جمعه 10 فروردين 1403   17:04:41

(مهار تورم، رشد تولید)

print

با حضور معاون مطالعات اجتماعی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی؛

ظرفیت های علمی و عملیاتی دفتر تبلیغات اسلامی در حوزه مسائل اجتماعی بررسی شد

  • خلاصه :جلسه معرفی ظرفیت های علمی و عملیاتی دفتر تبلیغات اسلامی در حوزه مسائل اجتماعی با حضور معاون مطالعات اجتماعی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، جلسه معرفی ظرفیت های علمی و عملیاتی دفتر تبلیغات اسلامی در حوزه مسائل اجتماعی با حضور نمایندگان معاونت های فرهنگی و تبلیغی و پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی و میز مسائل اجتماعی ایران و کارگروه عفاف قطب های فکری و فرهنگی و مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی این دفتر با حضور کمیل قیدرلو «معاون مطالعات اجتماعی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی» و هیئت همراه در مرکز همایش های غدیر برگزار شد.

در این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسین هاشمیان «مدیرکل حقوقی و امور مجلس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم» با اشاره به وجود ظرفیت های مختلف در این نهاد حوزوی اظهار داشت: این جلسه با هدف توسعه تعاملات راهبردی فی مابین مجموعه دفتر تبلیغات اسلامی به عنوان عقبه معرفتی حوزوی برای نظام جمهوری اسلامی است.

وی گفت: در بیانیه مأموریت دفتر تبلیغات اسلامی، این دفتر واسط میان حوزه و نظام تعریف شده و مسائل مختلف نظام جمهوری اسلامی را با رویکرد مسأله محوری در دستور کار دارد؛ کمتر ظرفیتی در عرصه معارف اسلامی و سه حوزه آموزش، پژوهش و تبلیغ است که هم مسأله محور باشد و مسائل نظام را شناسایی کند و هم پاسخ های درخوری مبتنی بر مبانی انقلاب اسلامی ارائه دهد.

مدیرکل حقوقی و امور مجلس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان این که مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی مهم ترین عقبه سیاست پژوهی نظام حکمرانی کشور است، تصریح کرد: این مرکز به لحاظ جایگاه، شاهراهی است که دولت و قوه قضائیه و نهادهای حاکمیتی در آنجا به هم می رسند تا یک خط مشی و قانونی برای حل مسائل تدوین شود.

* مرکز پژوهش های مجلس محل ورود دفتر تبلیغات اسلامی در لایه قانونگذاری

وی افزود: اگر بناست در مقام کنشگری به خصوص در حوزه تفنین قرار بگیریم و مسائل اجتماعی را در لایه قانون گذاری حل کنیم، محل ورود و تعامل ما معاونت مطالعات اجتماعی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی است.

سپس، قیدرلو با بیان این که اثرگذاری مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به عمل نزدیک است، اظهار داشت: کار مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، تولید دانش مورد نیاز مجلس و نمایندگان برای تصمیم گیری طرح ها و لوایح است.

وی گفت: از اهمیت این مرکز همین قدر باید گفت که در کمیسیون های مجلس شورای اسلامی، طبق قانون یک موافق و یک مخالف و یک نفر از مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به ارائه نظر می پردازند و نظر فنی مسائل، نظر این مرکز خواهد بود که لازمه این اظهار نظر، فعالیت های مختلفی است که انجام و جمع بندی هایی صورت می گیرد و در قالب های گزارش به مجلس، منتشر می شود.

معاون مطالعات اجتماعی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در معاونت اجتماعی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی بنا به اقتضاء و نیازهایی که پیش آمده، هفت گروه («آسیب های اجتماعی»، «سلامت»، «رفاه و تأمین اجتماعی و امور ایثارگران»، «مسائل اجتماعی ایران»، «اقوام و اقشار»، «جمعیت و مهاجرت»، «سرمایه اجتماعی، مشارکت و تعاون» شکل گرفته اند و ملاحظات و مطالبات به گروه های علمی تبدیل شده که به موضوعات علمی مختلف می پردازند.

همچنین، حجت الاسلام والمسلمین سعید روستا آزاد «معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم» در این جلسه پس از بیان ساختار این دفتر اظهار داشت: نمی توان حوزه اجتماعی را از فرهنگی تفکیک کرد؛ دفتر تبلیغات اسلامی به بلوغی رسیده است که از ابتدا تا کنون نمی توانست خود را از حوزه های اجتماعی جدا کند.

* توجه مستمر دفتر تبلیغات اسلامی به مسائل اجتماعی از بدو تأسیس تا کنون

وی با اشاره به تشکیل قطب های فکری و فرهنگی در دفتر تبلیغات اسلامی گفت: با رویکرد آگاهی بخشی و پیشگیری، از ابتدای شکل گیری دفتر تبلیغات اسلامی توجه جدی به مسائل اجتماعی بوده است؛ با تشکیل قطب های فکری و فرهنگی در این دفتر که خط فرمان دفتر در 14 مسأله اصلی هستند، بخش قابل توجهی از این میزها، مربوط به حوزه کاری معاونت مطالعات اجتماعی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی است.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ضمن ارائه گزارشی آماری از فعالیت های این معاونت تصریح کرد: در این معاونت، جذب مبلغین صورت می گیرد که از بدو تأسیس دفتر تبلیغات اسلامی حدود 40 هزار مبلغ در این معاونت پرونده دارند.

* برگزاری دوره های آموزشی تربیت مربی و مدرس در حوزه آسیب های اجتماعی/ وجود ظرفیت مبلغین متخصص در دفتر تبلیغات اسلامی

وی با اشاره به برگزاری و تدوین دوره های آموزشی مقابله با آسیب های اجتماعی افزود: در حوزه های تخصصی طلاق، اعتیاد، مفاسد اخلاقی و جمعیت دوره های بلند مدت و کوتاه مدت در حد تربیت مربی و تربیت مدرس به صورت مجازی و یا حضوری تدوین و آماده شده و از طریق سامانه آموزشی در حال اتفاق است.

حجت الاسلام والمسلمین روستا آزاد به وجود ظرفیت مبلغین متخصص در دفتر تبلیغات اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: یکی دیگر از فعالیت های معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی، بکارگیری و استفاده از ظرفیت مبلغین و طلاب محترمی است که در این حوزه ها تخصص دارند؛ در اداره کل تبلیغ تخصصی دفتر قریب به 350 نفر از مبلغینی که علاوه بر تحصیلات حوزوی، دارای تحصیلات دانشگاهی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاهی روانشناسی و مشاوره هستند، پرونده دارند و در حوزه های مشاوره و روانشناسی خدمات می دهند.

* دفتر تبلیغات اسلامی مسؤول کارگروه اجتماعی قرارگاه 19 دی

وی گفت: بعد از دیدار مدیران دفتر تبلیغات اسلامی با رهبر معظم انقلاب و تأکید ایشان بر رسیدگی و تمرکز بر مسائل و موضوعات اجتماعی قم، کمیته ای در قم شکل گرفت و سپس قرارگاه 19 دی زیر نظر آیت الله سعیدی «نماینده ولی فقیه در استان قم» تشکیل شد و مسؤولیت کارگروه اجتماعی و تأمین نرم افزار و اساتید آن از سوی این دفتر انجام می شود.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: در حوزه آسیب های اجتماعی تاکنون درمان هیچ نتیجه ای نداشته است، لذا باید تمام توان را به قبل از ازدواج بیاوریم تا طلاق کنترل شود که در این صورت، بسیاری از آسیب هایی که میان خود زاد و ولد داشته و تأثیر دارند، کنترل می شود.

وی افزود: شأن مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی این است که این خط فرمان را برای مجموعه های مختلف تعریف کند، که البته این ظرفیت در قم و در حوزه و در دفتر تبلیغات اسلامی وجود دارد.

همچنین، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله بابایی «رییس میز مسائل اجتماعی قطب های فکری و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی و رییس پژوهشکده مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی»، دو محور اصلی «عدالت اجتماعی» و «امداد فرهنگی» را در میز مسائل اجتماعی در دستور کار داریم.

* ایجاد مصونیت فرهنگی در برابر آسیب های اجتماعی؛ دغدغه امدادگران فرهنگی در حوزه علمیه

وی گفت: مسئله امداد فرهنگی در راستای فعال کردن ظرفیت های فرهنگی روحانیت در مواجهه با آسیب های فرهنگی است؛ یعنی اساساً امدادگران فرهنگی در حوزه علمیه در صدد حل مسأله های آسیب های اجتماعی نیستند، بلکه در صدد ایجاد مصونیت فرهنگی در برابر آسیب های اجتماعی هستند.

* برگزاری دوره های مصونیت بخشی نسبت به آسیب های اجتماعی برآمده از طلاق

رییس میز مسائل اجتماعی قطب های فکری و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: ممکن است که این اقدام نتواند جلوی طلاق را بگیرد، اما سعی می کند نسبت به آسیب های فرهنگی برآمده از طلاق ایمنی و مصونیت ایجاد کند که برای این مسأله، با همکاری مرکز آموزش های کاربردی، آموزش های مختلفی را ویژه طلاب برادر و خواهر تدارک دیده و برگزار کرده ایم.

وی افزود: در دیداری که مدیران دفتر تبلیغات اسلامی با مقام معظم رهبری داشتند، مطالبه دانش امداد گری اسلامی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بود که اقدامی در راستا صورت گرفت.

* تبدیل تجربیات ذی قیمت طلاب فعال در مناطق آسیب زا به دانش «امدادگری اسلامی» در دفتر تبلیغات اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین بابایی اظهار داشت: طلابی که در مناطق آسیب زا کار امدادگری و تبلیغی انجام می دهند، تجربیات ذی قیمتی دارند که در هیج جایی تبدیل به دانش نشده است؛ اقدامات انجام شده در عرصه مذکور، به این صورت بود که دوره هایی را برگزار کرده ایم و در حال حاضر تیم های تحقیقاتی داریم که با روش های مختلف تجربیات طلبه های موفق در عرصه های اجتماعی را به دانش تبدیل می کنند و اولین کار را با 30 نفر در پنج شش گروه علمی انجام دادیم و اکنون نزدیک به چند صد صفحه مطالب تدوین و تألیف شده، آماده گردیده است.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه عدالت اجتماعی گفت: اولین گروه علمی - پژوهشی عدالت اجتماعی در ایران که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی شکل گرفت، در حدود 5 سال است که جمع فاضلی از طلاب به دنبال آن هستند که عملاً نظریه یا نظریات عدالت اجتماعی در اسلام را ارائه کنند تا بتوان آن را به عنوان مبنایی در برنامه ریزی های اجتماعی قرار داد.

رییس پژوهشکده مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: در این پژوهشکده، در زمینه مطالعات اجتماعی، علاوه بر حوزه های «امداد فرهنگی» و «عدالت اجتماعی»، مسأله «رسانه و روحانیت» و «رسانه و تبلیغ» را محور کار قرار دادیم و از جمله مسائل بسیار مهمی است که امروزه با آن درگیر بوده و جزو نیازهای فراگیر جامعه ما به شمار می رود.

وی افزود: همچنین، کارهای جامعه شناسانه و روحانیت داریم که در حوزه علمیه قم طلابی که توأمان دانش آموخته حوزه و دانشگاه هستند، در مسأله جامعه شناسی و روحانیت ورودهایی کرده اند.

* وجود 1300 نفر مبلغ متخصص در بیش از 30 حوزه تخصصی در دفتر تبلیغات اسلامی

در این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین وحیدرضا ملکی «رئیس اداره اعزام مبلغان و گروه‌های تبلیغ تخصصی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی» اظهار داشت: تا کنون قریب به 1300 نفر از مبلغان متخصص در بیش از 30 حوزه تخصصی شناسایی و تشکیل پرونده داده شده و طی دو سال اخیر حدود دو برابر شده است.

وی با بیان این که ظرفیت های خیلی خوبی در تبلیغ تخصصی از نظر منابع انسانی متخصص شناسایی شده است، گفت: حدود 70 درصد از افرادی که تشکیل پرونده داده اند، علاوه بر تحصیلات حوزوی، دارای مدرک کارشناسی ارشد در آن حوزه تخصصی هستند و حدود 21 درصد مدرک دکتری در این رشته ها دارند و قریب به هشت درصد مدرک کارشناسی را دارا می باشند اما افرادی که مدرک کارشناسی دارند، باید دوره هایی را گذرانده باشند تا بتوانند پرونده تبلیغ تخصصی شان تأیید شود.

رئیس اداره اعزام مبلغان و گروه‌های تبلیغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: آسیب های اجتماعی اتفاقی چند بعدی است و تک فعالیت نمی تواند منجر به حل مسأله شود؛ بر همین اساس سعی کردیم که برای حرکت در راستای حل مسأله، مبلغان را متمرکز در مناطق خاص کنیم که شناسایی شده و پنج شهر تهران، البرز، کرمانشاه، خوزستان و مرکزی در اولویت فعالیت های ما قرار گرفته است و شهرهای قم و مشهد هم به خاطر تأکیدات مقام معظم رهبری نسبت به مسائل اجتماعی و فرهنگی قم و حاشیه نشینی در مشهد مورد توجه معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی می باشد.

* اجرای طرح مقابله با آسیب های اجتماعی در 40 محله قم

در ادامه این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین سیدحامد شریعتمداری جهرمی «رئیس اداره اعزام مبلغان و گروه‌های تبلیغ عمومی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی» اظهار داشت: کارگروه اجتماعی قرارگاه 19 دی قم از سوی این قرارگاه به دفتر تبلیغات اسلامی سپرده شد؛ مدلی که اجرا شده، در 40 محله از 112 محله قم این مدل را با همکاری سازمان های مختلف فرهنگی (سپاه، شهرداری، ارشاد، کمیته امداد، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، ناجا، آموزش و پرورش و...) در شهر پیاده کرده ایم.

* مدل اجرا شده مقابله با آسیب های اجتماعی در محلات

وی ضمن تبیین مدل مقابله با آسیب های اجتماعی گفت: مدل بر این اساس بوده است که محله باید نسبت به مسائل خود آشنا شود و برای حل آنها مشارکت کند و ما نقش تسهیل گری خواهیم داشت، نه تصدی گری؛ شورای محلات را فعال کردیم و ابزارهایی را در اختیار قرار دادیم تا بتوانند نقش آفرینی گسترده تری را داشته باشند؛ همچنین آموزش های مهارت های زندگی، فرزندپروری و پیشگیری از اعتیاد و طلاق و... را تدرک دیدیم و در کنار آن، نظام ارجاعات ایجاد کردیم و گفتیم که اگر با خانواده معتادی برخورد کردید، از گروه های تخصصی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی استفاده کرده و با هم مرتبط کردیم؛ مسائل را با محوریت مسجد و اتصال خانواده ها و مدارس به مسجد پیش بردیم و این مدل، مدل تقویت بنیان خانواده به عنوان راهکار ما بوده که پیش رفته است.

رئیس اداره اعزام مبلغان و گروه‌های تبلیغ عمومی دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: از مرکز پژوهش های مجلس می خواهیم که نسبت به قم به عنوان مادر انقلاب نگاه ویژه ای داشته باشد تا بتوانیم در قم و نقش آفرینی که در محلات و برنامه های فرهنگی و اجتماعی داریم، یک کار ویژه ای انجام دهیم.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما