اعضای هیات علمی
شبکه های اجتماعی
ایتا
کانال رسمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان)
کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهمالسلام
همکاریهای علمی و بینالمللی
پژوهشکده فلسفه و کلام
همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال مدیریت دانش)
ایتا
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال پژوهشیار ویژه اعضای هیأت علمی و محققین)
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
همایش ملی بررسی آرای تفسیری علامه محمدهادی معرفت
پژوهشکده تاریخ و سیره
سایت دانشنامه اهل بیت (ع)
اینستاگرام
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان
)
دسترسی سریع
درباره پژوهشگاه
معرفی پژوهشگاه
پژوهشکدهها و مراکز
گروههای پژوهشی
هیأت علمی
ساختار و بخشها
جوایز و افتخارات
آثار و محصولات
کتب
نشریات
محصولات نرمافزاری
فروشگاه الکترونیک پژوهشگاه
امور هیأتعلمی
فهرست هیأتعلمی
فهرست محققین رسمی
پست الکترونیک هیأت علمی
پژوهشکدهها
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
علوم و اندیشه سیاسی
فقه و حقوق
فلسفه و کلام
مهدویت و آیندهپژوهی
فرهنگ و معارف قرآن
اسلام تمدنی
مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
الهیات و خانواده
اخلاق و معنویت
مطالعات تمدنی و اجتماعی
مراکز
احیای آثار اسلامی
همکاری های علمی و بین الملل
ادارات
فناوری اطلاعات
کتابخانهها و پایگاهها
نشر دیجیتال پژوهان
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه های پژوهشگاه
کتابخانه دیجیتال پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات اسلامی
مطالعات عدالت اجتماعی
ویکی علوم اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهم السلام
پرتال نشریات
کتابخانه پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (انگلیسی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (عربی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (اردو)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( ترکی استامبولی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( فرانسوی)
لینکهای پژوهشی
پایگاه مجلات تخصصی
انجمنهای علمی پژوهشی
نشریات علمی معتبر وزارت علوم
پایگاههای آموزش عالی
اخبار پژوهشگاه
اخبار و اطلاعیهها
همایشها
گزارشهای تصویری
یادداشتها و مقالات
گفتگوهای علمی
ارتباط با ما
ارتباط با حوزه ریاست و روابط عمومی
ارتباط با رئیس پژوهشگاه
ارتباط با روابط عمومی
ارتباط با امور هیأت علمی
درخواست همکاری علمی پژوهشی
درخواست رزرو سالن همایشها
دفتر تلفن پژوهشگاه
خدمات فناوری اطلاعات
اتوماسیون اداری مالی
پست الکترونیک کارمندان
چند رسانه ای
تلویزیون پژوهش
رادیو پژوهش
صفحه اختصاصی آپارات
جوایز و افتخارات
بيشتر
EN
| AR
| FA
معرفی پژوهشگاه
درباره پژوهشگاه
پژوهشگاه در یک نگاه
هیأت امنا
ساختار سازمانی
بیوگرافی رئیس فعلی پژوهشگاه
روسای پیشین پژوهشگاه
اعضای هیأت علمی
حوزه ریاست
حوزه ریاست و روابط عمومی
مرکز همکاری های علمی و بین المللی
اداره امور هیأت علمی
هیأت اجرایی جذب
گروه برنامهریزی و بودجه
اداره حراست
اداره نشر
اداره فناوری اطلاعات
معاونت پژوهشی
معرفی معاونت پژوهشی
معرفی معاون پژوهشی
اداره کتابخانهها و اسناد
گروه برنامهریزی، نظارت و ارزیابی پژوهشی
اداره نشریات
معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاون منابع انسانی و پشتیبانی
اداره منابع انسانی
اداره امور پشتیبانی
اداره امور مالی
| پژوهشکده ها و مراکز
پژوهشکده ها
پژوهشکده فلسفه و کلام
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
پژوهشکده مدیریت اطلاعات ومدارک اسلامی
پژوهشکده اخلاق و معنویت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع)
پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشکده فقه و حقوق
مراکز
مرکز احیای آثار اسلامی
مرکز همکاری های علمی و بین الملل
| گروه های علمی
گروه های علمی
سازماندهی اطلاعات و مدارک
اشاعه اطلاعات و دانش
الهیات تطبیقی
اخلاق اجتماعی
مطالعات خانواده
کتاب شناسی و نسخه شناسی
تصحیح و احیای آثار اسلامی
مطالعات تمدنی
مطالعات فرهنگی اجتماعی
مطالعات عدالت اجتماعی
مسائل فقهی و حقوقی
فقه کاربردی
حکمت و کلام جدید
قرآن و مطالعات اجتماعی
هنر و تمدن اسلامی
فلسفه سیاسی
فقه سیاسی
علوم سیاسی
تدوین سازمان های دانش
جریان شناسی مهدویت
آینده پژوهی دین و دینداری
فلسفه
کلام
فلسفه اخلاق
اخلاق
تربیت
اسلام و مطالعات معنویت
فلسفه فقه و حقوق
دانش های وابسته به فقه
دائره المعارف های قرآنی
فرهنگ نامه های قرآنی
تفسیر قرآنی
علوم قرآنی
مطالعات تطبیقی
تاریخ تشیع
سیره اهل بیت(ع)
فرهنگ و تمدن اسلامی
دانشنامه اهل بیت(ع)
مهدویت پژوهی
| آثار و محصولات
فهرست آثار
فهرست آثار
فهرست آثار برگزیده
معرفی مجلات
خرید آثار
نشر دیجیتال پژوهشگاه
پرتال نشریات
فروشگاه نشر پژوهشگاه
فروشگاه اصلی و نمایندگی های فروش
پایگاه های وب
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات
دانشنامه اهل بیت(ع)
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
| طرح های پژوهشی
طرح های پژوهشی
طرح های در دست انجام
طرح های انجام شده
موسوعه ها
موسوعه علامه شرف الدین
موسوعه علامه بلاغی
موسوعه شهید اول
موسوعه شهید ثانی
بیشتر
کلان پروژه ها
دائره المعارف قرآن کریم
دانشنامه اهل بیت (ع)
سیاست متعالیه
اندیشه سیاسی شیعه
نفس و بدن
بیشتر
فرهنگ نامه
بیشتر
اصطلاحنامه ها
بیشتر
| قطب های فکری فرهنگی
قطب بنیادهای نظری و
نظام متقن علوم اسلامی و انسانی
معرفی
میز اسلامی سازی علوم انسانی
میز توسعه و توانمند سازی علوم اسلامی
میز آموزش و پرورش
قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با
جریانها و فرق انحرافی
معرفی
میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن
میز توسعه و تعمیق باور دینی
میز وهابیت
کارگروه مقابله با فرق انحرافی
قطب نظام سیاسی و اجتماعی
اسلام و ایران
معرفی
میز نظام سیاسی جمهوری اسلامی
میز مسائل اجتماعی اسلام و ایران
میز تمدن اسلامی
قطب اخلاق، خانواده
و سبک زندگی
معرفی
میز تحکیم نظام خانواده
میز سبک زندگی اسلامی
میز اخلاق
صفحه ورود اخبار
>
مطالب مرتبط
فاطمه رئیسی:
دعا مراکز لذت مغز انسان را فعال میکند/ آرامش پای روضه امام حسین(ع)
یک متخصص روانشناسی با تاکید بر اینکه در یک تحقیق مشخص شده که وقتی فردی دعا میکند مراکز لذت مغز وی فعال میشود، گفت: من همواره به مراجعان میگویم نمازهایتان را بخوانید، چون شما را از آشفتگی نجات میدهد. برخی افراد سراغ کلاسهای موسیقی، یوگا، رقص، هنر، خطاطی و هنری رفتهاند و به آرامش نرسیدهاند اما وقتی پای روضه امام حسین(ع) نشستهاند پریشانیِ شناختی آنها از بین رفته است.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، نشست «
روانشناسی شناختی و ارتباط آن با دین
» امروز چهارشنبه ۲ اسفندماه، از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.
فاطمه رئیسی
؛ روانشناس، در این نشست به سخنرانی پرداخت و گفت: بنده ابتدا به تاریخچه روانشناسی شناختی اشاره میکنم و سپس به ارتباط مفاهیمی که در روانشناختی شناختی با دین وجود دارد، میپردازم. روانشناسی شناختی، در واقع در یونان باستان ایجاد شده است و همواره چالشهایی در این زمینه بین طرفداران افلاطون و ارسطو وجود داشته است اما بعد از جنگ جهانی دوم، به شکل علم درآمد. آنچه که این علم را تبدیل به علمی دقیق و دارای شاخههای گوناگون کرد جنگ جهانی بود که با وجود تخریبها، برکات علمی زیادی برای بشریت داشت. علت این بود که بعضاً یک خمپاره در جنگ جهانی دوم شلیک میشد و از لحاظ مغزی، به فردی آسیب وارد شده و در نتیجه وی، همه دنیا را خاکستری میدید. جنگ که تمام شد برای دانشمندان سوال پیش آمد که چرا این فرد اینگونه شد و رفتارهای فرد تغییر کرد؟
رابطه مغز و رفتارهای انسان
وی ادامه داد: اینجا بود که متوجه شدند بین مغز و رفتارهای انسان، ارتباط وجود دارد در حالی که قبلا فکر میکردند که مغز همانند یک شلنگ است که مایعی درون آن جریان دارد اما بعد از جنگ جهانی دوم، این دیدگاه تغییر پیدا کرد و مشخص شد در مغز، بروکا و ورنیکه وجود دارد که بر فعالیت مغز تأثیر زیادی میگذارد بنابراین دنبال ساختن ابزارهایی همانند اسکنها، ام آر آی و امثالهم برای پی بردن به درون مغز افتادند. شخصی به نام دکارت، نقشی ارزنده در علوم انسانی داشته است. وی فردی عیاش بوده اما به یکباره به خودش میآید و برایش سؤال پیش میآید که چرا با یک تلنگر، همه زندگیاش عوض شد. اینجا بود که فهمید بین بدن و روان انسان رابطه وجود دارد.
رئیسی بیان کرد: فیلسوفی به نام رنه دکارت، مقولهای به نام ثنویتگرایی را مطرح کرد و گفت ما یک جسم و یک روح داریم که دارای نقطه اتصال نیستند. علوم انسانی تا الان جوابی برای این مسئله که توسط وی مطرح شده پیدا نکرده است. همچنین در دوران پس از جنگ جهانی دوم، ساخت آزمونهای هوشی شروع شد تا اینکه به دستگاههای محاسباتی و پردازشگرها رسیدیم که منجر به ساخت کامپیوتر شد چون دانشمندان فهمیدند باید اطلاعات را در حافظههایی جمع کنند لذا مواردی همانند فلشها و .. ساخته شد. البته از این هم پیشرفتهتر خواهد شد چون دانشمندان در نهایت دنبال ساخت انسان مصنوعی هستند. دنبال این هستند موجودی بسازند که یک تراشه در مغز وی باشد که وقتی آلمان میرود شروع کند آلمانی حرف بزند. البته این انسان جدید احتمالا احساساتی همانند عاشق شدن و دوست داشتن و ترحم خواهد داشت، بنابراین بیشتر اهداف سیاسی و نظامی دارد.
تأثیر مدلهای حافظه در روانشناسی شناختی
وی با بیان اینکه مدلهای حافظه هم در روانشناسی شناختی تأثیر زیادی در پی داشت، افزود: روانشناسی شناختی، یک انقلاب علیه فروید و واتسون و دیگران بود. چیزی که روانشناسی شناختی را از روانشناسی محض و دیگر روانشناسیها جدا میکند، میانرشتهای بودن آن است. چون در برگیرنده شناخت اجتماعی، انسانشناسی شناختی و آموزش و پرورش شناختی و توانبخشی شناختی است. البته الان با هوش مصنوعی هم ارتباط بسیار زیادی دارد. حتی محققان خودمان هم دنبال این هستند که این ارتباط با هوش مصنوعی را پیدا کنند. اهمیت روانشناسی شناختی این است که نوآورانه است و با فناوریهای جدید در ارتباط است و تولید کارآفرینی میکند.
این روانشناس تأکید کرد: درباره رابطه این مسائل با دین باید بگویم که بر اساس مطالعاتی که داشتهام در فرآیندهای شناختی که از توجه به تصمیمگیری میرسید، باور دینی، بیشتر به تربیت برمیگردد و هرچه این تربیت از تکنیکهای شناختی استفاده کرده باشد، باور شناختی هم درست جا میافتد و باورهای دینی هم در آن تأثیر زیادی دارد؛ مثلاً اعتقاد به نان حلال، از جمله مسائلی است که میتواند تربیت را تقویت کند. ممکن است فردی در یک خانواده به دنیا بیاید که اصلا دین نداشته باشند اما وقتی خانوادهای، فرزند خود را در کلاس قرآن میگذارد تا قرآن را فراگرفته یا حافظ کل قرآن شود، در واقع در چنین شرایطی، خانواده در حال شکلدهی به باورهای او هستند.
رئیسی در پایان سخنان خود گفت: بحث علوم شناختیِ دین، موضوعی نا آشنا است. در یک تحقیق مشخص شده که وقتی فردی دعا میکند مراکزِ لذت مغز وی فعال میشود. بنده همواره به مراجعان میگویم نمازهایتان را بخوانید، چون شما را از آشفتگی نجات میدهد. برخی افراد سمتِ کلاسهای موسیقی، یوگا، رقص، هنر، خطاطی و هنری رفتهاند و به آرامش نرسیدهاند اما وقتی پای روضه امام حسین(ع) نشستهاند پریشانیِ شناختی آنها از بین رفته است.
تلاش برای تأسیس الهیاتِ شناختی
در ابتدای این برنامه
عیسی موسیزاده
، به عنوان دبیر علمی نشست گفت: ما در راستای طرحِ کلانِ پژوهشکده فسلفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با عنوان «علوم شناختی و دین»، سلسله نشستهایی در این راستا برگزار میکنیم که نشست اول در خدمت آقای فصیحی رامندی بودیم که در آنجا علوم شناختی را به عنوان دانشی ناظر به ذهن معرفی کردند که دنبال بررسی چگونگی بازیابی و پردازش اطلاعات ورودی به ذهن است. در جلسهای دیگر، بررسی کردیم که علوم شناختی دنبال پردازش باورها، احساسات و عواطف و باورهای دینی است. به عبارتی دیگر میتوانیم بگوئیم این دانش، فرایندهای شکلگیری و شیوع باورهای دینی را بررسی میکند.
وی ادامه داد: آنچه این نشستها دنبال میکنند این است که میخواهد علوم شناختی دین را معرفی کند و مواجهه روشمند و علمی در این زمینه داشته باشد. هدف کلان ما این است که یک الهیاتِ شناختی را تأسیس کنیم. در این جلسه به بحث درباره روانشناختی شناختی و رابطه آن با دین میپردازم. در خصوص روانشناختی شناختی، مسئله مهم این است که این شاخه از حوزه علوم شناختیِ دین، به دنبال مطالعه و پردازش فرایندهای موجود در ذهن همانند زبان، حل مسئله، استدلال و امثالهم است. خاستگاه روانشناختی شناختی، بر مبنای نظریه انتخاب طبیعی داروین در کتاب «منشأ انواع» شکل گرفته است.
موسیزاده تصریح کرد: روانشناختی تکاملی نیز میخواهد یک شناسایی کلی از صفات روانی انجام داده و نشان دهد چگونه این صفات روانی در جریان تکامل، سازگاری پیدا کردهاند. ما باید بررسی کنیم که باروهای دینی چگونه در این روانشناختی شناختی، مورد بحث و بررسی قرار میگیرند.
کلمات کليدي
اخبار پژوهشکده فلسفه و کلام
امتیاز دهی
پاسخ
نام
پست الكترونيک
* فرمت ایمیل ورودی صحیح نمی باشد
وب سایت
* فرمت آدرس ورودی صحیح نمی باشد
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
*
نظر
* نظر را وارد نمایید
مطالب مرتبط
پربازدید ترین مطالب
مطالب مرتبط
آغاز همکاری برای برگزاری گفتگوهای فلسفی ایران و جهان عرب
جلوههایی از تلاش میرحامد حسین برای دفاع از کیان تشیع
جلوههایی از تلاش میرحامد حسین برای دفاع از کیان تشیع
تفاوت دیدگاه محمدعلی امیرمعزی با اندیشه شیعی در شناخت خداوند
نشست علمی «معرفی اجمالی رویکرد شناختی به مطالعات دین» برگزار شد
کتاب صداقت در فلسفه اخلاق منتشر شد
دریافت مدرک دوره پسادکترا
کتاب بررسی مسئله کیفیات ذهنی منتشر شد
انتخاب دو اثر پژوهشگاه در جشنواره بین المللی فارابی
رشد مطالعات مستشرقان شیعهپژوه، زنگ خطر برای حوزه است
پربازدید ترین مطالب
[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه:
81
Guest (PortalGuest)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت :
شرکت سیگما