وصيت نامه شهيد اول
 
اين وصيت نامه ها در مجموعه معارف اخلاقى اسلام بسان آب حياتبخشى است كه با جريان خويش در بستر تاريخ و سرايان آن درافكار وارواح بشرى طالبان كمال و راهيان قرب و وصال را تا نفخ صور حيات و بالندگى خواهد بخشيد.
وجيزه اى كه فرا ديد شما قرار خواهد گرفت عطيه اى است الهى براى سالكان راه كمال از فقيهى نفس كشته و راه يافته . عالمى كه هم عنوان مطلق شهيد را در تاريخ فقه ويژه خود ساخته و هم با نثار خون خود حقانيت اسلام علوى را بر تارك تاريخ رقم زده است .
بسم الله الرحمن الرحيم
وصيتى كه پيش روى شماست از بنده ضعيف و ناتوان نويسنده اين حروف محمد فرزند مكى است . خداى او را همچون نصوح توبه پذيرد واز اشتباهها و لغزشهاى او چشم پوشد.
مخاطب آن مخاطب آن برادران و دوستان الهى مى بشاند آنان كه براى خدا و در راه خدا بااو دوست شده اند.
نخست نفس خود را مخاطب قرار مى دهد سپس آنان را.
اين[ وصيت نامه] در بر دارنده مطالب و معارف بلندى است .
1. تقواى الهى را فرا ديد خود قرار دهد و بر همه حركات و سكنات خويش حاكم سازد 7 . مدام در مراقبه بوده واز خدا خوف و خشيت كند. در خلوت و پنهانى ازاو شرم كرده به آنچه خوشاينداو نيست آلوده نگردد.
2. در همه احوال خدا را فرا ياد دارد و در بيشتراوقات با زبان ذكراو گويد 8 .
3. بر خدا توكل كرده كارها را به او واگذارد و در گرفتاريها و سختيهااو پناه برد 9 .
4. موازين واحكام دين را فراديد خويش نهاده مواظب باشد سر موئى از آن خارج نشود زيرا خروج از فرامين شريعت گمراهى و ضلالت را در پى آرد.
5. نوافل و مستحبات را براساس تلاش و توان فراغت و سلامتى زياد كند بويژه نمازهاى متسحب را چون نماز بهترين عمل است . كارى پس از شناخت خدا و تحصيل معارف الهيه همانند نمازانسان را به خدا نزديك نمى كند. در ميان نمازهاى متحبى درانجام نماز شب مراقبت ويژه كند.
6. زبان رااز گناهانى همچون : پرت و پلاگوئى غيبت سخن چنين بيهوده گوئى نگاه دارد.از شنيدن لغو و هر آنچه بهره دينى يا دنيايى ندارد بپرهيزد واعضاء جوارح رااز آنچه ناخوشايند پروردگاراست بدور دارد.
7. زهد را روح زندگى اش كند به آنچه به او مى رسد بسنده كند روزى از حلال خورد تا مى تواند بى نيازى از مردم را پيشه خود سازد زيرا خواهش از مردم خوارى و ذلت اين دنيا را در پى دارد.
8. ياد مرگ را نصب العين خويش كند براى رسيد آن در همه حال آماده باشد. براى اين كه ياد مرگ [ فراديد]او گردد روزى بيست مرتبه ياد مرگ كند. 10
9. هر صبح و شام گذشته خود را محاسبه كند اگر رفتار نيك داشته است براو بيفزايد چنانچه بدى ازاو سر زده است ازاو باز گردد و جبران كند.
10. با قلب و زبان دائم دراستغفار بوده طلب بخشش كند. شكل آن استغفار چنين است :
اللهم اغفرلى فانى استغفرك واتوب .
در وصيت لقمان به فرزندش آمده است : بسيار بگويد : [اللهم اغفرلى] زيرا خداوند در شبانه روزاوقاتى قرار داده است كه در آن وقت ها حاجات بندگان را رد نمى كند.
11.امر بمعروف و نهى از منكر را با شرايطى كه در شرع مطهر آمده است به اندازه توان و نيرو انجام دهد.
12. برادران دينى را يار و كمك باشد به اندازه افتادگى و نياز آنان حاجتشان را برآورد.اولاد[ ع] و فاطمه[ س] را خدمت واحترامى ويژه كند.
13. قوانين و دستورات الهى را بزرگ شمارد. علماء دين را گرامى دارد. صاحبان تقوا از مومنين را احترام كند.
14. بداده خدا راى باشد. چيزى را كه نمى داند خيراو در آن است يا نه طلب نكند. در همه احوال خدا را سپاسگزار باشد.
15. بهنگام پيكار و روى در رويى با مشكلات مقاومت ورزد زيرا صبر راس همه اموراست 11 .
16. براى تعجيل فرج و ظهورامام زمان[ عج] دائم دعا كند زيرااين عمل در شريعت اسلام ازاهميت والايى برخورداراست .
17.اشتغال دائم به درس و بحث و ممارست با علوم را از راه تدريس آموزش مطالعه قرائت و فراگيرى دانش پيشه خود سازد. دراين راه از سرزنش هيچكس بيم به دل راه ندهد.
18. در همه كارهااخلاص داشته باشد و كارها را فقط براى خوشنودى خداانجام دهد زيرا فقط كارهاى خالص و بى پيرايه را خدا مى پذيرد. ريا در عبادت - پناه مى بريم از آن بخدا - شرك شمرده مى شود 12 .
19. پيوند وارتباط با خويشاوندان اگر بگونه اى فراخ نتواند به ديدار آنان برود با عرض سلامى آنان را خوشنود سازد.
20. به زيارت برادران دينى رود. با آنان درامور دين و آخرت گفتگو داشته باشد. 13
21. زياد به دنبال مباحات و رخصت ها نرود. در زندگى خود گشادگراى نباشد. در تكاليف دينى برخود سخت نگيرد بلكه روش و مشى ميانه و استوارى را در پيش گيرد.
22. با مردم در خورد فهم آنان سخن گويد واز مطالبى كه هضم آنها برايشان مشكل است بپرهيزد.
خلق و خوى خوب داشتن خشم را فرو خوردن با مردم فروتنى نمودن از خدا سامان خلق را خواستن و كارهاى آنان را سامان دادن را پيشه خود سازد.
23. بدون بهره دينى يا دنيايى لحظه اى از عمر خود را سپرى نكند. در همه اين كارها معيار تقوا و مراقبت پيوسته و دائم است .
سلام بر همه آنان كه اين دستور را پى گيرند. سپاس ويژه خداونداست . درود پياپى خدا بر پيامبراسلام و آل بزرگوار وى باد.
 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

كنگره بين المللي شهيدين
مجری سایت : شرکت سیگما