صفحه اصلی | عضویت در خبرنامه | معرفی دفتر | پیوندها |  ارتباط با ما

 

 
 

 

 
 
       

English

العربیه

ویژه نامه

پیام روز

همایش ها

نظرسنجی

 

دوشنبه 2 خرداد 1390
معاونت آموزش و دانشگاه باقرالعلوم(ع) دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
 
پس از تأسيس دفتر تبليغات اسلامي و در پي رهنمودهاي حضرت امام خميني(ره) به منظور بالا بردن سطح آگاهي‌هاي فرهنگي، اجتماعي، سياسي طلاب، فعاليت‌هاي آموزشي دفتر تبليغات اسلامي با هدف فراهم آوردن زمينه و امكانات آموزشي در عرصه‌هاي علوم اسلامي و انساني و بازبيني نيازهاي آموزشي، توسعه و گسترش مراكز علمي و آموزشي حوزوي و ارتباط با مراكز دانشگاهي، شكل گرفت.
در سال 1370 با اخذ موافقت اصولي از شوراي عالي گسترش، مؤسسه آموزش عالي باقرالعلوم(ع) راه‌اندازي گرديد.
مؤسسه آموزش عالي باقرالعلوم(ع) با رويكرد تعريف و راه‌اندازي رشته‌هاي علوم انساني-اسلامي مورد نياز عرصه فرهنگ، با اخذ مجوز قطعي از وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در سال 1384 با عنوان دانشگاه باقرالعلوم(ع) فعاليت آموزشي خود را استمرار داد.
هم اكنون بخش آموزشي دفتر و دانشگاه باقرالعلوم(ع) با 3 دانشكده «علوم سياسي، اجتماعي و تاريخ»، «معارف، فلسفه و كلام اسلامي» و «دانشكده زبان‌هاي خارجي(عربي، انگليسي و فرانسه)» و 4 مركز تخصصي «آموزش‌هاي علوم اسلامي»، «فرهنگي كاربردي»، «ادبي و هنري» و «تربيت مربي كودكان و نوجوانان»، 9 گروه مستقل آموزشي در مشهد و 2 گروه مستقل در اصفهان و 2 «كتابخانه تخصصي» با بيش از 59000 عنوان كتاب به زبان‌هاي فارسي، ‌عربي و انگليسي و با بهره‌مندي از 270 نفر استاد برجسته و 34 نفر عضو هيئت علمي از نيروهاي فاضل و توانمند حوزوي و دانشگاهي و حضور سالانه بيش از 2000 طلبه- دانشجو و با استفاده از روش‌هاي آموزشي حوزوي و دانشگاهي به كانون تربيت نيروي انساني متخصص مورد نياز سازمان‌ها و نهادهاي فعال در عرصه فرهنگ تبديل گرديده است.
انتشار 22 عنوان كتاب و 3 عنوان نشريه (فصلنامه هاي تخصصي علوم سياسي و تاريخ اسلام و آيينه حكمت)، برگزاري 31 همايش و سمينار علمي، تدوين بيش از 1000 پايان‌نامه در عرصه‌هاي مختلف علوم انساني–اسلامي، كسب ده‌ها رتبه كشوري در جشنواره‌هاي مختلف، عقد 12 تفاهم‌نامه با مراكز و دانشگاه‌هاي داخل و خارج از كشور و مشاركت در برگزاري دوره‌هاي آموزشي روحانيون حج و تربيت اساتيد معارف اسلامي دانشگاه‌ها، گوشه‌اي از فعاليت‌هاي دفتر تبليغات اسلامي در امور آموزشي مي‌باشد.
سايت رسمي اين دانشگاه www.bou.ac.ir مي باشد.
دانشكده‌ها، مراكز و بخش‌هاي وابسته به معاونت آموزش و دانشگاه باقرالعلوم(ع) عبارتند از:
 

دانشكده علوم سياسي، اجتماعي و تاريخ
اين دانشكده با رشته‌هاي علوم سياسي (در سه مقطع كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكترا)، تاريخ اسلام (در دو مقطع كارشناسي و كارشناسي ارشد)، علوم اجتماعي (در مقطع كارشناسي) تاكنون 1254 دانشجو (برادر و خواهر) را تحت پوشش قرار داده و در مجموع 921 نفر در سه مقطع مذكور فارغ‌التحصيل شده‌اند.
 
دانشكده معارف، فلسفه و كلام اسلامي
اين دانشكده با رشته‌هاي فلسفه و كلام اسلامي (در مقطع كارشناسي ارشد) و مدرسي معارف اسلامي (در مقطع كارشناسي‌ارشد و دكتري) تاكنون 219 نفر دانشجو (برادر و خواهر) را تحت پوشش قرار داده است و حدودا 104 نفر فارغ‌التحصيل شده‌اند.
 
دانشكده زبان‌هاي خارجي
دفتر تبليغات اسلامي در سال 1359 و به پيروي از منويات حضرت امام خميني(ره) مبني بر صدور فرهنگ انقلاب اسلامي به سراسر جهان، واحد آموزش زبان‌هاي خارجي را با هدف آشنا كردن طلاب حوزه علميه با زبان‌هاي زنده دنيا تشكيل داد.
اين واحد در سال 1370 به مركز آموزش زبان‌هاي خارجي تغيير نام داده و در سال 1384 پس از ارتقاي مؤسسه آموزش عالي باقرالعلوم(ع) به دانشگاه باقرالعلوم(ع)، اين مركز نيز به دانشكده زبان‌هاي خارجي ارتقا يافت و هم‌اكنون با قريب به سه دهه تجربه آموزشي، در رشته‌هاي عربي، انگليسي و فرانسه فعاليت مي نمايد.
2600 فارغ‌التحصيل زبان‌هاي انگليسي، عربي و فرانسه گوشه‌اي از خدمات ارزشمند اين مركز مي باشد.
 
مركز آموزش‌هاي علوم اسلامي
اين مركز با هدف گسترش معارف ديني و تربيت نخبگان علمي به منظور تأمين نيازهاي فكري و فراهم نمودن بستر مناسب براي شكوفايي استعدادها و تربيت نيروهاي كارآمد حوزوي و همچنين ارتقاي سطح علمي همسران طلاب در سال 1362 تشكيل گرديد.
مركز آموزش‌هاي علوم‌اسلامي بر اساس مصوبه شوراي عالي حوزه علميه قم و مركز مديريت حوزه‌هاي علميه خواهران، عهده‌دار برگزاري دوره‌هاي تخصصي «فلسفه و كلام اسلامي، تاريخ اسلام، فقه و اصول، تفسير و علوم قرآني» و دوره عمومي معارف اسلامي در سطح 2 و 3 حوزوي مي باشد. اين مركز با 3 بخش «مركز تخصصي تاريخ» براي برادران و «مدرسه عالي معصوميه» براي خواهران (همسران و منصوبين طلاب و روحانيون) و «دبيرخانه حمايت از رساله‌هاي سطح 4 حوزه» فعاليت مي‌نمايد.

مركز تربيت مربي كودكان و نوجوانان
اين مركز به‌عنوان تخصصي‌ترين مركز تربيت مربي كودكان و نوجوانان در حوزه دين در كشور، تاكنون با برگزاري 60 دوره آموزشي تخصصي ويژه برادران و خواهران در سراسر كشور و برخي كشورهاي اسلامي و تربيت هزاران مربي، محقق، نويسنده، كارشناس مسائل تربيتي براي كودكان و نوجوانان، ايجاد كتاب‌خانه تخصصي با بيش از 32 هزار جلد كتاب و تأليف عناوين متعددي كتاب و مقاله در عرصه كودك و نوجوان و تدوين كتاب ره‌توشه راهيان نور ويژه مبلغين جهت تبليغ در مقاطع ابتدايي و راهنمايي، خدمات ارزشمندي را به ايران اسلامي عرضه نموده است.
 
مركز آموزش‌هاي فرهنگي، كاربردي
پيشرفت سريع جوامع انساني در دنياي كنوني ضرورت ارتقاي سطوح توان‌مندي‌هاي تبليغي و تخصص‌هاي ويژه را طلب مي نمايد. به همين منظور و با هدف تربيت مبلغان كارآمد جهت پاسخ‌گويي به نيازهاي ديني اقشار جامعه، مركز آموزش‌هاي فرهنگي و كاربردي تشكيل گرديد.
اين مركز با برگزاري دوره‌هاي عمومي و تخصصي براي مبلغين (برادران و خواهران)، هم‌اكنون بيش از 900  مبلغ را تحت پوشش آموزش قرار داده است.
شايان ذكر است بر اساس تفاهم‌نامه همكاري مشترك با بعثه مقام معظم رهبري آموزش‌هاي روحانيون و مداحان حج و عتبات نيز از سال 1384 بعهده اين مركز مي باشد.
 
مركز آموزش‌هاي ادبي، هنري
ادبيات و هنر به عنوان بيان و زباني لطيف، تأثيرگذار و ماندگار، بهترين و فراگيرترين شيوه ارتباط و تبليغ انديشه‌ها و معارف اسلامي است. بر اين اساس و با هدف بسترسازي براي تبليغ مؤثر و فراگير، مركز آموزش‌هاي ادبي-هنري در سال 1361 تأسيس گرديد.
اين مركز با برگزاري 32 دوره آموزشي هنري و ادبي با رويكرد ديني و تبليغي براي مبلغين (برادران و خواهران) تا كنون 10681 مبلغ را تحت پوشش قرار داده است.
از جمله رشته‌هاي آموزشي در اين مركز، مي‌توان به رشته‌هاي ادبي (نويسندگي، ويرايش، داستان‌نويسي، ادبيات رسانه) هنرهاي تصويري (فيلم‌نامه نويسي، نقد و تحليل فيلم) هنرهاي تجسمي (طراحي، نقاشي و گرافيك) و خوشنويسي و فلسفه هنر اشاره نمود.
 

كتاب‌خانه تخصصي
اين كتاب‌خانه به منظور تأمين متون و آثار تخصصي مورد نياز طلاب و دانشجويان از سال 1363 تأسيس گرديد. كتاب‌خانه تخصصي با 86200 جلد كتاب در 34441 عنوان (فارسي، عربي و انگليسي) با دو بخش اماني و مرجع و با روش طبقه‌بندي كنگره و بر اساس برنامه نرم‌افزاري سيمرغ به مراجعين سرويس دهي مي‌نمايد.
در كنار اين كتاب‌خانه، كتاب‌خانه تخصصي ادبي و هنري نيز فعاليت مي‌نمايد. اين كتاب‌خانه بيش از 25000 جلد كتاب تخصصي و ده‌ها عنوان لوح فشرده را به طلاب و دانشجويان فراگير رشته‌هاي ادبي و هنري ارائه مي‌نمايد.
 
بخش سمعي و بصري (واحد صوت)
اين بخش در آبان ماه سال 1360 بمنظور ارائه محصولات سمعي و بصري دروس حوزوي به طلاب و روحانيون تشكيل گرديد و هم‌اكنون داراي بيش از 97000 مشترك در قم و 3500 مشترك در شهرستان‌ها مي‌باشد.


بيشتر بخوانيد :                                                                      
 
امتیاز دهی
 
 

 
 
 

صفحه خانه   |   بانک اطلاعات   |   خدمات الکترونیک   |   محصولات فرهنگی   |   پایگاه های وب    |   روابط عمومی

 

www.dte.ir

Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما