پنجشنبه 9 فروردين 1403   15:12:58

(مهار تورم، رشد تولید)

print

با موضوع پیمانکاری خلاق فرهنگی صورت گرفت؛

نشست خبری رویداد «ایده پردازی و ظرفیت شناسی کاریزمن ۵»

  • خلاصه :مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق از برگزاری پنجمین رویداد ملی ایده پردازی و ظرفیت شناسی کاریزمن با موضوع «پیمانکاری خلاق فرهنگی» به همت این مرکز خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی در نشست خبری رویداد ملی ایده پردازی و ظرفیت شناسی کاریزمن پنج با موضوع «پیمانکاری خلاق فرهنگی» که در سالن کنفرانس مرکز همایش های غدیر برگزار شد، با بیان این که اساساً سازمان ها و نهادهای فرهنگی کارهای خود را ناظر به فعالیت های اجتماعی، هنری و رسانه ای دنبال می کنند، ابراز کرد: تنوع و تکثر نیازهای فرهنگی، برون سپاری و پیگیری فعالیت ها به صورت پیمانکاری به بخش خصوصی مهم به نظر می رسد.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق گفت: شرکت های زیادی را می توانید پیدا کنید که پیمانکاران فرهنگی، هنری و رسانه ای دستگاه ها هستند، که منظومه ای از فعالیت های فرهنگی در خور توجهی را عملیاتی می کنند.

وی ضمن اشاره به دایره فعالیت های فرهنگی مجموعه‌های و نهادها، با بیان این که عمده این فعالیت‌ها در قالب کارفرمایی برون سپاری و شرکت‌هایی مسئولیت اجرای این فرایندها را بر عهده می‌گیرند، افزود: نیاز است تا شرکت‌های خلاق فرهنگی عهده‌دار اجرای پروژه‌ها و فعالیت‌ها شده، این حوزه به پیمانکاران خلاق فرهنگی و شرکت‌های برتر، فاخر و بالنده در حوزه فرهنگی و اجتماعی قرار گیرد.

وی، ضمن تأکید بر لزوم تحول در منظومه کارفرمایی و پیمانکاری در حوزه فرهنگ بر اهمیت توجه به شرکت‌های خلاق و تحول آفرین تاکید و تبیین کرد: نیاز است تا نهادها و دستگاه ها پس از تعریف الزامات فعالیت فرهنگی در قالب مناقصه، فعالیتی تعریف شده را به بخش خصوصی واگذار نمایند؛ شرکت های خلاق باید در حوزه طراحی و تعریف فعالیت‌های فرهنگی دستگاه‌ها ورودی خلاقانه داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی ضمن اشاره به مصادیقی بر اهمیت تحول آفرینی در این حوزه تاکید کرد و اذعان داشت: نهادها در واگذاری فعالیت فرهنگی طراحی مدل را به بخش خصوصی و شرکت های خلاق واگذار نمایند تا در عرصه قالب‌ها و روش‌های انجام فعالیت، میدان داری خلاقانه رقم بخورد.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، با اشاره به این که ۱۷۰۰ شرکت خلاق در سطح کشور شناسایی شده‌اند، اظهار داشت: در صورت زمینه سازی برای فعالیت شرکت‌های خلاق، اقدامات فرهنگی دستگاه‌ها و مراکز از حالت فرسایشی و تکراری خارج و ناظر به مدل ها و روش‌های نوین خلاقانه، اقدامات روزآمد متناسب با نیاز جامعه عملیاتی خواهد شد.

وی در ادامه تنوع بخشی به قالب ها و روش اقدامات را مهم ارزیابی نمود و تصریح کرد: همراهی شرکت‌های خلاق در ایده‌پردازی های جدید در حوزه فرهنگ، بسیار راهگشا خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی، ضمن تشریح اهمیت پیمانکاری خلاق فرهنگی و ثبت ایده‌ها، طرحها و فعال سازی ظرفیت‌ها، با بیان این که توان انجام کار فرهنگی به صورت خلاقانه در کشور فراهم است، اظهار داشت: برآنیم تا پیمانکاران دستگاه‌های فرهنگی با رویه‌ای خلاقانه، ضمن طی فرایند آموزش و ایده‌پردازی، در فرایند مشاوره و سپس داوری ورود کرده، از برترین‌ها در این حوزه تقدیر و ایشان را در سبد پیمانکاران فرهنگی کشور قرار دهیم.

وی در ادامه به نمونه هایی از فعالیت های فرهنگی برون سپاری شده اشاره کرد و ابراز داشت: حوزه خبر و اطلاع رسانی و نشر اخبار، برگزاری برنامه‌ها و رویدادها، تولیدات رسانه‌ای، مطالعات فرهنگی و اجتماعی، فضاسازی‌های محیط سازمان و…. تنها برخی از میادین بزرگ برون سپاری فرهنگی است که باید ناظر به خلاقیت‌های فرهنگی پیگیری شود.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، تصریح کرد: هر اندازه تعداد شرکت های خلاق در کشور بیشتر باشد، ارتباط کارفرما و شرکت برجسته تر خواهد شد. شرکت های خلاق با نوآوری در محدوده ماموریتی، از کارهای تکراری پرهیز خواهد نمود.

وی با بیان این که شناسایی شرکت ها خلاق کشور در همه حوزه ها، نیازمند بهره گیری از ظرفیت شرکت‌های خلاق است، یادآور شد: اگر بخواهیم تحولی در عرصه فرهنگ و فعالیت های فرهنگی ایجاد کنیم، باید به شرکت های خلاق زمینه فعالیت بیشتری بدهیم.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تشریح رویداد ملی ایده پردازی و ظرفیت شناسی کاریزمن تاکید کرد: همه کسانی که قدرت ایده‌پردازی در منظومه فعالیت‌های فرهنگی، یا طرح آماده‌ای برای فعالیت فرهنگ دارند و یا شرکت فعال نوآوری را تاسیس نموده‌اند، می توانند در این رقابت شرکت کنند.

وی با بیان این که ایده پردازی‌های در فرایند شتابدهی سه دال (دهلیز خلاقیت، دالان نوآوری و درگاه کسب و کار) پذیرش و در فرایند رشد قرار می گیرد، خاطرنشان کرد: شرکت‌های فعال خلاق برای عقد قرارداد و پیگیری امورات فرهنگی به نهادها معرفی خواهند شد.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی، با اشاره به این که شرکت های دانش بنیان در حوزه های علوم انسانی و فرهنگی تحت عنوان شرکت‌های خلاق و نوآور مورد توجه قرار می گیرد، یادآور شد: مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، کارگزار ارزیابی شرکت های خلاق شناخته می شود؛ لذا هر شرکت فعال در حوزه فرهنگی می تواند در سایت این موسسه ثبت نام نموده، در صورت کسب قابلیت‌های ارزیابی، به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری معرفی و اعتبارنامه شرکت نوآور را دریافت خواهد نمود.
وی حوزه های فعالیت فرهنگی سازمانی را به چهار حوزه «نیازهای فرهنگی و اجتماعی پرسنل کارکنان و خانواده ها»، «نیازهای فرهنگی و اجتماعی فضای عمومی سازمان»، «نیازهای فرهنگی و اجتماعی حوزه ماموریت نهادها و سازمان ها» و «نیازهای فرهنگی و اجتماعی حوزه مسئولیت اجتماعی سازمان» تقسیم نمود و گفت: مهلت ارسال آثار ۱۵ دی ماه خواهد بود.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر این که در مدل سازی فعالیت های فرهنگی، هویت ارتباطی شرکت‌ها به صورت منطقی تعریف می شود، خاطرنشان کرد: در این مدل‌سازی‌ها خدمات و محصولات شرکت‌ها بسته سازی شده، تمام اقدامات تعریف و فعالیت ها و خدمات در حوزه محصول، کدینگ می شوند.
***************
متن این فراخوان بدین شرح است: 
مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق به منظور دست یابی به ایده ها و ظرفیت های مجریان و پیمانکاران فرهنگی که با روش های خلاقانه می توانند نیازها و پروژه های فرهنگی نهادها و دستگاه های فرهنگی و عمومی را برطرف سازند، رویداد پیمانکاری خلاق فرهنگی را برگزار می کند. متقاضیان و کسانی که ایده و توان اجرای پروژه های فرهنگی دستگاه ها را دارند می توانند ایده ها و ظرفیت های خلاقانه خود را برای رقابت و گزینش به این رویداد ارسال نمایند. 
برخی از محورها و حوزه های اقدامات فرهنگی دستگاه ها از این قرار است:

حوزه‌ها
1.    نیازهای فرهنگی و اجتماعیِ پرسنل، کارکنان و خانواده‌های آنان
آموزش و توسعه توان، مشاوره، توسعه فردی، تفریح و فراغت، کارآفرینی، امداد فرهنگی اجتماعی و... 
2.    نیازهای فرهنگی و اجتماعیِ فضای عمومی سازمان
محیط عمومی، مناسبت؜ها، رویدادها، مراسمات، مسابقات و رقابت؜ها 
3.    نیازهای فرهنگی و اجتماعیِ حوزه مأموریتِ نهادها و سازمان‌ها
مأموریت؜های نهادهای فرهنگی، هنری و اجتماعی در حوزه؜های علمی، آموزشی، پژوهشی، هنری، فراغت و ...
4.    نیازهای فرهنگی و اجتماعیِ حوزه مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها (csr)
فعالیت؜های فرهنگی و اجتماعی نهادهای خدماتی و غیر فرهنگی بر اساس مسولیت اجتماعی و حمایت های فرهنگی

نکات قابل توجّه:
ایده؜ ها و ظرفیت؜ های ارسالی باید خلاقانه و تامین کننده نیازهای فرهنگی و اجتماعی نهادها و سازمان؜ها باشد. در واقع ایده؜ها و ظرفیت؜ها باید از جنس B2B  و B2G  باشد به گونه؜ای که مشتریان آنها، نهادها و سازمان؜ها و شرکت؜های بزرگ خواهند بود.
مالکیت ایده برای ایده؜پرداز محفوظ می؜باشد و در مرکز ملّی نوآوری و خلاقیت اشراق به ایده؜پرداز کمک می؜شود تا ایده خود را به نتیجه برساند و آن را تجاری سازی کند.
ایده؜ها و ظرفیت؜های دارای ارزش افزوده، ضمن دریافت جایزه، برای رشد و تبدیل به شرکت خلاق در مرکز ملّی نوآوری و خلاقیت اشراق پذیرفته خواهند شد. 
ارایه ایده و ظرفیت؜ها به صورت فردی و تیمی و در قالب شخصیت حقیقی و حقوقی امکان پذیر می؜باشد.
برای ایده؜ها و ظرفیت؜های ثبت شده گواهیِ ارائه ایده و برای برترین؜ها گواهیِ رتبه صادر خواهد شد.

آیا می؜دانید:
-    آیا می‌دانید می؜توان نیازهای فرهنگی- اجتماعی نهادها و سازمان‌های کشور را از طریق تولید محصول یا ارائه خدمات نوآورانه تأمین کرد؟
-    آیا می‌دانید در سطح کشور، هزاران نهاد، سازمان و شرکت بزرگ وجود دارد که میلیون‌ها نفر در قالب کارمند در آن‌ها مشغول به خدمت هستند که نیازمند خدمات فرهنگی و اجتماعی می‌باشند؟
-    آیا می‌دانید دستگاه‌ها و سازمان‌ها در واگذاری کارهای خود به دیگران به نوآوری و خلاقیّت اهمیت ویژه‌ای می‌دهند؟
-    آیا می‌دانید راه‌های خلاقانه زیادی وجود دارد که می‌توان ضمن انجام فعالیت؜ها و امور فرهنگی اجتماعی نهادها و سازمان‌ها به کسب درآمد نیز دست یافت؟
-    آیا می‌دانید هنوز راه‌های خلاقانه زیادی برای تأمین نیازهای فرهنگی و اجتماعی سازمان‌ها و نهادها وجود دارد که کسی به آن‌ها نپرداخته است؟
در این رویداد ایده ؜ها و ظرفیت؜هایی مورد پذیرش و حمایت واقع خواهند شده که قابلیت تبدیل به شرکت خلاق را داشته باشند و بتوانند محصول یا خدمت نوآورانه؜ای ارائه کنند که نیازهای فرهنگی و اجتماعی نهادها و دستگاه؜های دولتی و عمومی را تامین نماید.

تقویم رویداد:
فراخوان و ثبت ایده    10 آذر   تا 15 دی
کارگاه های تمرین و تجربه   از 15 تا 20 دی
مشاوره و راهنمایی تکمیل ایده    تا    25 دی
رویداد پایانی و گزینش برترین ها  30 دی

جوایز:
رتبه اول 30 میلیون ریال
رتبه دوم 20 میلیون ریال
رتبه سوم 10 میلیون ریال
شایسته تقدیر هر کدام 5 میلیون ریال
 
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما