منو
تبليغات

اخبار پژوهشکده الهیات و خانواده

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و جهاددانشگاهی واحد اصفهان
1402/4/31 شنبه در جلسه مشترک پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و جهاددانشگاهی واحد اصفهان مطرح شد؛ شکل‌دهی اجتماع علمی و تعریف فرایندی جدید برای تقویت حوزه پژوهش در کشور جلسه هم‌اندیشی رئیس و اعضای پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشکده الهیات و خانواده و دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با رئیس و معاونان جهاددانشگاهی واحد اصفهان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد اصفهان، دکتر مهدی ژیانپور، رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان با بیان اینکه جهاددانشگاهی موجودیتی کم نظیر است  گفت: شبکه گسترده‌ای تحت عنوان جهاددانشگاهی در کشور وجود دارد که بخشی از آن در اصفهان فعال است. در اصفهان و تهران چندین مجموعه مستقل جهاددانشگاهی فعال هستند که چنین تجربه‌ای را در هیچ کجای دیگر در کشور نداریم.

وی جهاددانشگاهی را با سه مفهوم کلیدی توصیف و بیان کرد: نخستین مفهوم اصالت پویا است. بر این اساس این مجموعه ضمن حفظ اصالت خود بعنوان یک مجموعه انقلابی بر اساس نیاز زمانه ماموریت هایش را به روز کرده است.

دکتر ژیانپور ادامه داد: فعالیت‌های جهاددانشگاهی در دوران مختلف بر حوزه‌های فرهنگی، آموزشی و پژوهشی متمرکز بوده، در عین حال که هر سه ماموریت اصلی خود را حفظ کرده است.

وی ویژگی دوم جهاددانشگاهی را جسارت یاددهی دانست و توضیح داد: اگر جهاددانشگاهی یک ویژگی متمایز داشته باشد نگاه تربیتی و مربیگری است. سازمان های یاددهنده مجموعه هایی هستند که نوعی ایثار استراتژیک را علیرغم هزینه هایش برمی گزینند. اولین مسئولیت ما آشنا کردن و مواجه کردن جوانان و دانشجویان با فضای واقعی زندگی و کار است و این بستر در سازمان دانشجویان، خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا، مراکز آموزشی و مراکز پژوهشی فراهم می‌شود. همچنین عمده نیروها و اعضای هیئت علمی از دوران دانشجویی به ما می‌پیوندند.‌

رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان جدیت نجیبانه را ویژگی سوم جهاددانشگاهی عنوان کرد و افزود: به شدت معتقدم ما در ایران به پیشرفت نمی‌رسیم مگر اینکه فرهنگ جهادی را ترویج کنیم. به سازمان‌های واقعی تبدیل شویم که با جدیت و تمرکز کار خود را پیش می‌برند. به همین خاطر است که نمود این نهاد از بودش کمتر است. قدرت جهاد یک قدرت نرم تربیتی است که بخشی از آن به خاطر استقلال حرفه ای  و سیاسی و تمرکز بر اهداف و ماموریتها است. از سوی دیگر، بسیاری از فعالیت‌های جهاد درآمدزا نیست و این سازمان صرفا بر پایه درآمدزایی پایه گذاری نشده، به همین دلیل بیشتر کسانی که تصمیم می‌گیرند در این سازمان کار کنند انگیزه‌های غیرمادی و اهداف متعالی دیگری دارند.

وی به معرفی بخش‌های مختلف جهاددانشگاهی واحد اصفهان پرداخت و گفت: در حوزه فرهنگی خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا، سازمان دانشجویان، ایسپا و انتشارات را داریم، در حوزه آموزش شبکه‌ای از مراکز آموزشی برای آموزش‌های کوتاه مدت داریم که مورد اعتماد مردم است، در حوزه پژوهش نیز بر موضوع شهر متمرکز هستیم و براساس نگاه پایداری در سه ضلع اجتماعی، اقتصادی و کالبدی گروه‌هایی تشکیل شده و مشغول فعالیت هستند.

دکتر ژیانپور با اشاره به اینکه برخی افراد زمینه‌ساز یا تسهیل‌گر فضای پژوهشی هستند که باید شناسایی ‌شوند، تصریح کرد: در راستای شناسایی این افراد، ۴ سال است نشان پژوهشکاوی توسط جهاددانشگاهی واحد اصفهان اهدا می‌شود و به مرور در حال تقویت است.

وی اضافه کرد: هدف این است که اجتماع علمی حول یک موضوع شکل دهیم تا افرادی که معمولاً به صورت انفرادی و به شکل غیرحرفه‌ای کار پژوهشی انجام می‌دهند را گرد هم جمع کرده و فرایند جدیدی از کارهای پژوهشی تعریف کنیم. در این زمینه جهاددانشگاهی و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی می‌توانند تعامل موثری داشته باشند و اگر بتوانیم چنین اجتماعاتی با تعامل هم شکل دهیم قطعاً به تقویت فضای پژوهشی در کشور کمک خواهیم کرد.


پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تقاضامحور است

حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه 11 پژوهشکده زیر مجموعه این پژوهشگاه هستند، گفت: یکی از این پژوهشکده‌ها با عنوان پژوهشکده الهیات و خانواده در اصفهان فعال است، همچنین یکی دیگر از پژوهشکده‌ها در مشهد و 9 پژوهشکده دیگر در قم مشغول فعالیت هستند.

وی بیان کرد: براساس ماموریت اعطا شده از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی موظف به حضور و تکمیل برنامه‌های حوزه علمیه است تا به نوعی مکمل تلاش‌های حوزه باشد. این ماموریت در چند حوزه دنبال می‌شود؛ از جمله تبلیغ دین با اعزام مبلغ به سراسر کشور که امسال ۱۰ تا ۱۲ هزار مبلغ در ماه محرم به مناطق مختلف کشور اعزام می‌شوند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از آموزش به عنوان حوزه بعدی فعالیت‌های دفتر تبلیغات اسلامی نام برد که در دو بخش آموزش‌های دانشگاهی و حوزوی و آموزش‌های کاربردی دنبال می‌شود و در اصفهان نیز برخی رشته‌های آموزشی فعال است. در حوزه پژوهش نیز فعالیت رسمی در قالب پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است که یک پژوهشگاه تقاضامحور است و پروژه‌ها براساس سفارش اجرا می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر لک زایی با بیان اینکه از سال ۹۳ رویکرد این پژوهشگاه به سمت مسأله محوری تغییر کرد، افزود: از ۱۴۰۰ قیدی اضافه شد که این مسأله محوری به عرصه حکمرانی کشور امتداد پیدا کند. تقریبا تمام محصولات پژوهشگاه در کتابخانه دیجیتال ارایه می‌شود و درگاهی وجود دارد که  سایر بخش‌ها نیز می‌توانند کارهای خود را از طریق این درگاه عرضه کنند.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۰ مجله داریم که ۵ مجله به زبان فارسی است، ادامه داد: در حوزه فعالیت‌های قرآنی کارهای منحصر به فردی داریم، همچنین برای ۱۶ رشته علوم انسانی دایره‌المعارف اسلامی منتشر شده است. در حوزه اخلاق حرفه‌ای فعالیت‌های متعددی در حال انجام است و در حوزه فضای مجازی، انجمن‌های مختلف و نشر نیز فعالیت های گسترده‌ای در حال انجام است. یک بخش جذاب دیگر، مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی است که یک مجموعه شبانه روزی و در اصفهان نیز فعال است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه این پژوهشگاه و جهاددانشگاهی می‌توانند در مسائل فرهنگی همکاری و ارتباط زیادی داشته باشند، گفت: از جمله این همکاری‌ها این ظرفیت سنجی برای فعالیت‌های مشترک در حوزه قرآنی است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالرسول احمدیان، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان نیز در این جلسه به تعامل خوب دفتر تبلیغات اسلامی و جهاددانشگاهی اصفهان اشاره و اظهار کرد: در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان از مشارکت پژوهشگران جهاد اصفهان بهره زیادی می‌بریم و تاکنون چندین پروژه و رویداد با مشارکت اعضای جهاد دانشگاهی اجرا و یا نظارت و ارزیابی شده است.

وی تاکید کرد: در حوزه روش از ظرفیت جهاد می‌توانیم استفاده زیادی کنیم و شاید یکی از نقاط اشتراک همین حوزه روش است که امیدواریم از این ظرفیت بیشتر بهره ببریم و این ارتباطات در سطح بالاتری دنبال شود. همچنین مشابه نشان پژوهشکاوی که جهاددانشگاهی برگزار کرد، می‌توانیم نشانی در حوزه خانواده طراحی و با همکاری جهاد اجرا کنیم.


ماهیت کار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی جهادی است

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسین الهی نژاد، معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز با تاکید بر اینکه ماهیت کار ما نیز جهادی است، گفت: طبق آمار در طول سال بیش از ۷۰۰ مقاله تولید محتوا می‌کنیم و تاکنون در پژوهشگاه هزار و ۳۰۰ نشست علمی در رشته‌های مختلف و ۴۵۰ کرسی علمی برگزار کرده‌ایم. از لحاظ برگزاری کرسی‌های تخصصی، بیشترین نظریه پردازی و کرسی‌های تخصصی مربوط به پژوهشگاه ماست و کارها و فعالیت‌های مختلفی در حوزه‌های مختلف در حال انجام است.

وی با اشاره به ارتباط گسترده پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با مراکز مختلف، افزود: در این راستا تاکنون ۴۵ همایش ملی و بین المللی با تولید محتوای علمی برگزار کرده‌ایم. ما اسم جهاد را نداریم، ولی کارمان جهادی است و امیدواریم تعامل خوبمان با جهاددانشگاهی ادامه پیدا کند.

همچنین محمدرضا رهبری معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد اصفهان در این جلسه گفت: شرایط موجود، پرسش‌های مختلفی برای خانواده‌ها و به ویژه نوجوانان وجود دارد که برخی از آنها پرسش‌های جدی‌تری است مثل نوجوان و هوش مصنوعی، برخورد مدرسه و خانواده با نوجوان در دوران بحران و پرسش‌هایی از این دست. بر این اساس در تدارک برگزاری سمپوزیوم برای پاسخ به پرسش‌ها هستیم و اگر بتوانیم چنین تعاملی با پژوهشگاه داشته باشیم به یک نیاز واقعی و جوان در جامعه پاسخ خواهیم داد.

وی به طراحی نشان تربیت اشاره و تصریح کرد: اگر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به کمک ما بیاید شاید بتوانیم این نشان را به یک نشان ملی تبدیل کنیم. معمولا کسانی که در حوزه تربیت دستاوردی دارند را ندیده و راه و روش آنها را به دیگران معرفی نکردیم، اما این نشان شاید فرصت مناسبی باشد تا این افراد را شناسایی و نشان تربیت را به آنها اهدا و به جامعه معرفی کنیم.


مشاهده در پایگاه اطلاع رسانی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان


 
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر


تعداد بازديد اين صفحه: 893
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما