نظر شهيد اول درباره ولايت فقيه

اجراى حدود و تعزيرات (احكام حكومتى)بر امامو نايب او گرچه نايب عام او وظيفه واجب است، و درعصر غيبت وظيفه واجب فقيه است كه در صورت امكان، به اجراى آن‏بپردازد. و بر مردم واجب است تا از فقيه جامع الشرايط پشتيبانى كنند، و در صورت امكان از آنان كه شايستگى براى‏اجراى احكام ندارند، جلوگيري نمايند، و نيز بر فقيه واجب است‏كه در صورت امنيت، فتوا دهد، و بر مردم لازم است كه در مرافعات‏و حل اختلاف‏هاى خود نزد فقيه جامع شرايط بروند.

محمد بن مكى دمشقى عاملى، معروف به شهيد اول صاحب كتاب‏«لمعه‏» محقق و فقيه بزرگ شيعه در قرن هشتم، در گذشته سال‏786ه.ق . او در كتاب دروس اين مطلب را مى‏نويسد .

شهيد اول در سال 734 هجري قمري متولد شد و در786 هجري قمري به دليل تعصبات كوردلانه با فتواى يك فقيه مالكى مذهب و تاييد يك فقيه شافعى مذهب، به شهادت رسيد.

كتاب هاى معروف شهيد اول درفقه شيعه عبارت است از" لمعه" كه در مدت كوتاهى در همان زندانى كه منجربه شهادتش شد ، تاليف كرده است وعجيب اينكه اين كتاب شريف‏را در دو قرن بعد فقيهى بزرگ به نام" زين الدين ابن علي ابن احمد جبعي عاملي" تشريح كرد كه او نيز شهيد شد و "شهيد ثاني" لقب گرفت.

شرح لمعه تاليف شهيد ثاني است كه همواره از كتاب هاي درسى طلاب بوده واست. كتاب هاى ديگر شهيد اول عبارت است از: دروس- ذكرى- بيان-الغيبه‏القواعد .

خاندان شهيد اول،خاندان علم و فضل بوده و نسلهاى متوالى اين شرافت را براى خود نگهدارى‏كرده‏اند، شهيد سه پسر دارد كه هر سه از عالمان و فقيهان بوده‏اند.همچنان كه‏همسرش ام على و دخترش ام الحسن نيز فقيهه بوده‏اند و شهيد،زنان را درپاره‏اى از مسايل،به اين دو بانوى فاضله ارجاع مى‏ داده است.

شهيد اول، يكى از فقهاى بارز و نامدار جهان تشيع به شمار مى‏آيد كه آوازه او،ازمرزهاى جغرافيايى مناطق اسلامى نيز بيرون رفته است و در مراكز علمى و حقوقى‏جهان،نام او آشنا و مطرح مي شود .

شهيد اول، محمد بن مكى بن احمد عاملى نبطى جزينى، نخستين شهيد نامدار و بزرگوار از اين سلسله نور و رحمت در اين طيف و قشر است كه شايد از نظر نداشتن‏همتا و نظير در آن رتبه و منزلت،از نظر فقهى و علمى كه او داشته است،او را «شهيداول‏» و نخستين شهيد ناميده باشند و گرنه شهداى بسيارى از سلسله علما ، محدثين ودانشمندان داريم كه شايد شهيدى كه اول ناميده شده است،در هزارمين رديف آنان‏ قرار گرفته باشد.

شهيد اول از فخر المحققين اجازه روايتى نيزدارد كه پشت كتاب ‏«القواعد» آمده است و صورت آن چنين است:

"امام علامه بزرگ افضل علماء و سيد فضلاء، مولانا شمس الحق و الدين،محمد بن مكى بن محمد بن حامد مشكلات اين كتاب را بر من خواند و من به او،روايت تمام كتابهاى پدر و تمام تاليفاتى كه پيشينيان بزرگوار ما گردآورى نموده‏اند، براساس آن طرقى كه به آنان منتهى مى‏گردد، اجازه دادم".

حوزه علميه پربركت ‏شهيد اول بهره‏وران و شاگردان متعددى را پرورده است كه‏ هر كدام سند اعتبار و حجت وقت در علم و عمل بوده‏اند.

شهادت شهيد اول در روزپنجشنبه نهم جمادى الاولى سال‏786 ه.ق در عهد سلطنت ‏يرقوق، با فتواى قاضى‏برهان الدين مالكى و عباد بن جماعه شافعى، پس از تحمل يك سال حبس و زندان درقلعه شام،در دمشق صورت گرفت و با كينه‏ها و عداوت هاى ديرينه‏اى كه از او داشتند، بدنش را به دار كشيده ، سنگسار كرده و مورد اهانتها قرار دادند.

شهيد اول و دوم مرز اسلام و كفر را بر اساس اسلام و سنت معتبره رسول اكرم طوري ترسيم و تعيين مي كنند كه شيعه و سني همگان با يك شناسنامه به نام اسلام و مسلمان شناخته و معرفي مي گردند و كفار كاملا با شناسنامه ديگر.

شهيد ثاني، پس از تحليل ديدگاه ها براي تعيين مرز اسلام و كفر براي مسلمان خواندن آدميان به شكافتن درون و عمق جان انسان ها و نيز عالم آخرت و جهان اخروي آنها كاري ندارد، بلكه مرز اسلام و كفر و معيار و ملاك مسلماني را در يك سري هنجارها و باورها و سطوح آشكار شخصيت كه در همين دنيا نمود دارند مي داند و بر اساس آن برادران اهل سنت را چون شيعه مسلمان مي خواند.

در سيره شهيدين رويكرد تعامل و شناخت به خصوص با برادران اهل سنت به طور كامل بازتاب دارد زيرا هر دو بزرگوار براي فراگيري علوم مختلف ديني تنها به اندوخته ها و دانش هاي عالمان شيعه بسنده نمي كنند بلكه از دانش ديني عالمان سني نيز بهره مي برند و مدت ها نزد شماري از آنان به تلمذ پرداختند.

هيچكدام از شهيدين در پي ادغام و تبديل و تغيير يك مذهب به مذهب ديگر نبودند در مقابل بدنبال اين بودند كه در يك فضاي سالم حقايق و واقعيات ، خوبي ها ، درستي ها و راستي هاي يكديگر را ببينند ، درك كنند و احترام بگذارند و از انحرافات و تعصبات دوري گزينند تا در متن حيات اجتماعي و تعاملات انساني هم گرايي و همياري افعالي و اعمالي پر فروغ و عملياتي گردد.

دولت اسلامي از نگاه شهيدين نه تنها اختيار دارد كه موظف به ترويج دين و ارزش هاي ديني است . اجراي شريعت ، پاسداري از دين و مبارزه با بدعت ها ، شبهه ها و پاسخ گويي به پرسش ها از وظايف اصلي حكومت اسلامي است .

وجود اين رويكرد درفتاواي شهيدين ، نشانگر بطلان نظريه بي طرفي است كه با قرآن ، روايات ، سيره پيامبر (ص) و علي (ع) نيز سازگاري ندارد.

 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

كنگره بين المللي شهيدين
مجری سایت : شرکت سیگما