صفحه اصلی | عضویت در خبرنامه | معرفی دفتر | پیوندها |  ارتباط با ما

 

 
 

 

 
 
       

English

العربیه

ویژه نامه

پیام روز

همایش ها

نظرسنجی

 

حجت‌الاسلام هدایت‌پناه: بهم‌زدن ترکیب جمعیت در بحرین سیاست معاویه‌ای است عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بهم‌زدن ترکیب جمعیت شیعیان در بحرین را یک سیاست معاویه‌ای دانست.
به گزارش روابط عمومی دفترتبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام محمدرضا هدایت‌پناه در دومین نشست از سلسله نشست‌های علمی یک هفته با عاشوراپژوهان که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد با اشاره به تغییر هویت کوفیان اظهار کرد: مشهور است که کوفه پایگاه تشیع بوده و این حرف کاملا درستی است چراکه شواهد تاریخی زیادی در این مسئله وجود دارد اما همه داستان از ابتدا تا انتها این نیست. برهه‌هایی از تاریخ کوفه وجود دارد که ما را هدایت می‌کند که بدانیم این شناسنامه و هویت دستخوش تغییرات بنیادین شده است.
نویسنده کتاب بازتاب تفکر عثمانی در واقعه کربلا گفت: هر جمعیتی که بر اساس اصول بنیادین دور هم جمع نشود و از نظر فکری و مذهبی و سیاسی دارای اختلافات بنیادین و اصولی باشد این ملت باید خودش را برای هر اتفاقی آماده کند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه نمی‌شود بگوییم در اصول با هم اختلاف نظر بنیادین داریم ولی دور هم جمع شویم و فعالیت کنیم، گفت: در حوزه اندیشه‌ای و فکری هم قرائت‌های مختلفی درباره اهل بیت(ع) وجود دارد، به عنوان مثال یکی از نویسندگان تمام مشکلات امیرالمومنین(ع) را از اطرافیان ایشان می‌داند، در صورتی که مشتی مطالب غیرواقعی را قرائت کرده است.
حجت‌الاسلام هدایت‌پناه با اشاره به وجود گروه‌های مختلف از جمله علویان، عثمانی‌ها، قائدین، اصحاب عبدالله بن مسعود و... در کوفه اظهار کرد: در این شرایط گردآوردن همه بر اساس یک اصول کار دشواری است.
وی به برنامه‌های معاویه در کوفه اشاره کرد و گفت: معاویه از سال 40 تا 60 هجری برنامه‌های متنوعی داشته و متاسفانه این برنامه‌ها تا حد قابل توجهی نتیجه داده است.
این پژوهشگر دینی ادامه داد: بعد از صلح امام حسن(ع) با اینکه یکی از شروط این بوده که معاویه حق تعرض به شیعیان را ندارد و از آن طرف این مسئله آنقدر برای امام حسن(ع) مهم بوده که تاکید داشتند به خانواده‌هایی که بی‌سرپرست شده بودند، رسیدگی شود، ولی معاویه برخلاف این شرط‌ها عمل کرد.
حجت‌الاسلام هدایت‌پناه، کوفه را هدف اصلی برنامه‌های تخریبی معاویه ذکر کرد و گفت: برنامه‌های معاویه بر اساس کارهای فرهنگی بوده که خودش ترسیم کرده بود.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه از این برنامه‌ها به عنوان برنامه‌های شیعه زدایی نام برد و اظهار کرد: معاویه معتقد بود که با وجود رهبران شیعه مقتدری که در کوفه وجود داشت هر کاری که می‌خواست انجام بدهد هدفش به سنگ می‌خورد، بنابراین برنامه‌هایی را در سه سطح حاکمان، شخصیت‌ها و مردم اجرا کرد.
وی گفت: وقتی معاویه روی کار آمد همه حاکمان و صاحب منصبان طرفدار امیرالمومنین(ع) را اخراج کرده و عثمانی مذهب‌های افراطی طرفدار خود را روی کار آورد و به آنها برنامه فرهنگی داد که اجرا کنند.
هدایت‌پناه اضافه کرد: معاویه، به ماندن قاضی کوفه به دلیل اینکه از طرف عمر بن خطاب منصوب شده بود راضی بود ولی زمانی که این قاضی به بصره می‌رفت، یکی از کسانی را جایگزین او کرده که یکی از دشمنان سرسخت امیرالمومنین(ع) بوده است.
 عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه دومین برنامه معاویه را در سطح شخصیت‌ها ذکر کرد و گفت: دستورالعمل معاویه به حاکمان این بوده که هر کس بر دین و اعتقاد علی هست بکش و مثله کن، بنابراین تعدادی از شخصیت‌های شیعی را در مقابل چشمان خانواده‌اشان به دار آویختند و حتی به همسران برخی از این شخصیت‌ها رحم نمی‌کردند.
وی جعل حدیث را یکی دیگر از برنامه‌های این دوره ذکر کرد و افزود: هدف معاویه این بوده که چهره‌های مذهبی شیعی را از بین ببرد و چهره‌های مورد نظر خودش را جایگزین آنها کند. حتی اهل سنت هم اعلام کردند که برخی از احادیث جعلی است.
حجت‌الاسلام هدایت‌پناه با ذکر مثالی در این مورد اظهار کرد: در تاریخ آمده که عده‌ای از کوفیان علیه عثمان قیام کرده بودند و عثمان در بین این مردم منفور بوده است. پس از اینکه معاویه روی کار آمد، عده‌ای از قول اصحاب پیامبر اسلام(ص) سعی کردند عثمان را مقدس جلوه داده‌اند.
نویسنده کتاب بازتاب تفکر عثمانی در واقعه کربلا، به تشریح برنامه‌های فرهنگی معاویه برای مردم کوفه پرداخت و اظهار کرد: در بخش مردم مهم‌ترین برنامه‌ای که در پیش گرفته شده، سیاست تغییر جمعیت شیعه بوده است.
وی اضافه کرد: بر اساس گزارش‌های تاریخی که موجود است، برنامه‌ای بوده که برخی قبایل شاخص تشیع را تضعیف کند. معاویه در یک نوبت 50 نفر از قبایل شیعی را به خراسان تبعید کرده بود تا به ذهن آنها خطور نکند که برگردند. در نوبت دیگر، گروهی را به مدائن تبعید کرده بود و در نوبت دیگر حدود 20 هزار نفر از موالی را تبعید کرده بود.
حجت‌الاسلام هدایت‌پناه تغییر جمعیت شیعه را مسئله بسیار مهمی دانست و افزود: در بحرین هم افراد زیادی را تابعیت بحرینی داده‌اند و برخی از اینها اظهار کرده‌اند که زبان عربی بلد نیستند.
وی ادامه داد: البته معاویه تمام عثمانی مذهب‌ها و دشمنان امیرالمومنین را از شهرهای دیگر فراخواند و جاسوس‌ها و دشمنان را میدان داده بود و به برخی از آنها مناصب اداری می‌داد.
به گفته این پژوهشگر دینی، برنامه‌های فرهنگی معاویه بر کودکان، آنهایی که در جنگ جمل و صفین زخم خورده بودند،  معتذلی‌ها، دنیاطلبان و خواص تاثیر زیادی داشته است.
 نویسنده کتاب بازتاب تفکر عثمانی در واقعه کربلا به آثار این پدیده شوم اشاره کرد و افزود: شکل‌گیری جمعیت قابل توجهی که می‌توانستند یک حرکت سیاسی ایجاد یا حرکتی را منکوب کنند و شکل‌گیری محله‌های ضدشیعی که برخی از آنها افتخار می‌کردند امیرالمومنین را لعن کنند از جمله آثار این برنامه‌ها بوده است.
 حجت‌الاسلام هدایت‌پناه با بیان اینکه برنامه‌های فرهنگی، خانواده‌ها را از هم جدا می‌کند، تصریح کرد: به طور مثال در کوفه، شوهر به جنگ با امام حسین(ع) رفته بود ولی همسر در خانه به سر و سینه می‌زد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، معاویه را بنیان فتنه دانست و افزود: با همه فشارها و بمباران و برنامه‌هایی که معاویان داشتند نتیجه این شد که از تمام خاکستری که روی این شهر ریختند بنیاد شیعه باز هم از این شهر برآمد.
حجت‌الاسلام هدایت‌پناه در پاسخ به این شبهه که می‌گویند شیعیان در حمله به امام حسین(ع) نقش داشتند اظهار کرد: آنهایی که در سرکوب قیام مسلم و امام حسین(ع) حاضر شدند شیعه نبودند بلکه دارای تفکر عثمانی بودند.
 وی اضافه کرد: آنهایی که بر علیه مختار قد علم کرده بودند یا لثارت العثمان سر داده بودند و این فکر دشمنان بوده که عده‌ای را به اسم شیعه به جنگ با امام حسین(ع) بفرستد و این حمله فیزیکی را به گردن شیعه بیندازد.
 به گفته عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 95 درصد از تروریست‌هایی که در سوریه علیه نظام بشار اسد می‌جنگند اصلا سوری نیستند.
 
امتیاز دهی
 
 

 
 
 

صفحه خانه   |   بانک اطلاعات   |   خدمات الکترونیک   |   محصولات فرهنگی   |   پایگاه های وب    |   روابط عمومی

 

www.dte.ir

Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما