پنجشنبه 9 فروردين 1403   20:31:26

(مهار تورم، رشد تولید)

print

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطرح کرد؛

واکاوی حوادث ایام حضور مسلم ‌بن عقیل در کوفه

  • خلاصه :عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: واکاوی حوادث ایام حضور مسلم ‌بن عقیل در کوفه به عنوان سفیر امام حسین(ع) نقش مهمی در تحلیل آن‌چه در کوفه گذشت و چرایی بازماندن کوفیان از یاری امام(ع) دارد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حسین قاضی خانی در نشست چهارم سلسله نشست‌های عاشورایی که از سوی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با همکاری انجمن تاریخ پژوهان با عنوان «سکونتگاه مسلم بن عقیل در کوفه» برگزار شد، گفت: واکاوی حوادث ایام حضور مسلم ‌بن عقیل در کوفه به عنوان سفیر امام حسین(ع) نقش مهمی در تحلیل آن‌چه در کوفه گذشت و چرایی بازماندن کوفیان از یاری امام(ع) دارد.

وی ابراز کرد: یکی از این موضوعات نیازمند کاوش، سکونت‌گاه مسلم در کوفه است چرا که نقل سکنی گرفتن مسلم در منزل مختار هر چند دیدگاه مشهور در این باره است اما از سوی برخی پژوهشگران عاشورایی نقدهایی بر آن وارد شده که پذیرش آن را با دیده تردید مواجه ساخته است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان داشت: در بررسی داده‌های منابع کهن چهار نقل، منزل مختار، منزل هانی ‌بن عروه، منزل شریک‌ بن اعور و منزل ابن‌عوسجه در مورد سکونت‌گاه اولیه مسلم در کوفه قابل رصد است.

وی اضافه کرد: در بررسی اولیه مشخص می‌شود منزل هانی سکونت‌گاه ثانویه مسلم بوده است و شریک نیز از بصره به کوفه آمده و در کوفه منزلی نداشته و خود در پی مریضی در خانه هانی بستری بوده است.

قاضی خانی عنوان کرد: در ارتباط با حضور مسلم در منزل مختار یا مسلم ‌بن عوسجه دو گونه از داده‌های تاریخی دیگر می‌توانند محقق را برای رسیدن به نتیجه یاری رسانند. اول گزارش‌های فعالیت این دو شخصیت در ایام حضور مسلم در کوفه که در بررسی‌ها مشخص می‌آید مسلم ‌بن عوسجه نقش بسیار فعال‌تری را ایفا کرده است.

وی ادامه داد: دوم چیدمان سکونت‌گاهی قبائل در کوفه که نشان می‌دهد جایگاه منزل مختار در پشت قبله مسجد کوفه بوده و مسافر ورود کننده به کوفه از مسیر مکه می‌بایست نیمی از کوفه را بپیماید تا به منزل او وارد شود؛ این در حالی است که منزل مسلم ‌بن عوسجه در جانب قبله و در ورودی مسیر مکه به کوفه بوده است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطرح کرد: از آن‌جا که مسلم از سوی امام به رعایت جانب احتیاط و پنهان نگاه داشتن امورش سفارش شده بود حضور در منزل ابن عوسجه منطقی‌تر می‌نماید و ابن عوسجه نیز در کنار مسلم به فعالیت گرفتن بیعت مشغول بوده است.

وی عنوان کرد: به ویژه آنکه منزل هانی نیز با فاصله یک خیابان از منزل ابن عوسجه بوده و مسلم بن عقیل در پی اقدامات عبیدالله بن زیاد برای دستگیری او می‌توانسته به راحتی و بی‌آنکه مسیر زیادی را در کوفه بپیماید که احتمال شناخته شدنش باشد به منزل هانی نقل مکان کرده باشد.
 
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما