0
اسلام پس از كمونيسم اديب خالد دريافت هاي خود را از مطالعه اسلام و تاريخ شوروي به كار گرفته تا در تحليلي عميق نشان دهد كه چگونه حضور شوروي جوامع اسلامي را در آسياي ميانه دچار تحول نموده است. اديب خالد دريافت هاي خود را از مطالعه اسلام و تاريخ شوروي به كار گرفته تا در تحليلي عميق نشان دهد كه چگونه حضور شوروي جوامع اسلامي را در آسياي ميانه دچار تحول نموده است.
خالد مدعي است كه پروژه آرمانشهري بلشويسم مبني بر بازسازي جهان، هجمه اي پيوسته به اسلام بود كه طي آن الگوهاي آموزشي اسلام از ميان برداشته شد و زندگي عمومي را كاملاً غيراسلامي نمود. وي نشان مي دهد كه چگونه اسلام با مترادف انگاشته شدن با سنت، در مرتبه اي مادون هويتهاي قومي-ملي قدرتمندي قرار گرفت كه در طول دوران حاكميت شوروي تبلور يافتند. خالد همچنين تبيين مي نمايد كه اين ميراث چگونه تا امروز تداوم يافت و چطور براي بخش عظيمي از مردم، بازگشت به اسلام به معناي بازگشت به سنتهايي است كه زير سلطه كمونيسم نابود شده بودند.
اسلام پس از كمونيسم نشان مي دهد كه ترس از اسلام راديكال كنوني كه هم انديشه غربي و هم بسياري از حكومتهاي آسياي جنوبي را فراگرفته، مي تواند با فهم حقيقت "پروژه مقابله با تروريسم" تلطيف گردد: پروژه اي كه دولتها را قادر ساخته تا با "افراطي" خواندن گروه هاي مخالف خود، سياستهاي اقتدارگرايانه شان را پيش ببرند. با مقايسه ميان سكولارسازي اسلام در آسياي ميانه و تجربيات تركيه، يوگسلاوي پيشين و ديگر دولت هاي سكولار مسلمان، نويسنده مبناي نظري دقيقي براي مطالعه نيروهاي فعال در اين منطقه حساس فراهم آورده است.
مشخصات اصلي كتاب:
 
Islam after communism: religion and politics in Central Asia/ Adeeb Khalid/ University of California Press, 2007
 
امتیاز دهی
 
 

ورود به بخش كتابشناسيبيشتر

مطالب مرتبط

تعداد بازديد اين صفحه: 16680
   
   
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما