جمعه 10 فروردين 1403   13:12:43

(مهار تورم، رشد تولید)

print

با ارائه راهبردهای مقابله ای و خودکارآمدی از دیدگاه قرآن، روایات و کارشناسان؛

کتاب «درس نامه مواد مخدر» روانه بازار نشر شد

  • خلاصه :کتاب «درس نامه مواد مخدر (راهبردهای مقابله ای و خودکارآمدی از دیدگاه قرآن، روایات و کارشناسان)» اثر محمدجواد مهری به همت مؤسسه بوستان کتاب منتشر شد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی(تبلیغ نیوز)، کتاب «درس نامه مواد مخدر (راهبردهای مقابله ای و خودکارآمدی از دیدگاه قرآن، روایات و کارشناسان)» اثر محمدجواد مهری به همت مؤسسه بوستان کتاب در 264 صفحه منتشر شد.
اعتیاد به مواد مخدر، تهدیدی جدی برای ساختار های فرهنگی، بهداشتی اجتماعی و اقتصادی جامعه و مردمانش است و تعادل، رشد و توسعه جوامع را بر هم می زند و منابع سرشار انسانی، اقتصادی و اجتماعی را به هدر می دهد.
در این عرصه، نوجوانان و جوانان، بیشتری گروهی هستند که با این مشکل دست به گریبان اند، به طوری که 77 درصد کل معتادان در گروه سنی 14 تا 20 سال قرار دارند. اگر بحث پیشگیری و مبارزه، همگانی نشود، بلای خانمان سوز اعتیاد آرام آرام نفوذ خواهد کرد، به طوری که دیگر کاری از دست ما بر نیاید. اگر می خواهیم با این معضل مبارزه یا پیشگیری کنیم، نیاز به اطلاعات دقیق و روزآمد داریم.
نوشتار حاضر تحقیقی است درباره مواد مخدر و روان¬گردان و آثار و مضرات زیان بار آن، از دیدگاه قرآن، روایات و کارشناسان و متخصصان که به منظور آگاه سازی خانواده ها از فرایند پیچیده اعتیاد و روش های برخورد مناسب با فرزندان و راه های پیشگیری از اعتیاد در خانواده تدوین شده است.
ساختار اثر
این اثر در 14 درس تألیف شده است؛ در درس اول این اثر به «تاریخچه مواد مخدر» پرداخته شده است؛ در ابتدای این درس، به شروع اعتیاد در ایران پرداخته شده و عوامل مؤثر در افزایش تولید و قاچاق مواد مخدر تبیین و کشورهای تولید کننده مواد مخدر معرفی شده اند.
دومین درس از این اثر، به «آثار و عوارض مواد مخدر» می پردازد؛ در این درس ضمن بیان تعریفی از مواد مخدر، انواع مواد مخدر تشریح شده و ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص تفاوت مواد مخدر سنتی و صنعتی، مواد مخدر و روان¬گردان طبقه بندی و آثار و عوارض آن تبیین شده است.
در درس بعدی، «مواد مخدر سبک و پرمصرف» (سیگار، قلیان، چپق و پیپ، ترکیبات سمی دود توتون) مورد بحث و بررسی قرار گرفته و ضمن بیان مضرات و عوارض کشیدن سیگار، دیدگاه متخصصان درباره زیان های دخانیات تشریح شده است.
نویسنده در چهارمین درس از اثر مذکور، «انواع مواد مخدر سنتی و شیوه های مصرف آن» را تبیین کرده و به علائم مصرف و عوارض آن و طریقه ساخت و مصرف هر یک می پردازد.
پنجمین درس از این کتاب، «انواع و شیوه مصرف مواد مخدر صنعتی» و طریقه ساخت، عوارض مصرف و ابزار مصرف را به تفصیل تبیین کرده است.
در درس ششم که با عنوان «اعتیاد، مراحل و علائم آن» نگارش یافته، انواع اعتیاد (اعتیاد به مواد و اعتیادهای رفتار) تبیین شده و معتادان از نظر مصرف تقسیم بندی شده اند و علائم جسمی و رفتاری معتادان تشریح شده است.
«اعتیاد، آثار و عوارض آن» عنوان هفتمین درس از کتاب مذکور است که عوارض جسمی و روانی اعتیاد، عوارض خانوادگی، اقتصادی، اجتماعی و شغلی آن به تفکیک توضیح داده شده است.
در هشتمین درس از این کتاب، «علل و عوامل گرایش به اعتیاد» (روانی، خانوادگی، اجتماعی و سیاسی، اقتصادی) مورد بحث و بررسی قرار گرفته و باورهای غلط و شایع درباره مواد مخدر و مصرف آن تشریح شده است.
نهمین درس از این کتاب به «پیشگیری از اعتیاد و راهکارهای آن» اختصاص یافته است.
در درس دهم که با عنوان «اعتیاد، درمان و راه های آن» تألیف شده، درمان و ترک اعتیاد به مواد مخدر مورد تأکید قرار گرفته و روش های درمان و ترک اعتیاد، روش های دارودرمانی، روش های مختلف سم زدایی تبیین شده است.
نویسنده در درس یازدهم، به «مهارت آموزی و نقش آن در پیشگیری از ابتلا به مواد مخدر» می پردازد و ضمن تأکید بر ضرورت آموزش، انواع مهارت های زندگی (خودآگاهی، همدلی، روابط بین فردی، ارتباط مؤثر، مقابله با استرس، مدیریت هیجان، حل مسئله، تصمیم گیری، تفکر خلاق، تفکر نقادانه) را به تفصیل تبیین کرده است.
«نقش دین و باورهای دینی در پیشگیری از اعتیاد» عنوان دوازدهمین فصل از اثر مذکور است که به پیشگیری اولیه و ثانویه از وقوع جرم اشاره و عوامل پیشگیری از جرم در آموزه های اسلامی تشریح و اصول درمانی اسلامی درباره معتادان مورد اشاره قرار گرفته است.
سیزدهمین و چهاردهمین درس از کتاب مذکور به «نظریه اسلام درباره مواد مخدر و اعتیاد به آن» می پردازد و ضمن تبیین مفهوم مسکرات و مخدرات، شباهت و تفاوت مواد مخدر و مسکرات تبیین، و الحاق مواد مخدر و روان¬گردان به مسکرات از منظر علما و بزرگان دین بررسی و ادله و مستندات حرمت استعمال مواد مخدر بر اساس قرآن و روایات مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
در ادامه نیز آثار شرعی مترتب بر حرمت استعمال مواد مخدر تبیین و قواعد فقهی دال بر حرمت استعمال مواد مخدر (قاعده حرمت اسراف، قاعده حرمت مقدمه حرام، قاعده لا ضرر و لاضرار فی الاسلام) تشریح و به قواعد فقهی دال بر حرمت تولید و معاملات و قاچاق مواد (قاعده لاضرر، قاعده حرمت کمک بر اثم و عدوان، و قاعده نفی سبیل) اشاره شده است.
علاقه مندان برای بهره مندی از تخفیف 10 درصدی خرید این کتاب می توانند به سایت مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما