اعضای هیات علمی
شبکه های اجتماعی
ایتا
کانال رسمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان)
کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهمالسلام
همکاریهای علمی و بینالمللی
پژوهشکده فلسفه و کلام
همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال مدیریت دانش)
ایتا
پژوهشکده مدیریت اطلاعات (کانال پژوهشیار ویژه اعضای هیأت علمی و محققین)
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
همایش ملی بررسی آرای تفسیری علامه محمدهادی معرفت
پژوهشکده تاریخ و سیره
سایت دانشنامه اهل بیت (ع)
اینستاگرام
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشر دیجیتال پژوهشگاه (پژوهان
)
دسترسی سریع
درباره پژوهشگاه
معرفی پژوهشگاه
پژوهشکدهها و مراکز
گروههای پژوهشی
هیأت علمی
ساختار و بخشها
جوایز و افتخارات
آثار و محصولات
کتب
نشریات
محصولات نرمافزاری
فروشگاه الکترونیک پژوهشگاه
امور هیأتعلمی
فهرست هیأتعلمی
فهرست محققین رسمی
پست الکترونیک هیأت علمی
پژوهشکدهها
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
علوم و اندیشه سیاسی
فقه و حقوق
فلسفه و کلام
مهدویت و آیندهپژوهی
فرهنگ و معارف قرآن
اسلام تمدنی
مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
الهیات و خانواده
اخلاق و معنویت
مطالعات تمدنی و اجتماعی
مراکز
احیای آثار اسلامی
همکاری های علمی و بین الملل
ادارات
فناوری اطلاعات
کتابخانهها و پایگاهها
نشر دیجیتال پژوهان
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه های پژوهشگاه
کتابخانه دیجیتال پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات اسلامی
مطالعات عدالت اجتماعی
ویکی علوم اسلامی
دانشنامه اهل بیت علیهم السلام
پرتال نشریات
کتابخانه پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (انگلیسی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (عربی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (اردو)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( ترکی استامبولی)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( فرانسوی)
لینکهای پژوهشی
پایگاه مجلات تخصصی
انجمنهای علمی پژوهشی
نشریات علمی معتبر وزارت علوم
پایگاههای آموزش عالی
اخبار پژوهشگاه
اخبار و اطلاعیهها
همایشها
گزارشهای تصویری
یادداشتها و مقالات
گفتگوهای علمی
ارتباط با ما
ارتباط با حوزه ریاست و روابط عمومی
ارتباط با رئیس پژوهشگاه
ارتباط با روابط عمومی
ارتباط با امور هیأت علمی
درخواست همکاری علمی پژوهشی
درخواست رزرو سالن همایشها
دفتر تلفن پژوهشگاه
خدمات فناوری اطلاعات
اتوماسیون اداری مالی
پست الکترونیک کارمندان
چند رسانه ای
تلویزیون پژوهش
رادیو پژوهش
صفحه اختصاصی آپارات
جوایز و افتخارات
شبهجنبشهای معنوی؛ درآمدی بر پیشگیری و رهاسازی
کتاب «مسئولیت کیفری رانندگان وسایل نقلیه» به عنوان اثر «شایسته تقدیر» شناخته شد
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر رسول نوروزی
برگزیده حوزه مطالعات تمدنی-دکتر حبیب الله بابایی
انتخاب دو اثر پژوهشگاه در جشنواره بین المللی فارابی
کسب لوح تقدیر کتاب مهدویت و سیاست های فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی
بيشتر
فارسی
العربية
English
اردو
Türkçe
Français
EN
| AR
| FA
معرفی پژوهشگاه
درباره پژوهشگاه
پژوهشگاه در یک نگاه
هیأت امنا
ساختار سازمانی
بیوگرافی رئیس فعلی پژوهشگاه
روسای پیشین پژوهشگاه
اعضای هیأت علمی
حوزه ریاست
حوزه ریاست و روابط عمومی
مرکز همکاری های علمی و بین المللی
اداره امور هیأت علمی
هیأت اجرایی جذب
گروه برنامهریزی و بودجه
اداره حراست
اداره نشر
اداره فناوری اطلاعات
معاونت پژوهشی
معرفی معاونت پژوهشی
معرفی معاون پژوهشی
اداره کتابخانهها و اسناد
گروه برنامهریزی، نظارت و ارزیابی پژوهشی
اداره نشریات
معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاونت منابع انسانی و پشتیبانی
معرفی معاون منابع انسانی و پشتیبانی
اداره منابع انسانی
اداره امور پشتیبانی
اداره امور مالی
| پژوهشکده ها و مراکز
پژوهشکده ها
پژوهشکده فلسفه و کلام
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
پژوهشکده مدیریت اطلاعات ومدارک اسلامی
پژوهشکده اخلاق و معنویت
پژوهشکده الهیات و خانواده
پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع)
پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
پژوهشکده اسلام تمدنی
پژوهشکده فقه و حقوق
مراکز
مرکز احیای آثار اسلامی
مرکز همکاری های علمی و بین الملل
| گروه های علمی
گروه های علمی
سازماندهی اطلاعات و مدارک
اشاعه اطلاعات و دانش
الهیات تطبیقی
اخلاق اجتماعی
مطالعات خانواده
کتاب شناسی و نسخه شناسی
تصحیح و احیای آثار اسلامی
مطالعات تمدنی
مطالعات فرهنگی اجتماعی
مطالعات عدالت اجتماعی
مسائل فقهی و حقوقی
فقه کاربردی
حکمت و کلام جدید
قرآن و مطالعات اجتماعی
هنر و تمدن اسلامی
فلسفه سیاسی
فقه سیاسی
علوم سیاسی
تدوین سازمان های دانش
جریان شناسی مهدویت
آینده پژوهی دین و دینداری
فلسفه
کلام
فلسفه اخلاق
اخلاق
تربیت
اسلام و مطالعات معنویت
فلسفه فقه و حقوق
دانش های وابسته به فقه
دائره المعارف های قرآنی
فرهنگ نامه های قرآنی
تفسیر قرآنی
علوم قرآنی
مطالعات تطبیقی
تاریخ تشیع
سیره اهل بیت(ع)
فرهنگ و تمدن اسلامی
دانشنامه اهل بیت(ع)
مهدویت پژوهی
| آثار و محصولات
فهرست آثار
فهرست آثار
فهرست آثار برگزیده
معرفی مجلات
خرید آثار
نشر دیجیتال پژوهشگاه
پرتال نشریات
فروشگاه نشر پژوهشگاه
فروشگاه اصلی و نمایندگی های فروش
پایگاه های وب
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی
کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات
دانشنامه اهل بیت(ع)
پرتال جامع علوم و معارف قرآن
| طرح های پژوهشی
طرح های پژوهشی
طرح های در دست انجام
طرح های انجام شده
موسوعه ها
موسوعه علامه شرف الدین
موسوعه علامه بلاغی
موسوعه شهید اول
موسوعه شهید ثانی
بیشتر
کلان پروژه ها
دائره المعارف قرآن کریم
دانشنامه اهل بیت (ع)
سیاست متعالیه
اندیشه سیاسی شیعه
نفس و بدن
بیشتر
فرهنگ نامه
بیشتر
اصطلاحنامه ها
بیشتر
| قطب های فکری فرهنگی
قطب بنیادهای نظری و
نظام متقن علوم اسلامی و انسانی
معرفی
میز اسلامی سازی علوم انسانی
میز توسعه و توانمند سازی علوم اسلامی
میز آموزش و پرورش
قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با
جریانها و فرق انحرافی
معرفی
میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن
میز توسعه و تعمیق باور دینی
میز وهابیت
کارگروه مقابله با فرق انحرافی
قطب نظام سیاسی و اجتماعی
اسلام و ایران
معرفی
میز نظام سیاسی جمهوری اسلامی
میز مسائل اجتماعی اسلام و ایران
میز تمدن اسلامی
قطب اخلاق، خانواده
و سبک زندگی
معرفی
میز تحکیم نظام خانواده
میز سبک زندگی اسلامی
میز اخلاق
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
>
مطالب مرتبط
محمدتقی سبحانی:
ادبیات علوم انسانی قرآنبنیان تولید نشده است
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: اگر نتوانیم در یک همافزایی میان نخبگان و مؤسسات تولید دانش، به مجموعهای از اصول، قواعد و رویکردها در حوزه علم قرآنی برسیم احتمالاً انباشت کمیِ این دانشها ما را به هدف نمیرساند لذا حفره بزرگی در زمینه علوم انسانی قرآنی خواهیم داشت که فاصله حوزه و دانشگاه را هم عمیق میکند.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نقل از خبرنگار ایکنا، نشست «تبیین کلان نظریه مرجعیت علمی قرآن» دوشنبه ۱ خرداد، در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد. حجتالاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این نشست سخنرانی کرد و گفت: معتقدم این بسیار مهم است که آنچه به آن میاندیشیم و تولید میکنیم ابعاد بینالمللی هم داشته باشد و مخصوصاً در زمینه دینی در جهان اسلام موفقتر عمل کنیم، اما سؤال این است که مشکل و چالش را در چه بخشی دیدیم که تلاش کردیم به تولید یک منشور ملی و فرا ملی در زمینه مرجعیت علمی قرآن کریم برسیم؟ بیگمان آنچه در نهایت، جریان تولید دانش را رقم میزند مطالعات علمی انضمامی است؛ یعنی مطالعاتی است که روی میز محققان و با روششناسی مشخص تولید میشود و انباشت اینهاست که دانش را رقم میزند.
اهمیت همگرایی میان متولیان تولید علوم انسانی
وی در ادامه افزود: سؤال دیگر این است که مشکل ما در زمینه مطالعاتی در ایران و چیزی که با عنوان اسلامیسازی علوم یاد میکنیم در کجاست؟ آیا صرفاً در این است که محققان ما مسائل درستی ندارند یا مطالعات درستی صورت نمیگیرد؟ یا مشکل آنجاست که نمیتوانیم مجموعه دانش و فرآیندهای شکلگیری محصولات علوم انسانی و قرآنی را مدیریت و سازماندهی کنیم؟ مسئله اصلی ما درست اینجاست، چون تجربه نشان میدهد اگر نتوانیم در یک همافزایی میان نخبگان و مؤسسات تولید دانش، به مجموعهای از اصول، قواعد و رویکردها در حوزه علم قرآنی برسیم احتمالاً انباشت کمیِ این دانشها ما را به هدف نمیرساند لذا حفره بزرگی در زمینه علوم انسانی قرآنی خواهیم داشت که فاصله حوزه و دانشگاه را هم عمیق میکند.
سبحانی بیان کرد: کافی است نتوانیم به یک همفکری و هماندیشی و اتفاق بنیادین در حوزه تعریف علوم انسانی قرآن بنیان برسیم یا از روششناسیهای همگرا بین مجموعههای مختلف استفاده کنیم که در اینصورت در نهایت پروژه قرآنیسازی علوم عقیم میماند. سؤالی که وجود دارد این است که آنچه در پروژههای پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی شکل میگیرد تا چه اندازه به لحاظ پارادایم و روش شناسی با آنچه در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه یا پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی یا دانشگاه مفید صورت میگیرد هماهنگ است؟ آیا میتوانیم ادعا کنیم در ده سال آینده به یک همگرایی نسبی در این زمینه برسیم چون همگرایی مطلق امکانپذیر نیست.
نقش مهم قرآن در علوم انسانی
وی با بیان اینکه پیش فرض ما این است که قرآن نقشی مهم در علوم انسانی دارد، افزود: اما اگر کسی معتقد باشد که قرآن نقشی در دانشپژوهی علوم انسانی ندارد رویکرد وی متفاوت خواهد بود. سؤال این است که مدل ما در فضای قرآنی سازی علوم باید چه فرآیندی را طی کند؟ ما از سطح تولید دانش در مراکز علمی باید یک گام بالاتر بیائیم هرچند عرض کردم در نهایت سرنوشت علم را تحقیقات محققان تعیین میکند اما تجربیات نشان میدهد اگر در زمینه علمی، سیاستگذاری، مدیریت و تنظیمات و بازپرداختهای آن صورت نگیرد مسیر تولید دانش در کف میدان هیچ گاه موفقیتآمیز نخواهد بود، لذا موضوع سیاستگذاری علمی باید به صورت جدی مورد توجه باشد چون همه کشورهای پیشرفته بخشی با عنوان مرکز سیاستگذاری علمی دارند و به اولویتگذاری، چهارچوبسازی و مسائل روششناختی میپردازند و همه برنامهریزی پژوهشی و اولویتهای اعتباری در این مراکز صورت میگیرد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: همه حوزویانی که به این باور رسیدهایم که دانش انسانی اسلامی باید بر محور مرجعیت قرآن باشد، باید بدانیم یکی از حفرههای جدی در این عرصه این است که اساساً ادبیات دانشی این بحث، تولید نشده و اگر هم تولید شده به تفاهم گذاشته نشده است، لذا همگرایی روش شناختی هم در میان محققان لازم است چون در غیر اینصورت نتیجه این است که برخی محصولات را با عنوان مدیریت قرآنی تولید میکنیم که با هم اختلاف دارند. حتی بخش نوگرا و پیشگام حوزه که قرآن پژوهی در علم را به رسمیت میشناسد همین امروز بر سر مرجعیت علمی قرآن کریم مناقشه دارند. اینها مسائلی هستند که باید در مورد آنها به تفاهم نسبی برسیم که از جمله آنها مفاهیمی همانند مرجعیت علمی قرآن هستند.
هدف؛ مرجعیت علمی قرآن
همچنین حجتالاسلام والمسلمین قاسم ترخان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این نشست سخنرانی کرد و گفت: مرجعیت علمی قرآن هدفی است که ما در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دنبال آن هستیم و همچنین کارگروه مرجعیت علمی قرآن نیز تشکیل شده که چنین هدفی را دنبال میکند. طبیعتاً تشکیل چنین جلساتی ضروری به نظر میرسد تا مشخص کنیم نقشه راه ما چیست؟ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، از یکسری مراکز وابسته و پژوهشکدهها تشکیل شده است. از جمله مراکز وابسته آن شامل موسسه فرهنگی پیوست نگاری افق، مرکز مطالعات پیشرفت و تمدن، مرکز مطالعات فضای مجازی، مرکز رشد و نوآوری، کانون اندیشه جوان و قطب علمی فلسفه دین است.
وی افزود: پژوهشکدههایی نیز ذیل پژوهشگاه تعریف شده که از جمله آنها پژوهشکده دانشنامه نگاری، پژوهشکده نظامهای اسلامی و پژوهشکده حکمت و دین پژوهشی است. ذیل پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی، گروه مطالعات انقلاب، گروه ادبیات و اندیشه و گروه تاریخ و تمدن و ذیل گروه پژوهشکده نظامهای اسلامی، گروههایی همانند مدیریت اسلامی، مالکیت فکری، اخلاق اسلامی، فقه و حقوق و سیاست وجود دارد و آن چیزی که الان به عنوان گروه تخصصی علوم انسانی قرآنی تشکل شده ذیل پژوهشکده حکمت و دینپژوهی است. این گروه اهداف و چشماندازی دارد از جمله اینکه اگر قرار است به نقطه مطلوب در زمینه علوم انسانی قرآنی برسیم باید گامهایی برداریم. اولین گام تولید پارادایم مربوط به علوم انسانی قرآنی است.
لوازم حرکت به سوی علوم انسانی قرآنبنیان
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: پارادایم همان شاکلهای است که در موضوع، روش، هدف و حل مسئله تأثیرگذار است بنابراین طبیعتاً باید پارادایم تولید شود. گام دوم شبکه حل مسائل در زمینه روانشناسی، جامعه شناسی، مدیریت و ... است. مرحله سوم تولید روش استنطاق از قرآن است یعنی با چه روشی سراغ قرآن برویم که به پاسخ سوالاتمان در زمینه علوم انسانی دست پیدا کنیم؟ متأسفانه در این زمینه کار بسیار اندکی صورت گرفته است. چهارمین گام استخراج نظریات کلان و راهنما و تولید قواعد قرآنی علوم انسانی است. گام پنجم استخراج پاسخها به شبکه مسائل است. یعنی پاسخها را در قالب نظریه و به زبان علوم انسانی موجود عرضه کنیم.
حجتالاسلام ترخان بیان کرد: اقدام ششم شبکهسازی از نظریات است تا بتوانیم ساختار علمی خاصی را در حوزه علوم انسانی شکل دهیم که این هم نیاز به کار زیادی دارد. گام هفتم تولید امتداد نظریات علوم انسانی قرآنی به شکل میان رشتهای است که در این مرحله باید مشکلی را از جامعه حل کنیم. در گروههای مختلف در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی کارهایی صورت گرفته و معتقدم باید در قالب یک کار منسجم باشد تا به تولید علمی که مد نظر ماست دست پیدا کنیم.
منبع:
خبرگزاری ایکنا
کلمات کليدي
خبرگزاری ایکنا
,
سللسه نشست های مرجعیت علمی قرآن
امتیاز دهی
پاسخ
نام
پست الكترونيک
* فرمت ایمیل ورودی صحیح نمی باشد
وب سایت
* فرمت آدرس ورودی صحیح نمی باشد
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
*
نظر
* نظر را وارد نمایید
مطالب مرتبط
پربازدید ترین مطالب
مطالب مرتبط
کتاب «هویت شیعه و نظام بینالملل» روانه بازار نشر شد
چرا برخی خروجیها در شأن فقاهت نیست؟/ اجتهاد مسائل معاصر با نگاه سنتی
ویژگیهای متمایز امام خمینی(ره) از منظر تمدناندیشی و تمدنسازی بررسی شد
چرا استقرار عدالت اجتماعی یکی از محورهای جدی نظام فکری امام خمینی (ره) بود؟
فراخنای فکری نهضت ۱۵ خرداد
ظرفیتهای پژوهشی در مطالعات قرآنی غرب
شهید مطهری قهرمان شهامت در اندیشیدن بود/ خاطره رهبر انقلاب از شبزندهداری استاد مطهری
افشای جریانات انحرافی؛ از ادعای نیابت خاص تا همسری امام زمان
جلب رضایت خداوند و مردم؛ ویژگی حکومت اسلامی از منظر امام خمینی(ره)
درسنامه انس با قرآن/ بخش هشتم
پربازدید ترین مطالب
[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه:
177
Guest (PortalGuest)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت :
شرکت سیگما