تحول و پيشرفت دفتر تبليغات اسلامي
رويكردها، عرصهها و فعاليتها
دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم، با سه دهه فعاليت مداوم در عرصه فرهنگ ديني، با تكيه بر خاستگاه حوزهاي و بهرهگيري از رهنمودهاي گرانسنگ حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبري(مدظله العالي) همواره در مسير تحول و پيشرفت، مجدانه تلاش نموده است.
در اين مسير، با تأكيد بر اين كه «توليد و ترويج تفكر و فرهنگ دين محور بايد متصل به خاستگاه تاريخي آن يعني حوزههاي علميه و روحانيت باشد»، محورهاي اصلي زير را مورد اهتمام جدي قرار داده است:
· آينده پردازي
· ظرفيت سازي
· هوشمندي محيطي
· هدايت و سازماندهي منابع
· انسجامبخشي ساختاري و فرآيندي
· توانمندسازي فناورانه
بر اين اساس، دفتر تبليغات اسلامي در بيانيه مأموريت خود با تعريف نقش واسط فعال ميان حوزههاي علميه و نيازهاي ديني جامعه و نظام، عزم و همت مجموعه سازماني را در چشمانداز بيست ساله معطوف به اين افق كرده است كه به اصليترين تأمين كننده نيازهاي نرمافزاري عرصه فرهنگ براي توسعه و تعميق دينمداري تبديل شود.
در اين تعريف، نيازهاي نرمافزاري عرصه فرهنگ، به سه حوزه زير توجه دارد:
· توليد و تعميق ظرفيت محتوايي عرصه فرهنگ
· ارتقاي توان انساني عرصه فرهنگ
· پشتيباني فكري مديريت عرصه فرهنگ
بايد تأكيد داشت كه اثربخشي آثار و فعاليتهايي كه در حوزههاي سهگانه فوق ارائه ميگردد ميبايست در جبهه فرهنگي ظهور و بروز پيدا كند و ضمن تقويت هوشمندي فرهنگي نظام و دفاع و مهاجمه به فرهنگ معارض، سبب تعميق و گسترش فرهنگ و معارف اسلامي در سطوح ملي و فراملي گردد. از اين رو در اين ديدگاه، حوزه تبليغ، ترويج و گسترش فرهنگ به عنوان خط مقدم جبهه فرهنگي از اهميت فوقالعادهاي برخوردار است.
آنچه در پي خواهد آمد، مروري گذرا بر ظرفيتها، رويكردها و آثار و فعاليتهاي دفتر تبليغات اسلامي است.
بيشتر بخوانيد :