1394/10/25 جمعه دبیر میز سبک زندگی خبر داد جایگاه مصرف فرهنگی در اسناد بالادستی نظام جمهوری اسلامی دبیر میز سبک زندگی گفت مسئله مصرف فرهنگی در بیانات رهبر معظم انقلاب، سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور و سند اقدامات ملی راهبرد کلان مورد تاکید قرار گرفته است. حجت الاسلام جواد نوروزی گهر با اشاره به جایگاه مصرف فرهنگی در اسناد بالادستی نظام جمهوری اسلامی اظهار داشت: در بیانات رهبر معظم انقلاب مسأله­ی فرهنگ بسامد بسیار بالایی دارد و از سال­های دور ایشان مقوله­ی فرهنگ را به عنوان مسأله­ی اساسی کشور مورد تأکید قرارداده­اند.
 
دبیر میز سبک زندگی در خصوص اهم نکات مورد اشاره و توجه ایشان در حوزه محصولات فرهنگی عنوان کرد: لزوم گسترش کمی فرهنگ و محصولات فرهنگی در کشور، لزوم گسترش کیفی محصولات فرهنگی در کشور، لزوم بالفعل کردن استعدادهای فرهنگی مردم توسط مدیران فرهنگی و لزوم پرداخت به مقوله کتاب و کتاب­­خوانی از جمله این نکات است.
 
وی اضافه کرد: در این خصوص می تولن به لزوم پرداخت به مسأله­ی هنر به خصوص شعر، رمان، سینما و تئاتر، تأکید بر نگاه فرهنگی به ورزش، تعریف رسانه­ی ملی به اثرگذارترین دستگاه فرهنگی کشور و لزون توجه به سه­گانه شناخت ساخت و چینش پیام در محصولات رسانه ، تعریف اهمیت فضای مجازی و پرداخت به آن در حد اصل انقلاب اسلامی و ضرورت تولید ذائقه برای مخاطب به جای تسلیم­شدن در برابر ذائقه او اشاره کرد.
 
حجت الاسلام نوروزی گهر بیان کرد:  لزوم توجه به تربیت نیروی انسانی و عرصه های فرهنگی، لزوم هوشمندی، هدفمندی و تنوع در محصولات فرهنگی، لزوم کار تشکیلاتی در عرصه فرهنگ، ضرورت و مطلوبیت آخرتی هزینه­کردن برای کالاهای هنری، ضرورت نگاه تهاجمی در محتوای فعالیت­های فرهنگی و پرهیز از هرگونه وادادگی به غرب و روشنفکری اصطلاحی و «عدم توجه به گزینش دقیق نیروها»، « تردید در آرمان­های نظام»، « ورود به دعواهای جناحی و خطی» و « توجه به زرق و برق دنیا» به عنوان آسیب­های فعالیت فرهنگی جبهه­ی فرهنگی انقلاب نیز از جمله این موارد است.
دبیر میز سبک زندگی گفت: هم­چنین در سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شده است چهار مقوله­ی «سبک زندگی ایرانی و اسلامی»، « هنر متعهد»، « اطلاعات، ارتباطات و رسانه» و « محصولات و صنایع فرهنگی» به عنوان اولویت­های این نقشه دانسته و تعریف شده و در بند 9 اقدامات ملی راهبرد کلان شماره 5، بند 5 اقدامات ملی راهبرد کلان شماره 9، بند 20 راهبرد کلان شماره 9 به صراحت به مقوله مصرف کالاهای فرهنگی و صنایع فرهنگی اشاره شده است هم­چنان­که کل راهبرد کلان شماره 10 و تمامی اقدامات ذیل آن به مسأله فضای مجازی به عنوان یکی از مهم­ن کالاهای فرهنگی که دارای مصرف فرهنگی جدی در کشور است اختصاص دارد.
انتهای پیام/


 
طراحی و پیاده سازی : مرکز برنامه ریزی و نظارت راهبردی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما