منو
اخبار
1391/12/1 سه‌شنبه ویژه نامه اینترنتی «اباالامام المنتظر» منتشر شد ویژه نامه اینترنتی «اباالامام المنتظر» منتشر شد ویژه نامه اینترنتی «اباالامام المنتظر» به مناسبت ولادت امام حسن عسکری(ع) در پایگاه اطلاع‌رسانی راسخون منتشر شد. به گزارش آینده روشن، ویژه نامه اینترنتی «اباالامام المنتظر » شامل بانک احادیث، بانک پیامک، پرسش و پاسخ، گالری تصاویر، کارت پستال، بانک صوت و فیلم، تلفن همراه و ویژه‌نامه‌های مرتبط در پایگاه اینترنتی راسخون منتشر شد.

از جمله مقالات این ویژه‌نامه می‌توان به اسوه بشریت، جستاری در زندگی امام حسن عسکری(ع)، امام حسن عسکری(ع) از نگاه استاد مطهری، کرامات عسکری(ع)، پاسداری از حریم عقاید و سیره امام عسکری(ع)، امام حسن عسکری(ع) جلوه بدیع انسان کامل، طلایه‌دار عبادت و عرفان، انتظارات امام حسن عسکری(ع) از شیعیان و شمه‌ای از فضای و سیره فردی امام عسکری(ع) اشاره کرد.

اسوه بشریت
در این مقاله از ویژه‌نامه اباالامام المنتظر می‌خوانیم: امام حسن بن علی عسکری علیه السلام یازدهمین امام شیعیان، بنا به نقل مرحوم کلینی در ماه رمضان یا ربیع الآخر ۲۳۲ ق چشم به جهان گشود و ۲۸ سال زندگی کرد، ابن خلکان تولد ایشان را روز پنجشنبه یکی از ماه‌های سال ۲۳۱ ق دانسته و قول دیگری نیز که ششم ربیع الآخر از سال ۲۳۲ باشد، نقل کرده است، شیخ مفید و سعد بن عبدالله، ربیع الآخر را پذیرفته‌اند، مسعودی سن آن حضرت را به هنگام شهادت ۲۹ سال دانسته است بنابراین، او باید تولد آن حضرت در سال ۲۳۱ را معتبر دانسته باشد.

رحلت امام عسکری علیه السلام بنا به گزارش اکثریت روات، هشتم ربیع الاول از سال ۲۶۰ ق اتفاق افتاده و جمادی الاولی همین سال نیز به عنوان قولی دیگر در این مورد نقل شده است.

از آنجا که رحلت امام هادی علیه السلام در سال ۲۵۴ ق اتفاق افتاده، طبعا دوران امامت حضرت عسکری علیه السلام طبق روایت شیخ مفید، شش سال و براساس نقل سعد بن عبدالله پنج سال و هشت ماه بوده است.

در مورد نام مادر آن حضرت که ام ولد نیز بوده گزارش‌های مختلفی وجود دارد، در برخی از مصادر، «حدیث» یا «حدیثه» و در برخی دیگر نام آن بانو«سوسن» ذکر شده است، عیون المعجزات نام صحیح او را«سلیل» دانسته و با عبارت «کانْت مِن العارفات الصّالحات» وی را ستوده است.

القاب خود آن بزرگوار را «الصامت»، «الهادی»، «الرفیق»، «الزکی» و «النقی» ذکر کرده‌اند و برخی از مورخین لقب«الخالص» را نیز بر القاب آن حضرت افزوده‌اند، «ابن الرضا» نیز کنیه‌ای بوده که امام جواد و امام عسکری علیه السلام هر دو با آن مشهور شده بودند، چنانکه امام هادی و امام عسکری علیه السلام به لقب عسکریین معروف شده‌اند، نقش انگشتری امام عسکری علیه‌السلام به دو صورت«سبحان من له مقالید السّموات والارض» و«إنّ الله شهید» ذکر شده است.

احمد بن عبیدالله بن خاقان مشخصات ظاهری آن بزرگوار را چنین وصف کرده است: او دارای چشمانی سیاه، قامتی نیکو، صورتی زیبا و بدنی خوب بوده است.

با رحلت امام هادی علیه السلام در سال ۲۵۴ق و به تنصیص آن حضرت، فرزندش امام عسکری علیه السلام به سِمت امامت شیعیان اثنی عشری منصوب شد، روایاتی که در وصیت و تنصیص امام هادی علیه السلام درباره امامت فرزندش وارد شده در بسیاری از کتب حدیث و تاریخ شیعه، فراوان به چشم می‌خورد و با نظر به این وصیت و تنصیص که از نظر شیعیان نشانه صحت امامت است، آنان امام حسن عسکری علیه السلام را به امامت پذیرفتند.

بنا به نقل سعد بن عبدالله جز عده‌ای که به امامت محمد بن علی که در زمان حیات پدرش امام هادی علیه السلام وفات کرد، گرویدند و تعداد انگشت شماری که جعفر بن علی را امام خود دانستند، اکثریت یاران امام هادی علیه السلام به امامت حضرت عسکری گردن نهادند، پیروان جعفر بن علی«جعفریه خُلَّص» لقب یافته‌اند. مسعودی، جمهور شیعه را از پیروان امام عسکری و فرزندش می‌داند که این فرقه در تاریخ به لقب«قطعیه» معروف شده‌اند.

شیعه از دیدگاه امام حسن عسکرى علیه السلام
در مقاله دیگری با عنوان یعه از دیدگاه امام حسن عسکری(ع) امده است: از دیدگاه امام یازدهم هر کس که بنام شیعه خوانده شود ولى اوصاف و ویژگی‌هاى یک شیعه حقیقى و واقعى را دارا نباشد، شیعه شمرده نمى‏شود، شیعه واقعى کسانى هستند که همچون رهبران دینى خویش در نهضت خدمت‌رسانى به مردم و برادران دینى خویش فعال و کوشا باشند و به دستورات و نواهى الهى پاى‌بند باشند چنان که حضرت عسکرى در کلام زیبا و دلنشین خود درباره تعریف شیعه مى‏فرماید: «شیعة عَلِّىٍ هُمُ الّذین یؤثِرُونَ اِخوانَهم عَلى اَنفُسِهِم وَ لَو کانَ بِهِم خصاصَةٌ وَ هُمُ الَّذینَ لایَراهُمُ اللّه حَیثُ نَهاهُم وَ لا یَفقَدُهُم حَیثُ اَمرَهُم، وَ شیعَةُ عَلِىٍّ هم الَّذینَ یَقتَدُون بِعَلىٍ فى اکرامِ اِخوانِهُم المُؤمِنین.

یعنی پیروان و شیعیان على علیه السلام کسانى هستند که برادران دینى خود را بر خویش مقدم مى‏دارند گرچه خودشان نیازمند باشند و شیعیان على علیه السلام کسانى هستند که از آن‏چه خداوند نهى کرده دورى مى‏کنند و به آنچه امر کرده عمل مى‏کنند و آنان در تکریم و احترام برادران مؤمن خود به على علیه السلام اقتدا مى‏کنند».

و در جاى دیگر درباره نشانه‏هاى شیعیان فرمودند: «علامات المؤمنین خمسٌ صلاة الاحدى و الخمسین و زیارة الاربعین و التختم فى الیمین و تعفیر الجبین و الجهر ببسم اللّه الرحمن الرحیم؛ نشانه‏هاى مؤمنان (شیعیان) پنچ چیز است: خواندن پنجاه و یک رکعت نماز در هر روز (۱۷ رکعت واجب و ۳۴ رکعت نافله)، زیارت اربعین امام حسین علیه السلام، داشتن انگشتر در دست راست، ساییدن پیشانى به خاک و بلند خواندن بسم اللّه الرحمن الرحیم در نمازها.

کرامات امام حسن عسکری علیه السلام
در این مقاله از ویژه‌نامه اباالامام المنتظر برخی از کرامات امام حسن عسکری(ع) چنین آمده است: معتمد عباسی، امام حسن عسکری علیه السلام را از مدینه به سامراء آورد و آن حضرت را در کنار پادگان خود تحت نظر شدید نگه داشت و سرانجام او را از سوی دژخیمانش به شهادت رساند، روزی جمعی از درباریان عباسی ، نزد صالح بن صیف (زندانبان امام) رفته و با او درباره امام حسن عسکری علیه‌السلام صحبت کردند، به او گفتند: بر امام ، سخت بگیر و او را در تنگنای دشواری قرار بده.
صالح به آنها گفت : می گوئید چه کنم، من دو نفر از شرورترین افراد را پیدا کرده ام و آنها را نگهبانان خاص حسن بن علی قرار دادم، ولی همین دو نفر آنچنان تحت تأثیر مقام ملکوتی آن حضرت قرار گرفته‌اند که همواره به عبادت و نماز و روزه اشتغال دارند، اینک همین جا باشید من دستور میدهم آن دو نفر را به اینجا آورند و خودتان از آنها بشنوید.

صالح دستور داد آن دو نفر را، احضار کردند، در حضور درباریان عباسی به آن دو نفر رو کرد و گفت : وای بر شما، با این مرد (اشاره به امام حسن عسکری علیه‌‌السلام) کار شما به کجا کشید، آنها با کمال صراحت گفتند: چه می گویی در مورد مردی که روزها روزه می گیرد و شبها از آغاز تا پایان شب ، مشغول عبادت و مناجات است ، اصلا سخنی به ما نمی گوید و به غیر عبادت به هیچ چیز اشتغال ندارد، هر گاه چهره (ملکوتی) او را می دیدم ، از هیبت او، بر اندام ما، لرزه می افتاد، و آنچنان دگرگون می‌شدیم که گویی افراد قبل نیستیم، وقتی که درباریان شکم‌خواره عباسی این گفتار را از آن دو نگهبان شنیدند، با کمال خفت و سرافکندگی از مجلس خارج شدند.

شخصی به نام فهفکی که اشکال تراشی‌های ابن ابی العوجاء یکی از دانشمندان معروف مادی عصر امام صادق علیه السلام در ذهن او نیز راه یافته بود، به حضور امام حسن عسکری علیه السلام آمد و پرسید: چرا در اسلام ، سهم ارث زن نصف سهم مرد است، آیا چنین قانونی ، یک نوع زورگویی به زن بینوا نیست، امام حسن عسکری علیه السلام فرمود: برای زن، جهاد واجب نیست و تأمین معاش بر شوهر، واجب است، بنابراین در امور دیگری مخارج سنگینی بر عهده مرد است، نه بر عهده زن.

فهیفکی می گوید: پیش خود (در ذهنم) گفتم : ابن ابی العوجاء به من گفت : همین سؤال را از امام صادق علیه السلام پرسیدم او نیز چنین جواب داد، ناگاه امام حسن عسکری علیه السلام به من رو کرد و فرمود: آری ، این سؤال از ابن ابی العوجاء است و جواب ما یکی است و همه ما امامان به همدیگر مربوط و مساوی هستیم.

ویژه نامه اینترنتی «اباالامام المنتظر » به مناسبت ولادت امام حسن عسکری(ع) در پایگاه اطلاع‌رسانی راسخون منتشر شده است و علاقمندان به مشاهده و استفاده از این ویژه‌نامه می‌توانند به نشانی اینترنتی www.rasekhoon.net مراجعه کنند.
منبع: آینده روشن
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
نسخه قابل چاپ
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي
مجری سایت : شرکت سیگما