دولت كريمه حضرت بقيّة اللَّه الأعظم عجّل اللَّه تعالى فرجه الشريف و چگونگى تسخير جهان و نكته‏هاى جالبى درباره اصحاب و طلايه‏داران عصر ظهور، كه اين روايات نيز در عنوان جداگانه‏اى در دست تأليف است.

۳ - فرموده‏هاى خاندان وحى عليهم السلام پيرامون دولت كريمه امام زمان ارواحنا فداه و حكومت جهانى آن حضرت.
پايان خبر/ن
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
نسخه قابل چاپ
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما