جمعه 10 فروردين 1403   15:01:57

(مهار تورم، رشد تولید)

print

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطرح کرد؛

ضرورت نگاه تمدنی به مسائل جهان اسلام

  • خلاصه :عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تأکید بر ضرورت نگاه تمدنی به مسائل جهان اسلام، گفت: دسته بندی و طبقه بندی صحیحی نسبت به مسائل اجتماعی جهان اسلام وجود ندارد و نخبگان مسلمان از مسائل جهان اسلام غافل هستند.

به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله بابایی در نشست علمی «مسأله تمدنی در جهان اسلام» از سلسله نشست‌های علمی «رويكرد تمدنی در مسائل راهبردی» که به همت پژوهشکده الهیات و خانواده دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه گاهی اوقات بر اساس طبقات و دسته بندی‌هایی که به جهت آبژه و عینیت پیدا می‌کنیم، معلومات خود را طبقه بندی می‌کنیم، اظهار داشت: بحث طبقه بندی علوم براساس نیازها و مسأله های اجتماعی موضوعی است که در فلسفه ما چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

وی گفت: در قرن 21 لازم است فیلسوفان، جامعه شناسان و نظریه پردازان مسلمان در این موضوع تأمل کنند که نیازهای اجتماعی جهان اسلام چه دسته بندی‌ها و طبقه‌بندی‌هایی پیدا می‌کند، این طبقه بندی علوم را در جهان اسلام نداریم و به همین دلیل در مدیریت اجتماعی دچار مشکلاتی می‌شویم. تازمانی که این مدیریت اجتماعی محقق نشود به مرزهای تمدنی نزدیک نخواهیم شد.

* جای خالی طبقه بندی علوم و مسائل جهان اسلام

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: به بیان دیگر ما تا زمانی که در حقیقت نظام نیازهای خود را مورد توجه قرار ندهیم عملا نمی‌توانیم تمدن به معنای پاسخ‌های انباشته به نیازهای انباشته را رقم بزنیم. جای خالی طبقه بندی علوم که عملا بر اساس مسائل اجتماعی و نیازهای اجتماعی است و عملاً شکل نگرفته است، احساس می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین بابایی، نظام مسائل برای اولویت بندی عناصر و مسائل در تمدن اسلامی را دارای دو صورت قابل ارائه دانست و خاطرنشان کرد: صورت اول اینکه ما براساس منابع دینی خودمان و در یک نگاه نظری مسأله‌های تمدنی خود را اولویت بندی کنیم، یعنی از منابعی که در اختیار داریم یک نظام نظری را تعریف و آن را تبدیل به یک دستگاه کنیم و بگوییم اولویت‌های ما در مقام تفکر، نظره پردازی و عملیات این مسائل هستند.

علاقه مندان جهت مشاهده متن کامل این خبر به سایت دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان مراجعه نمایند

 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما