کرسی ترویجی «امام حسن عسکری (ع) و مدیریت تعارض‌های درون خاندانی» کرسی ترویجی «امام حسن عسکری (ع) و مدیریت تعارض‌های درون خاندانی» به صورت حضوری و مجازی و به عنوان یکی از نشست‌های ذیل همایش بین المللی سیره و زمانه امام حسن عسکری (ع) به همت پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) برگزار شد. به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این کرسی ترویجی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمیدرضا مطهری عضو هیات علمی پژوهشکده تاریخ و سیره به عنوان ارائه دهنده بحث و حجت الاسلام و المسلمین سید قاسم رزاقی موسوی در جایگاه ناقد به بحث و بررسی در مورد امام حسن عسکری (ع) و مدیریت تعارض‌های درون خاندانی پرداختند.  
در ابتدای این جلسه، دکتر مطهری با اشاره به کمبود پژوهش درباره زندگانی و امامت امام حسن عسکری (ع) گفتند: امام به نوعی در گذشته و حال مظلوم واقع شده‌اند.
وی سپس به مهمترین اقدامات امام حسن عسکری (ع) در در برخورد با تحرکات برادرش جعفر اشاره کرده و گفتند: از مهم‌ترین اقدام امام حسن عسکری (ع) در رویارویی با جعفر، معرفی جانشین خودشان یعنی حضرت مهدی (عج) به صورت غیرمستقیم بود. امام یازدهم  شیعیان(ع) همچنین برای مقابله با جعفر، مادرشان را به عنوان وصی خودشان انتخاب نموده و حتی اموال خودشان را در اختیار مادرشان قرار دادند.

در ادامه این کرسی ترویجی، دکتر رزاقی موسوی به نقد آراء دکتر مطهری پرداخته و گفتند: توضیحات در این باره کامل نبوده و لازم بود شواهد بیشتری ذکر می‌شد. ضمن اینکه از اقدامات امام (ع) گونه¬شناسی بهتری نیز می‌شد انجام داد.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به کاستی این پژوهش اشاره کرده و بیان داشتند: بهتر بود به موضوع چرایی پدید آمدن معضلی به نام ادعاها و اقدامات جعفر نیز اشاره می‌شد. 
در ادامه ایشان متذکر شدند: به نظرم احترام و بزرگداشت مقام امام هادی (ع) از سوی مردم، تنها عاملی نبوده که مردم واکنش تندی در برابر ادعاهای جعفر از خود نشان ندهند و ضرورت داشت شیعیان به صورت مشخص از جعفر برائت می‌جستند.   

در انتهای جلسه، حضار چندین پرسش مطرح کردند که به آنها پاسخ داده شد.

 
کلمات کليدي
امام حسن عسکری علیه السلام, همایش امام حسن عسکری (علیه السلام), کرسی ترویجی- پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت ع
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 142
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما