کرسی ترویجی «مواجهه امام حسن عسکری(ع) با غالیان» کرسی ترویجی «مواجهه امام حسن عسکری(ع) با غالیان» به صورت حضوری و مجازی و به عنوان یکی از نشست‌های ذیل همایش بین المللی سیره و زمانه امام حسن عسکری (ع) به همت پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) برگزار شد. به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این کرسی ترویجی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر یدالله حاجی‌زاده، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به عنوان سخنران و ارائه دهنده بحث و حجت الاسلام و المسلمین دکتر مصطفی صادقی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مدیر بخش تاریخ دانش‌نامه اهل بیت(ع)، در جایگاه ناقد به بحث و بررسی در مورد مواجهه امام حسن عسکری(ع) با غالیان پرداختند. 
در ابتدا حجت الاسلام و المسلمین دکتر یدالله حاجی‌زاده در تبیین بحث خود بیان داشتند: غالیان از جریان‌های منحرف و آسیب‌زننده در عصر امامان (ع) بوده‌اند و با فراز و نشیب به حیات خود ادامه داده‌اند.
ایشان در محور اول مباحث خود به معرفی برخی از غالیان دوره امام حسن عسکری (ع) اشاره کرده و گفتند: برخی از غالیان دوره امام حسن عسکری(ع) را می‌شود حسن‌بن محمد‌بن بابای قمی، محمدبن نصیر نمیری و حسین‌بن علی خواتیمی بر شمرد. از اندیشه‌های این افراد و داده‌هایی که در منابع در مورد آنان وجود دارد این‌که اینان الوهیت امام را مطرح می‌کردند و خود را فرستاده از جانب ایشان می‌خواندند و گاه رفتارهای اباحی‌گرایانه را نیز ترویج می‌کردند.

دکتر حاجی‌زاده در محور دوم که به نوع مواجهه امام با غالیان اختصاص داشت بیان داشتند: امام با غالیانی که قصد سودجویی و فریب‌کاری داشتند به شدت برخورد کرده و آن‌ها را لعن و طرد می‌کردند. امام اندیشه‌های ایشان را برنتابیده و شیعیان را نسبت به این اندیشه‌ها برحذر می‌داشتند. اما حضرت با ناآگاهان مانند محمدبن عیسی عبیدی با شیوه ارشاد و اصلاح اندیشه‌ها مواجهه می‌کردند و بر آن بودند تا در برابر آن اندیشه انحرافی آموزه صحیح را به ایشان یاد دهند.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مصطفی صادقی در جایگاه نقد، تخصص ارائه دهنده در بحث غالیان، آشنایی ایشان با منابع و داشتن ساختار مناسب در ارائه را از محاسن بحث دکتر حاجی‌زاده دانستند.
ایشان در مورد نکات قابل تامل بیان کردند: در مورد برخی از افرادی که ارائه دهنده آنان را غالیان عصر امام عسکری(ع) دانست تردید است که برای دوره ایشان باشند چرا که از امام هادی(ع) نیز با عنوان عسکری یاد می‌شود و این احتمال که برخی از این افراد برای دوره امام دهم باشند وجود دارد. به نظر می‌رسد در عصر امام یازدهم غالیان خیلی فعال نیستند. با توجه به این‌که این افراد متهم هستند می‌طلبد افزون بر منابع درون‌گروهی در این بحث از منابع عمومی تاریخ و دیگر فرقه‌ها هم استفاده شود. نپرداختن به مؤلفه‌های غلو از دیگر ضعف‌های این بحث می‌باشد.

در پایان حاضران سوالاتی را مطرح کردند و پاسخ‌های خود را از سوی ارائه دهنده بحث دریافت کردند.
کلمات کليدي
همایش امام حسن عسکری (علیه السلام), پژوهشکده تاریخ و سیره- نشست علمی, پژوهشکده تاریخ و سیره
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 164
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما