پنجشنبه 9 فروردين 1403   23:30:26

(مهار تورم، رشد تولید)

print

رییس مرکز همکاری های علمی و بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

آگاهی بخشی و هدایت مردم به سوی انتخاب درست از وظایف روحانیت در عرصه انتخابات است

  • خلاصه :رییس مرکز همکاری های علمی و بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی «مردمی بودن»را رمز و راز پیروزی امام خمینی(ره) و روحانیت در طول تاریخ دانست و گفت: انقلاب اسلامی ما با بصیرت و ایجاد آگاهی به دست آمده است، از این رو تداوم آن و حل مشکلات نیز با بصیرت و آگاهی به دست می آید.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، رجبعلی اسفندیار به تبیین وظایف روحانیت در تبلیغ حضور حداکثری مردم در انتخابات پرداخت و گفت: در نظام مردم سالاری دینی، حق تعیین سرنوشت از حقوق اساسی مردم است و حضرت امام(ره) نیز همواره بر این موضوع تأکید داشتند.

وی با بیان اینکه مردم باید با حضور در انتخابات، سرنوشت خود را تعیین کنند، تعلیم و تربیت را از اهداف مهم نظام مردم سالاری اسلامی دانست و گفت: متولیان نظام اسلامی وظیفه دارند در عرصه های مختلف مردم را آموزش دهند؛ یکی از مهم ترین آموزش ها، آموختن دانش سیاسی است و مردم در جامعه دینی باید سواد سیاسی داشته باشند.

رییس مرکز همکاری های علمی و بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه اسلام همواره بشریت را به خردورزی دعوت نموده است، تصریح کرد: تاریخ اندیشه سیاسی اسلام مملو از دعوت به تعقل است و در کتب روایی نیز مباحث مفصلی در باب عقل و جهل وجود دارد؛ در نگاه دینی ترازوی سنجش عقل و معیارهای سنجش بر اساس عقل در کنار وحی الهی به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته، بنابراین، وظیفه روحانیت نسبت به جامعه به صورت عام و نسبت به انتخابات در مقطع کنونی به صورت خاص را روشن می سازد.

وی با تأکید بر اینکه اسلام دینی کاملاً سیاسی است، توجه پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) به جایگاه مردم را مورد توجه قرار داد و افزود: شاهد بر قضیه سیاسی بودن دین، آن است که پیامبر اکرم(ص) در کنار تبلیغ دین خداوند اقدام به تأسیس حکومت اسلامی کردند.

اسفندیار با اشاره به آیه شریفه «ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیر ما بانفسهم» و با بیان اینکه تقاضای مردم زمانی حاصل می شود که به آگاهی برسند، اظهار داشت: مردمی که در جهل به سر می برند، هرگز به سرنوشت خودشان آگاه نخواهد شد، از این رو، وظیفه آگاهی بخشی در جامعه اسلامی به روحانیت واگذار شده است و امام خمینی(ره) بر اساس همین وظیفه، انقلاب اسلامی را رهبری کردند.

وی «مردمی بودن»را رمز و راز پیروزی امام خمینی(ره) و روحانیت در طول تاریخ دانست و گفت: انقلاب اسلامی ایران با بصیرت و ایجاد آگاهی به دست آمده است، از این رو، تداوم آن و حل مشکلات نیز با بصیرت و آگاهی به دست می آید و این آگاهی بخشی وظیفه روحانیت است.

رییس مرکز همکاری های علمی و بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه روحانیت ابتدا باید به بصیرت سیاسی رسیده و سپس مردم را هدایت کند، تصریح کرد: روحانیت با ولایت به بصیرت می رسد و حلقه اتصال روحانیت، ولایت است؛ بنابراین، خارج شدن از این خط، جریان ها و فرقه های انحرافی را رقم می زند.

وی، مهم ترین دلیل شکست انقلاب مشروطه را جهل و ناآگاهی مردم معرفی کرد و افزود: شعارهای قدرت طلبان مردم را فریب می دهد، از همین رو، برای جلوگیری از این موضوع، باید آگاهی بخشی کرد و مردم را در جریان امور قرار داد؛ امروز روحانیت انقلابی از منبر مساجد نسبت به آگاهی بخشی مردم برای پاسداشت خون شهدا اقدام کرده و آنها را به حضور حداکثری در انتخابات دعوت خواهد کرد.

رییس مرکز همکاری های علمی و بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه هنر معمار انقلاب اسلامی وارد کردن روحانیت به صحنه انقلاب و اثبات این نکته بود که دین از سیاست جدا نیست، تصریح کرد: امروز وظیفه روحانیت تداوم همین راه و تبلیغ حضور حداکثری مردم در انتخابات است؛ بزرگان حوزه معتقد به حضور حداکثری مردم در صحنه هستند و روحانیت انقلابی باید این موضوع را برای جامعه بیان کند.

وی درک وضعیت روز جامعه، توجه به خطرات و آگاهی برای پاسخ دادن به آن را از وظایف روحانیت در عرصه انتخابات دانست و تصریح کرد: برای این مهم باید آگاهی بخشی صورت گیرد؛ نسل های جدید حوزه نیز باید با اقدامات نسل گذشته آشنا شده و همان مسیر را با رفع کمبودها ادامه دهند.

اسفندیار با تأکید بر اینکه امروز امر به معروف و نهی از منکر اولویت نخست روحانیت انقلابی است، خاطرنشان کرد: هدایت مردم به سوی انتخاب درست و تعیین سرنوشت آینده و بی تفاوت نبودن به جامعه، از وظایف اصلی روحانیت است که البته بحمدالله روحانیت انقلابی به این مهم توجه داشته و نقش مهم خود را در این عرصه ایفا خواهد کرد.
 
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما