به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، نشست علمی " مسئله شناسی مسئولیت مدنی در حوادث رانندگی" در روز سه شنبه مورخ 12 دیماه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با ارائه جناب حجت الاسلام و المسلمین مصطفی قاسم زاد مؤمن(معاون دادسرای عمومی و انقلاب قم) و جناب سرهنگ محمدرضا هاشمی(معاون عملیات راهنمایی و رانندگی قم) و با مدیریت دکتر اسماعیل آقابابایی برگزار گردید.
در ابتدای جلسه جناب آقای دکترآقابابایی مدیرگروه مسائل فقهی و حقوقی پژوهشکده فقه و حقوق ضمن خیر مقدم به اساتید و مهمانان جلسه بیان کرد: در رابطه با مسائل فقهی و حقوقی حوادث رانندگی در پژوهشکده فقه و حقوق تحقیقاتی به نگارش درآمده است. در این جلسه در خدمت دو سرور عزیزی هستیم که ارتباط مستقیم با این موضوع در قوه قضائیه و پلیس راهنمایی و رانندگی دارند. بنده به سوالاتی که در این جلسه قرار است به آن پرداخت شود اشاره میکنم:
1- در رسیدگی به پرونده های تصادفات چه چالشهایی مطرح است و آرای صادره در چه مواردی در دادگاه بالاتر نقض میشوند؟
2- قوانین موجود تا چه حد پاسخگوی مسائل اند و چنان چه خلاهای قانونی وجود دارد اعلام فرمایید؟
3- کارشناسی تصادفات بر اساس چه اصول و قواعدی است و علت اختلاف نظر کارشناسان عمدتا از کجا نشات میگیرد؟
4- در اعتراض به رای کارشناسی و نقض آن چه عواملی دخالت دارد؟
5- موضوعات و مطالب مرتبط دیگر که در بررسی مسئولیت مدنی رانندگان موثر است کدام اند اگر مواردی را در نظر دارید اعلام فرمایید؟
در ادامه حجت الإسلام و المسلمین قاسم زاد مؤمن به ارائه بحث پرداخت و بیان کرد: ابتدا باید تحلیل موضوع انجام بگیرد؛ چون در عنوان جلسه بحث مسئولیت مدنی ذکر شده است که متبادر به ذهن از آن، بحث قوانین مسئولیت مدنی است مسئولیت مدنی به خسارات انصراف دارد و ناظر به قانون مسئولیت مدنی است. خسارت هم به دونوع بدنی و مالی تقسیم میشود که باید مقصودمان را از خسارت مشخص کنیم.
خسارت بدنی در قالب دیه و ارش و معالجه است. خسارتهای مالی هم به زیانهایی اطلاق میشود که به سبب حوادث زیانی به شخص وارد شود.
معاون دادسرای عمومی و انقلاب قم تاکید کرد: در ماهیت دیه در جزایی بودن یا جبران خسارت اختلاف وجود دارد که در مجموع سه دیدگاه مطرح میشود: 1.صرفا مجازات 2.صرفا خسارت 3.دیدگاه ترکیبی. که طبق دیدگاه دوم و سوم به محل بحث ما مرتبط میشود.
وی در پاسخ به این سوال که در رسیدگی به پرونده های تصادفات چه چالشهایی مطرح است نکات زیر را برشمرد: 1. اختلافی که بین مواد قانونی وجود دارد مثل ماده 528 و ماده 512 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 2. عدم پذیرش نظر کارشناس توسط مرجع بالاتر 3. اختلاف بین قضات در خصوص برخی صدمات. 4. اختلاف در میزان خسارت شخص راننده خودرو 5.خسارت ایام بیکاری فرد و خواب خودرو.
سپس جناب آقای سرهنگ محمد رضا هاشمی به ارائه بحث پرداخت و بیان کرد: تصادفات رانندگی مقوله پیچیده ای است که روزانه خسارت زیادی را بر کشور وارد میسازد. در شهر قم بیشترین آسیب تصادفات در دو گروه وجود دارد؛ گروه اول موتورسیکلت سواران هستند. چون در شهر قم نسبت به کل کشور بالاترین آمار استفاده از موتورسیکلت داریم و مهمترین عالم حوادث آن عدم استفاده از کلاه ایمنی است. گروه دوم عابرین پیاده هستند که در این بین برخی افراد سالمند و کودکان به خاطر وضعیت جسمی ضعف سیستم شنوایی و کهولت سن و غفلت خانوادهها وعواملی از این دست، آمار زیادی از تصادفات رو رقم میزنند.
معاون عملیات راهنمایی و رانندگی قم در ادامه افزود: مهم ترین علل تصادفات که 80 درصد تصادفات کشور را در برمیگیرد 4 عامل میباشد: 1. سرعت های غیر مجاز2. خستگی و خواب آلودگی راننده3 .سبقت های غیر مجاز 4. عدم توجه به جلو
وی خاطرنشان کرد: در عین حال حوادث رانندگی هم قابل پیشبینی است و هم قابل پیشگیری و حل این معضل وابسته به انجام دقیق وظایف کاربران ترافیکی و مسئولین مربوطه میباشد.
در ادامه حضار جلسه نکات خود را در مورد مطالب ارائه شده بیان کردند و سپس ارائه دهندگان به سؤالات پاسخ داد.