به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛ کتاب «نقش انتظار در تعالی خانواده » منتشر می شود کتاب «نقش انتظار در تعالی خانواده » به همت پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر می شود. به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین محمود ملکی راد «عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی به معرفی پروژه تحقیقاتی خود با عنوان « نقش انتظار در تعالی خانواده »پرداخت و با بیان این که اندیشه مهدویت در فرهنگ شیعی به علت گره خوردن آن با اعتقاد به امام حیّ و غایب از اهمیت و جایگاه ممتازی برخوردار است و دارای ظرفیتها،کارکردها و آثار متعددی است، گفت: اندیشه مهدویت درحوزه های فردی و اجتماعی آثار و پیامدهای بسیاری دارد.
وی با بیان این که بیشترین آثار و کارکردهای مهدویت،با بحث «انتظار » گره خورده است، افزود: انتظار فرج موجب آمادگی جامعه در حوزه های مختلف اعتقادی و فکری، اخلاقی و تربیتی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است و سبب می شود تا آرما نگرایی، نشاط و پویایی،وظیفه شناسی و روح امید در افراد و به خصوص در اعضای خانواده زنده شود.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: در تبیین كاركردی اندیشه مهدویت، پیامدها، آثار، خدمات و اغراض آموزه مهدویت و انتظار مورد تحلیل و تبیین قرار داده می  شود؛ مثلاً اگر سؤال شود چرا معتقدین به منجی موعود، امیدوار هستند، در پاسخ گفته می شود چون باور به منجی موعود و انتظار ظهور آن حضرت،موجب خوش بینی نسبت به آینده می شود؛ بدین جهت امیدواری یکی از آثار سودمند آن به شمار می رود؛ بنابراین ضروری است از انتظار بر حسب سهم و نقشی كه در ترقی و تعالی خانواده دارد، بحث و گفتگو شود.
حجت الاسلام والمسلمین ملکی راد با اشاره به این که دراین پژوهش نقش انتظار در تعالی خانواده در ضمن چهارفصل بحث و گفتگو می شود گفت: بعد از کلیات و مبانی که در فصل اول بدان ها اشاره می شود، در فصل دوم ازشاخص های دینی خانواده متعالی با تأ کید بر نقش انتظار، از سه شاخص بینشی، ارزشی و هنجاری  رفتاری،گفتگو می شود.
وی افزود: در فصل سوم شاخص های کارکردی خانواده متعالی با تأ کید بر نقش انتظار، سه شاخص کارکردهای زیستی و روانی خانواده، کارکردهای تربیتی و اجتماعی خانواده و کارکردهای مصون سازی خانواده، مورد بررسی قرار داده می شود.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: در فصل چهارم این اثر، مهمترین آسیب ها و معضلات پیش روی خانواده با تأ کید بر نقش انتظار در بر طرف نمودن آنها، در قالب آسیب هایی چون اذیت و آزار، طلاق،اختلال در فرزندآوری، زن سالاری و فرزند سالاری بحث و بررسی صورت گرفته است.
وی با اشاره به مهمترین نتایج و یافته های این تحقیق افزود: انتظار دارای آثار مختلفی چون امیدآفرینی، نشاط و پویایی، خودسازی و تهذیب نفس، انسجام بخشی و هویت آفرینی و... است که در تعالی خانواده و کارآمدی آن دارای تأثیر است.
حجت الاسلام والمسلمین ملکی راد اظهار داشت: شاخص های اعتقادی و بینشی انتظار پیامدهایی از قبیل خوشبینی، امیدواری، معنایابی زندگی، تعهد و مسئولیت و الگوپذیری از معصومان علیهم السلام را به دنبال دارد و همچنین در شاخص های کارکردی خانواده از قبیل شاخص های زیستی، اجتماعی و مصون سازی تأثیر بسزایی دارد که می توان به تشویق بر فرزندآوری و تولید مثل(یاوران منتظِر) و تعلیم و تربیت فرزندان به عنوان زمینه سازان ظهور اشاره کرد.
وی با بیان این که انتظار در بر طرف نمودن آسیبها و معضلات پیش روی خانواده دارای نقش و تأثیر است، گفت: برآیند و نمود عینی انتظار از جهت تأ کید مهدویت و انتظار بر ساحت باور و تحکیم آموزه های دینی و اعتقادی، تأ کید مهدویت و انتظار بر تهذیب نفس و تحکیم ارزشهای اخلاقی، تحکیم روح تعهد و مسئولیت شناسی و تأ کید بر حق گرایی و از جهت تربیت زمینه سازان ظهور در راستای تعالی خانواده و رفعت مقام آن است.

لازم به ذکر است که این پژوهش در قالب کتاب تعریف شده و در حال حاضر کار نگارش آن به اتمام رسیده و در مرحله ارزیابی است و در سال جاری منتشر خواهد شد.
منبع: اخبار روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی
کلمات کليدي
اخبار روابط عمومی, حجت الاسلام والمسلمین محمود ملکی راد, اخبارپژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 376
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما