جمعه 10 فروردين 1403   06:09:27

(مهار تورم، رشد تولید)

print

تغییر رویکرد از پژوهش های بنیادی به پژوهش های انضمامی و کاربردی در دفتر تبلیغات اسلامی

  • خلاصه :با هدف تعامل بیشتر میزکارهای تخصصی قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی با واحدهای پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی و نیز اطلاع رسانی در خصوص تغییر رویکرد این قطب از پژوهش های بنیادی به پژوهش های کاربردی، سیاست ها، راهبردها و اولویت های پژوهشی قطب مذکور در سال 1401 تبیین شد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی (تبلیغ نیوز)، جلسه تبیین سیاست ها و اولویت های پژوهشی قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی با حضور مسئولین قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی و نمایندگانی از پژوهشکده های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشکده الهیات و خانواده شعبه اصفهان و پژوهشکده اسلام تمدنی شعبه خراسان رضوی به صورت حضوری - مجازی برگزار شد.
این جلسه که با هدف تعامل بیشتر میزکارهای تخصصی قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی با واحدهای پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی و نیز اطلاع رسانی در خصوص تغییر رویکرد این قطب از پژوهش های بنیادی به پژوهش های کاربردی در ساختمان پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن برگزار شد، سیاست ها، راهبردها و اولویت های پژوهشی قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی در سال 1401 تبیین شد.
در رابطه با سیاست های پژوهشی قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی، نکاتی از جمله تاکید بر تعامل و توافق میزکارهای تخصصی با واحدهای پژوهشی قبل از ارسال سفارشنامه ها در سامانه فرآیندها، توجه به نقش پژوهش بعنوان پشتیبان تعاملات نهادی برای امتداد مساله محوری در چرخه حکمرانی، توجه پژوهش به منزله فعالیت مکمل بسته اقدامات میزها و تامین کننده نیازهای زنجیره اقدامات مسئله محوری، توجه به نقش پژوهش بعنوان پشتیبان فعالیت های آموزشی و تبلیغی و رسانه ای دفتر تبلیغات اسلامی، لزوم تسریع در فرآیند تصویب و انجام فعالیت های پژوهشی، لزوم تغییر رویکرد پژوهشی بنیادی به پژوهش های انضمامی و کاربردی در دفتر تبلیغات اسلامی، مطرح شد.
در ادامه، اولویت های پژوهشی قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی مطرح شد که عبارتند از: مطالعات رصدی و مساله شناسی (تحلیل رویدادها، پیمایش، توصیف، تحلیل و مصاحبه نخبگانی، تحلیل داده های آماری، تحلیل محیطی)، مطالعات آینده پژوهی و روند پژوهی، فراتحلیل و فراترکیب یافته های پژوهشی، ایجاد و تکمیل بانک اطلاعات (مدیریت دانش)، مطالعات سیاستی (نقد و تحلیل اسناد بالادستی، سیاست پژوهی، تدوین اسناد راهبردی و نقشه جامع شناخت وحل مساله، نقد و بررسی قوانین و مقرارت)، پژوهش های کاربردی منتهی به بسته های اقدام و عمل (ساخت پرسشنامه، ساخت پروتکل های درمانی، ساخت پروتکل های آموزشی، ساخت پروتکل های ساختاری، و...)، کتاب راهنما یا دست‏نامه، کتاب کار، درسنامه و متون آموزشی (درسنامه دروس رسمی، درسنامه دروس پودمانی).
سپس، حجت الاسلام والمسلمین احمدیان «رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان» بر ضرورت پشتیبانی پژوهش ها از فعالیت های آموزشی، تبلیغی و رسانه ای تأکید کرد.
همچنین، حجت الاسلام والمسلمین عیسی زاده «مدیر گروه پژوهشی فرهنگ‌نامه‌های قرآنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» به نقش سازنده تعاملات چهره به چهره و مستمر میزها با واحدهای پژوهشی اشاره کرد.
در این جلسه، سید مصطفی احمدزاده «مدیر گروه پژوهشی قرآن و مطالعات اجتماعی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی» افزود: سرعت پژوهش، از سرعت تغییر مسئله بسیار پایین‏تر است و باید سرعت کارهای پژوهشی را در سیاست‏ها تغییر دهیم.
حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدّم «رییس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» نیز بر لزوم ارتباطات بینامیزی در سیاست‏گذاری تاکید کرد.
پیرو این جلسه نامه ای از سوی قطب اخلاق، مشتمل بر ریز اولویت ‏های پژوهشی قطب به تفکیک چهار میز اخلاق روحانیت، سبک زندگی، خانواده و عفاف جهت پیشنهادسازی فعالیت های جدید به واحدهای پژوهشی ارسال گردید.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما