منو
اخبار
1391/12/28 دوشنبه هشت آسیب جدی در موضوع مهدویت هشت آسیب جدی در موضوع مهدویت عضو هیأت علمی پژوهشکده معنویت گفت: باورداشتن به مهدویت، مانند دیگر باورها هرگاه مورد نفهمی، کم‌فهمی و یا کج‌فهمی قرار گیرد و یا به صورت نادرست بیان شود، دچار مشکل شده، آسیب می‌بیند. به گزارش آینده روشن، حجت‌الاسلام سلیمیان عضو هیأت علمی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی گفت: آسیب شناسی عرصه‌های مهدویت از مهمترین مباحثی است که در عصر حاضر توجه اندیشمندان و متخصصین این حوزه را به خود جلب کرده است.

وی «آسیب شناسی مهدویت» را این‌گونه تعریف کرد و افزود: آسیب، چیزی است که سبب اختلال، ناهنجاری و تباهی در پدیده‏ها می‏شود و آسیب‏شناسی به معنای شناسایی این عوامل و اسباب است، باورداشت به مهدویت، مانند دیگر باورها هرگاه مورد نفهمی، کم‌فهمی و یا کج‌فهمی قرار گیرد و یا به صورت نادرست بیان شود، دچار مشکل شده، آسیب می‌بیند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی شناخت درست مباحث مهدویت را به اندازه آشنایی با آسیب‌ها و آفت‌ها؛ ضروری دانست و بیان داشت: بی‌توجهی به مباحث انحرافی و آفت‌ها، می‌تواند معرفت به دست آمده را در مسیر نادرست قرار داده، مانع رسیدن به هدف مطلوب باشد. باغبانی که فقط به کاشت می‌پردازد و از آسیب‌ها و آفت‏ها غافل می‌ماند؛ بدون شک هنگام برداشت، محصول خوبی به دست نخواهد آورد. به‌هرحال آگاهی از آسیب‏ها و آفت‌ها می‏تواند زمینه‌ای برای پیش‏گیری از آنها باشد.

وی اهمیت آسیب شناسی عرصه‌های مهدویت را در اعتقاد به آموزه مهدویت دانست و اظهار داشت: اعتقاد به آموزه مهدویت از توانمندترین عوامل پویایی، رشد و بالندگی جامعه اسلامی، در طول تاریخ بوده که آن را از فروغلتیدن در فسادها و تباهی‏ها حفظ کرده است. متاسفانه این باور در تاریخ خود با اندیشه‌ها و برداشت‌های نادرست بسیاری رو به رو شده و رفته رفته به آسیب‌ها و آفت‌های جدّی، برای آن تبدیل شده است.

وی ابزار داشت: در عصر حاضر که جامعه ما به شکل روزافزونی، به این باور روی آورده است، ضرورت شناسایی این آسیب‌ها و آفت‌ها، بیش از هر زمان دیگر احساس می‌شود و لازم است ضمن ترویج و توسعه فرهنگ مهدویت، این موضوع هم مورد توجه جدّی قرار گیرد.

حجت‌الاسلام سلیمیان خاطر نشان کرد: بی‌ تردید در صورت توجه به آفت‏ها و رفع اختلال‏های مفهومی و مصداقی وارد شده در این حوزه، می‏توان از این فرهنگ به عنوان مؤثرترین و کارآمدترین ابزار برای حرکت در مسیر حق استفاده کرد و با آن نسل حقیقت خواه را برای رسیدن به آن تحول بزرگ و جهانی آماده ساخت. بنابراین مهم‏ترین گام برای فراهم کردن نگرش درست به مباحث مهدوی ارائه آگاهی‌های بایسته و پرهیز از گمانه‌های نادرست است.

وی افزود: آموزه مهدویت امروزه بیش از گذشته با تهدیدهای بزرگ و جدّی روبه‌رو است که نه فقط از طرف مخالفان و دشمنان و در قالب تهاجم تبلیغاتی برنامه ریزی شده بلکه از داخل نیز ـ آگاهانه یا ناآگاهانه ـ تفکر ارزشمند مهدویت مورد هجوم قرار گرفته است، اگرچه ممکن است، تهدیدهای داخلی از روی ناآگاهی و ساده لوحی یا عشق افراطی ارزیابی شود! اما به هیچ وجه نمی‌توان پیامدهای ناگوار آنها را نادیده گرفت؛ چرا که این جریان حتی اگر ناخواسته و یا ناآگاهانه باشد، توسط دشمنان دامن زده می‌شود و آثار تخریبی فراوانی، بر پیکره این باور ارزشمند پدید می‌آورد.

سلیمیان درباره آسیب هایی که می تواند آموزه مهدویت را تهدید کند گفت: در مورد گونه‌های آسیب در آموزه‌های مهدویت، صحبت بسیار است اما به طور کلی می توان هشت گونه آسیب را برای این باور در نظر گرفت، جعل و تحریف، ادعای مهدویت، نیابت و بابیت، وارد شدن برخی اسرائیلیات، مراجعه به متون تخصصی بدون آگاهی لازم، استفاده از منابع غیر معتبر و ضعیف، مواجهه با شبهات بدون آمادگی قبلی، تفسیرها و تطبیق‌های نادرست، طرح مباحث غیرضروری از موارد مهمی هستند که مباحث مهدویت را تهدید می کنند.

وی ادامه داد: منظور از آسیب‌شناسی مهدویت، این است که کج‌روی‌ها و کج‌اندیشی‌هایی که تاکنون در این اعتقاد فاخر وارد شده، مورد شناسایی قرار گیرد و حقیقت آن به دور از هرگونه پیرایه و بیراهه ارائه شود.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
نسخه قابل چاپ
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما