چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403   09:15:50

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

به همت پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی و مرکز همکاری های علمی و بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛

آیین رونمایی از پوستر همایش بین المللی «مهدویت و انتظار در اندیشه آیت الله صافی گلپایگانی» برگزار شد

  • خلاصه :حجت الاسلام والمسلمین لک زایی در این مراسم گفت: در عصر غیبت امنیت دنیا و آخرت ما در گرو توحیدی است که ملازم با امامت باشد؛ پس از تکالیف ماست که در باب امامت، مهدویت و عوامل زمینه ساز ظهور حضرت حجت(عج) بیاندیشیم.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی(تبلیغ نیوز)، آیین رونمایی از پوستر همایش بین المللی «مهدویت و انتظار در اندیشه آیت الله العظمی صافی گلپایگانی» پیش از ظهر امروز به همت پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی و مرکز همکاری های علمی و بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی در تالار خواجه نصیرالدین طوسی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی، معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی و رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این نشست به اهمیت پرداخت علمی به مهدویت اشاره و بیان کرد: از ضروریات اسلام، اجرای فروع دین توأم با اصول آن به ویژه امامت است؛ در حدیث سلسة الذهب بر این نکته تأکید شده است که توحید برای راهگشا بودن باید توأم با امامت باشد.
وی ادامه داد: در عصر غیبت نیز امنیت دنیا و آخرت ما در گرو توحیدی است که ملازم با امامت باشد؛ پس، از تکالیف ماست که در باب امامت، مهدویت و عوامل زمینه ساز ظهور حضرت حجت(عج) بیاندیشیم.
حجت الاسلام والمسلمین لک زایی سبک زندگی مورد رضایت امام زمان(عج) را از الزامات زندگی امروز برشمرد و خاطرنشان کرد: در سوره های توبه، صف و فتح آیه ای مشابه و مرتبط با مهدویت آمده است که دنباله آن متفاوت می باشد؛ در آثار مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره) این آیه به خوبی مورد توجه و تفسیر واقع شده است.
وی با طرح این سوال که "باید دید که اسلام چه زمانی جهانی می شود؟" گفت: اندیشمندان متعددی مصداق تام این واقعه را هنگام ظهور آقا امام زمان(عج) می دانند و با این نگاه افق روشنی پیش روی ما قرار می گیرد.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان داشت: باید دید آیا در جهان ما که رو به جلوست، بسط ولایت را هم خواهد داشت. از لوازم بسط توحید، بسط ولایت است.
وی با اشاره به تبعید حضرت امام خمینی(ره) در سال 1343 به خارج از کشور افزود: باید دانست که بسط ولایت در جامعه ایران به گونه ای اتفاق افتاد که حدود 15 سال بعد از آن دیکتاتوری که امام راحل را تبعید کرده بود، خودش پا به فرار گذاشت.
حجت الاسلام والمسلمین لک زایی اظهار کرد: ما امروز کسانی را داریم در زمره یاران اهل بیت(ع) که می گویند اگر شما نیز عرصه را رها کنید ما رها نمی کنیم.
وی گفت: تبیین امر ولایت و مهدویت یکی از الزامات علمی و تبلیغی عصر حاضر است.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تأکید بر برنامه ریزی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی در زمینه بررسی اندیشه های مهدوی بزرگان دین و جامعه اسلامی عنوان داشت: این برنامه از چند سال پیش و با بررسی اندیشه های مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و سپس شهید حاج قاسم سلیمانی پایه ریزی شد و امسال نیز با محوریت اندیشه های آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره) برگزار می گردد.
وی در پایان با اشاره به لزوم مشارکت طلاب و پژوهشگران در این همایش ادامه داد: هرکدام از ما می توانیم با حضور در این همایش به نحوی در زمینه دغدغه های مهدوی سهیم شویم و فلسفه ارسال رسل را به سهم خود دنبال کنیم.
بین 25 تا 30 کرسی علمی را تا زمان برگزاری همایش خواهیم داشت
حجت الاسلام والمسلمین حسین الهی نژاد، دبیر علمی همایش مهدویت و انتظار در اندیشه آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در ابتدای این مراسم ضمن تبریک اعیاد دهه ولایت گفت: معظم له در مورد انتظار می فرمایند که حرکت و انتظار در کنار هم می باشند و از هم جدا شدنی نیستند.
وی افزود: آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در جمله ای دیگر می فرمایند که همیشه یاد آن حضرت را در دل هایمان زنده نگه داریم و سعی کنیم از طریق اصلاح اعمال خود زمینه ظهور حضرتش را هرچه بیشتر فراهم کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین الهی نژاد خاطرنشان کرد: از این جملات برداشت می شود که انتظار باید نهضت بخش، پویا و حرکت آفرین باشد.
وی مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را جریان ساز در حوزه مهدویت دانست و گفت: این جریان سازی حاصل سال ها تلاش علمی این فقیه مهدوی می باشد که آثار پژوهشی بسیاری را به دنبال داشته است.
رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی تصریح کرد: اگر در طول تاریخ اسلامی وقتی که آثار و خروجی های علمی مرتبط با مهدویت را رصد کنیم می بینیم که اگر این تطور را از ابتدای تاریخ تشیع در نظر داشته باشیم، در عصر حضور ائمه(ع) داشته باشیم بیشترین آثار متعلق به فضل بن شاذان با هفت کتاب بوده است.
وی با اشاره به کتب تولید شده در زمینه مهدویت و در دوران ابتدایی غیبت کبری افزود: در این میان مرحوم کلینی با هشت کتاب بیشترین آثار علمی را در این زمینه داشته است.
حجت الاسلام والمسلمین الهی نژاد بیان داشت: در کل دوران تاریخ اسلام تا کنون حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره) با بیش از 20 اثر، بیشترین عنوان کتاب را در حوزه مهدویت تألیف کرده و به زیور طبع آراسته است.
وی گفت: این همایش از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با اشراف بیت مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی برگزار خواهد شد.
دبیر علمی همایش مهدویت و انتظار در اندیشه آیت الله العظمی صافی گلپایگانی اظهار کرد: در این همایش با عنایت به اینکه این فقیه مهدوی آثار خوبی را در حوزه مهدویت دارند و دست اساتید و پژوهشگران باز است، تولیدات علمی متعدد و متنوعی را خواهیم داشت.
وی با تأکید بر برگزاری 25 تا 30 کرسی علمی با موضوع مقاله های علمی همایش عنوان داشت: این کرسی ها تا رسیدن به زمان برگزاری همایش برگزار خواهند شد تا از وزانت علمی و تحلیلی خوبی برخوردار باشد.
در پایان این مراسم پوستر همایش بین المللی «مهدویت و انتظار در اندیشه آیت الله العظمی صافی گلپایگانی» توسط حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن صافی فرزند ایشان، حجت الاسلام والمسلمین لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین الهی نژاد دبیر علمی این همایش رونمایی شد.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما