1394/11/17 شنبه دبیر میز سبک زندگی خبر داد انواع کالاهای فرهنگی دبیر میز سبک زندگی از سه نظریه در مصرف فرهنگی از جهت نقش مصرف کننده خبر داد. حجت الاسلام جواد نوروزی گهر در خصوص تقسیم­بندی­ های گوناگونی در انواع کالاهای فرهنگی اظهار داشت: جمع کلی این نظرات ما را به این نتیجه می ­رساند که کالاهای فرهنگی در  8 گروهِ مکتوب مانند کتاب، نشریه، روزنامه و ...، رسانه ه­ا، موبایل و فضای مجازی، اسباب بازی و وسایل سرگرمی، انواع طراحی ­ها، محصولات هنری مانند مجسمه ­ها، موسیقی، سینما و تئاتر، میراث فرهنگی و رخدادهای ورزشی به مثابه کالای فرهنگی قابل دسته ­بندی هستند.
دبیر میز سبک زندگی افزود: البته برخی مراسم مذهبی را نیز جزو کالاهای فرهنگی می­ دانند که طبعاً با توجه به نگاه خاص جامعه اسلامی به دین و مذهب، اگرچه این آیین ­ها آثار فرهنگی جدی دارند، لیکن کالای فرهنگی به ­شمارنمی­ روند.
وی خاطرنشان کرد: بیشتر پژوهش­ های صورت­ گرفته در ایران نشان می­ دهد که از بین کالاهای موجود فرهنگی در کشور، رسانه تلویزیون بیشترین مصرف فرهنگی را دارد، هرچند که امروزه می ­توان مشاهده کرد که استفاده از موبایل و امکانات این سخت افزار فرهنگی، از حیث مصرف فرهنگی، با شتاب قابل توجهی در حال رشد است. هم­چنان که بیشتر مطالعات و بررسی ­ها از افت کتاب­خوانی در کشور و استفاده از این محصول فرهنگی حکایت می­ کند که بارها نیز مورد تأکید مقام معظم رهبری قرارگرفته است.
حجت الاسلام نوروزی گهر بیان کرد:  بسیاری از پژوهش­ هایی که در این حوزه انجام شده بر میزان مصرف کالاهای فرهنگی و عوامل و متغیرهای اثرگذار در مصرف فرهنگی از جمله سن، جنسیت، تحصیلات و سرمایه ­ی فرهنگی  متمرکز بوده و کمتر به آسیب ­های موجود در مصرف فرهنگی پرداخته شده است. البته بدیهی است که مصرف فرهنگی حلقه­ ی آخر از سه­ گانه­ ی تولید، توزیع و مصرف فرهنگی است که با همراهی تبلیغات می ­توان آن را مربع اقدام در حوزه کالاهای فرهنگی دانست.
دبیر میز سبک زندگی افزود:  امروزه کشورها مقوله ­ کالاهای فرهنگی را به مثابه ­ نقطه­  تقاطع فرهنگ و اقتصاد و به عنوان یکی از مهم­ترین عناصر پیشرفت در قالب صنایع فرهنگی یا صنایع خلاق دنبال می­ کنند و موضوع صنایع فرهنگی به عنوان موضوع اصلی در مصرف فرهنگی مهم­ترین حلقه در تولید فرهنگی دانسته می­ شود.
انتهای پیام/
 
طراحی و پیاده سازی : مرکز برنامه ریزی و نظارت راهبردی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما