احياي آثار اسلامي ، هويت علمي ما را تضمين مي‌كند
 
احياي آثار اسلامي ، هويت علمي ما را تضمين مي‌كند
رييس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي گفت: اولين فايده آثار علمي گذشتگان اين است كه هويت درست فعاليت‌هاي علمي ما را تضمين و تامين مي‌كند.
به گزارش خبرگزاري اهل بيت (ع) ـ ابنا ـ حجت الاسلام و المسلمين «احمد مبلغي» در مراسم افتتاحيه نمايشگاه احياي آثار اسلامي در قم خاطرنشان كرد: اگر فعاليت‌هاي علمي ما به صورت متصل و مرتبط با گذشته توسعه و تداوم پيدا كند، بسيار موثر و مفيد مي‌باشد.
وي افزود: ريشه‌هايي از علم كه در دل تاريخ نهفته است برگ و بال آن بايد در جامعه حال و آينده شكل گيرد.
وي با اشاره به اينكه علم يك امر پيوسته در گذر زمان است، گفت: علوم موجود ريشه در گذشته دارند مگر اينكه علم جديدي تاسيس شود، اگر عالمان يك علم فعاليت‌هاي علمي خود را بدون توجه به گذشته توسعه و تعميق بخشند كم كم از اصل خود جدا خواهند شد و اين فعاليت‌ها رفته رفته در مسير رو به تحليل و از بين رفتن قرار مي‌گيرد.
«مبلغي» اظهار داشت: ما بايد گذشته، ريشه و پيشينه خود را بشناسيم و بازگشت به گذشته، امري ضروري، قطعي و بخشي از فعاليت‌هاي علمي است.
رييس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي افزود: غربي‌ها نسبت به گذشتگان، اهتمام جدي و محوري قايل هستند به گونه‌اي كه فعاليت‌هاي علمي را عبارت از مراجعه به آرشيو گذشتگان مي دانند و احيا و شناخت آنها را به عنوان تعريف علم محسوب مي‌كنند.
وي افزود: شرق شناسان نيز براي شناخت اسلام و شرق دنبال گذشته مي‌روند و حساب ويژه‌اي براي بازخواني و مطالعه گذشته دارند.
مبلغي تصريح كرد: فايده دوم مترتب بر احياي آثار، اصلاح پيش فرض‌ها و پيش ذهنيت‌ها است. ما بر سر سفره‌اي نشسته‌ايم كه گذشتگان تهيه و در چارچوبي قرار گرفته‌ايم كه پيشينيان آن را درست كرده‌اند بنابراين عالمان گذشته، سكوهاي پرش علمي را تشكيل مي‌دهند.
رييس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي يادآورشد: ممكن است برخي ذهنيت‌هاي گذشتگان ما نيز غلط باشد و تنها معصوم است كه مصون از خطا و اشتباه مي‌باشد، ولي كليت علم، هويت ما مي‌باشد و ما اگر به گذشته رجوع و شناخت واقعي نسبت به آنها پيدا نكنيم چه بسا نتوانيم اصل خطا را شناسايي و روي آن بحث كنيم.
«مبلغي» خاطرنشان كرد: ما از طريق مراجعه به گذشته، نظريات دقيق و افق گشاي پنهان درون تاريخ را شناسايي و از تجربيات گذشتگان به خوبي بهره‌مند مي‌شويم.
وي ادامه داد: برخي گذشتگان در فضاهاي مختلف ايده‌ها و نگاه‌هاي جديدي دارند و برخي آثار اگر احيا و عرضه شود براي نظام اسلامي مفيد واقع خواهد شد.
«مبلغي» گفت: ما امروز در مقابل سيل بنيان كن شبهات قرار داريم و بدون مراجعه به گذشته و ضميمه كردن آن به داشته‌هاي كنوني، نمي‌توانيم در مقابل اين تهاجم‌هاي سنگين مقاومت كنيم، ما براي پاسخ قاطع به شبهات و شكل دهي آينده، بايد يك منظومه‌اي از حال و گذشته داشته باشيم.
وي تصريح كرد: چرا ما بايد اجازه دهيم گذشته به هدر برود و نبايد در برابر ميراث گذشته روش بدون طرفدار و بي عنايت بودن را در پيش گيريم بلكه طرفدار احياي آثار گذشته باشيم.
«مبلغي» گفت: منها كردن، گذشته حذف ريشه‌ها است، هر چند درخت تنومند باشد با حذف و قطع ريشه‌ها، بر زمين مي‌افتد، احياي آثار گذشتگان به معناي آب حيات به گذشته رساندن است و با اين اقدام درخت تنومند گذشته، فكر حوزوي نيز پابرجا خواهد ماند..
وي اظهار داشت: مركز احياي آثار اسلامي پژوهشگاه براي موسوعه نويسي و جمع آوري آثار گذشتگان زحمات فراواني را اعم از آمد و رفت به كشورهاي مختلف جهان، وقت گذاشتن براي دريافت آثار، دقت در ارتباط گيري‌ها، به نسخ خطي غيرقابل قرائت مراجعه كردن و ده‌ها فعاليت دشوار ديگر را متحمل مي‌شود تا يك اثر مناسب را در اختيار محققان قرار دهد.
«مبلغي» گفت: شخصيت‌هايي مانند علامه شرف الدين، شهيدين و علامه بلاغي و كاشف الغطا افراد بزرگي بودند و سراغ آنها رفتن نيز كار بزرگي است، اگر فعاليت‌هاي پژوهشگاه نبود برخي از اين شخصيت‌ها در حاشيه مي‌ماندند.
وي ادامه داد: اگر فعاليت‌هاي علمي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي نبود چه بسا علامه بلاغي در حاشيه غبارگرفته و تنها نامي از او باقي مي‌ماند
 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

كنگره بين المللي شهيدين
مجری سایت : شرکت سیگما