پنجشنبه 9 فروردين 1403   21:40:55

(مهار تورم، رشد تولید)

print

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

مردم ایران در ۲۸ خرداد مصداق آیه فَاِنَّ حِزبَ اللهِ هُمَ الغالِبون می‌شوند

  • خلاصه :رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: مردم ایران در ۲۸ خرداد مصداق آیه فَاِنَّ حِزبَ اللهِ هُمَ الغالِبون می‌شوند.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لک زایی در نشست علمی «شیوه های ترویج حضور حداکثری در انتخابات 1400» که به همت 2 موسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) و مجتهده امین(ره) وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد، با اشاره به اینکه قبل از وقوع انقلاب اسلامی حکومت‌ها به 2 نوع مردمی و استبدادی تقسیم می‌شدند، اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نوع سومی از حکومت هم ظهور پیدا کرد که یادآور نظام سیاسی نبوی و علوی است.

وی ادامه داد: حکومت‌های استبدادی آن‌هایی هستند که نه خدا را در نظر می‌گیرند و نه برای مردم اهمیتی قائل هستند و حکومت‌های مردمی هم که در قالب‌های مختلفی وجود دارند، آن‌هایی بوده که مبتنی بر رأی مردم هستند و نسبت به دستورات خداوند یا بی‌تفاوت هستند و یا اینکه مراقب بوده که مردم آنچه را که خدا می‌خواهد، نپذیرند و قبول نکنند که حکومت فرانسه از جمله آن‌ها است و در برابر خواسته برخی از مردم که حجاب را به عنوان پوشش قبول کرده‌اند، ایستادگی می‌کند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: دسته سوم حکومت‌هایی هستند که ابتدا دستور و نظر خداوند را ملاک عمل خود قرار می‌دهند و در قدم دوم در تشکیل حکومت به بیعت و رأی مردم هم مقید هستند و فقط همین نوع سوم از حکومت، توحیدی است و 2 نوع دیگر غیر توحیدی هستند.

حجت الاسلام و المسلمین لک زایی پیرامون لزوم مطالعه کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کریم برای فهم بهتر مفهوم ولایت تصریح کرد: در این کتاب، رهبر معظم انقلاب با استناد به آیات قرآن کریم به بحث ولایت پرداخته‌اند و اگر مردم ارتباط در خور و فهم مناسبی با مفهوم ولایت پیدا کنند، بدون شک مشارکت حداکثری در انتخابات خواهند داشت.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در تفاسیر سوره‌های مبارکه ممتحنه، توبه و ذیل آیات 51 تا 58 سوره مائده و آیات پایانی سوره مبارکه انفال وارد مبحث ولایت شده‌اند، افزود: در آیه 51 سوره مائده و در سوره ممتحنه، اولیاء و ولی فراتر از دوستی و به معنای همگرایی و همبستگی و هم جبهه بودن است و مؤمنان باید بدانند که رفتار، گفتار، نوشتار و عملکرد آن‌ها به چه نحوی است و آنان را در کدام جبهه قرار می‌دهد.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار داشت: خداوند می‌فرماید که خودتان را در جبهه کافران و دشمنان خداوند قرار ندهید.

* تولی، تبری و رهبری؛ سه رکن ولایت

وی ولایت را دارای سه رکن دانست و تصریح کرد: رکن نخست، مربوط به مؤمنان است که از همبستگی و انسجام و هماهنگی بسیار قدرتمندی برخوردارند و این همبستگی به نحوی است که هیچ کس نمی‌تواند بین آن‌ها جدایی و فاصله بیندازد.

حجت الاسلام و المسلمین لک‌زایی اظهار داشت: این جامعه ایمانی هم جبهه و هم سو، دشمن خود را هم می‌شناسد و بر اساس آیات قرآن از آن‌ها برائت می‌جوید و این اعلام برائت بدون شناخت دشمنان امکان پذیر نیست.

وی رکن سوم ولایت را رکن تعریف کننده جامعه اسلامی و تعریف کننده دشمن نام نهاد و افزود: این رکن، سبب تضمین و تداوم تولی و تبری می‌شود و این رکن رهبر است که در زمان حیات پیامبر اسلام(ص)، شخص ایشان عهده‌دار رهبری جامعه اسلامی هستند و بعد از ایشان، امامان معصوم(ع) و در زمان غیبت امام زمان(عج) هم فقیه جامع الشرائط، نائب امام(ع) و عهده دار رهبری است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: پس ولایت 3 رکن به نام‌های تولی، تبری و رهبری دارد و البته خداوند در سوره مبارکه ممتحنه میان دشمن و کافر یک تفکیکی قائل شده و 3 ملاک را برای شناخت دشمنان معرفی کرده است که معلوم شود هر کافری الزاماً دشمن نیست.

وی درباره شرایط دشمن در قرآن کریم بیان کرد: کسانی که با مسلمانان در دین خود جنگیده و می‌خواهند اسلام را از بین ببرند و به دنبال این هستند تا مسلمانان دست از دین خودشان بردارند، آن‌هایی که سرزمین‌های مسلمانان را اشغال کرده‌اند و کسانی که پشتیبان گروه نخست و دوم هستند، از دشمنان مسلمانان محسوب می‌شوند.

حجت الاسلام و المسلمین لک زایی بیان داشت: گاهی گروه سوم از دشمنان ممکن است که در درون جامعه اسلامی هم باشند که به آنان منافقین می‌گویند که البته درجاتی دارند که در سوره مبارکه توبه مفصل در این باره توضیح داده شده است که منافق محارب و غیر محارب داریم.

وی خاطرنشان کرد: قرآن می‌فرماید که اگر گروهی از کافران از دشمنان شما نبودند، می‌توانید بر اساس عدل و قسط و بر و نیکی با آن‌ها ارتباط داشته باشید.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به آیاتی که افراد دارای مرض در دل را شتابان به سوی دشمنان اسلام معرفی می‌کند، افزود: امروز هم کسانی نظیر برخی از دولت‌مردان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که به سرعت به سمت اسرائیل می‌روند، مصداق این آیات هستند و خداوند می‌فرماید که این‌ها از روی ترس و وحشتی که از دشمنان اسلام دارند به سوی آن ها می‌روند.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم (ص) در توضیح آیه قرآن درباره یاری شدن دین خدا از سوی ایرانیان اظهار داشت: این آیه و روایت از ناحیه پیامبر اکرم(ص) افتخار بزرگی برای ما ایرانیان است و باید این موقعیت و توفیق الهی را قدر بدانیم.

حجت الاسلام و المسلمین لک زایی ادامه داد: بر اساس آیات قرآن، کسانی که با دشمنان هم پیمان نمی‌شوند و دین خدا را یاری می‌کنند، از سرزنش سرزنش‌کنندگان نمی‌ترسند و سرافزار و با افتخار رفتار می‌کنند، در برابر مؤمنان، متواضع و در برابر دشمنان، با ابهت و محکم و قاطع هستند.

وی شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی را مصداق یاری دین خدا در زمان فعلی دانست و اظهار داشت: دلخوری‌هایی هم وجود دارد و ممکن است نامزد مورد علاقه برخی از افراد هم به هر دلیلی تأیید صلاحیت نشده باشد، اما آنچه که اهمیت بیشتری نسبت به همه مسائل دارد، حفظ اسلام در شرایط کنونی است و از آنجایی که جمهوری اسلامی تنها حکومت توحیدی است و مؤمنان نباید در جبهه کفر قرار بگیرند، حضور حداکثری در انتخابات مهمترین مسأله است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: خداوند می‌فرماید که "فَاِنَّ حِزبَ اللهِ هُمَ الغالِبون" و وقتی شهروندان ما بدانند که با شرکت در انتخابات، عضوی از حزب الله هستند و با ولایت الهی و توحید پیوند خورده‌اند، آن زمان مشارکت حداکثری رقم خواهد خورد.
 
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما