سه‌شنبه 4 ارديبهشت 1403   09:32:42

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

الگوهای رفتاری سیره امام رضا(ع) برای مسوولان

  • خلاصه :عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی ضمن اشاره به الگوهای رفتاری سیره امام رضا(ع) برای مسؤولان امروزی، گفت: شجاعت، آگاهی به مسائل روز و حفظ بیت المال از جمله مهم ترین شرایط حاکمان جامعه از دیدگاه امام رضا(ع) است.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر ذاکری در گفت‌وگو با خبرنگار ما به تبیین نقش امام رضا(ع) در توسعه و ترمیم شبکه وکالت و زمینه سازی برای عصر غیبت پرداخت و گفت: امام موسی بن جعفر(ع) در دوره خودشان افراد و اشخاصی را به عنوان وکیل خودشان در سراسر بلاد اسلامی تعیین کرده بودند و وجوهات شرعیه را از این طریق دریافت می کردند.

وی ادامه داد: البته کار وکلا به دریافت وجوهات محدود نمی شد، بلکه انتقال سؤالات شرعی و مسائل و مشکلات شیعیان به امام رضا(ع) نیز از دیگر وظایف آنها به شمار می رود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه با شهادت امام موسی بن جعفر(ع) انحراف شدیدی در شبکه وکالت به وجود آمد، عنوان کرد: با توجه به این که امام صادق(ع) در زندان به سر می بردند و در همانجا هم به شهادت رسیدند، عده بسیاری از وکلای حضرت(ع) که اموال بسیاری هم در اختیار داشتند منحرف شده و با بهانه های مختلف امامت امام رضا(ع) را انکار کردند که نتیجه آن تشکیل فرقه «واقفیه» شد.

وی با اشاره به اقدامات امام رضا(ع) در زمینه ترمیم شبکه وکالت و روشنگری در این زمینه برای شیعیان ابراز کرد: ایشان با اقدامات خود افراد مطمئنی را برای تشکیلات وکالت به شیعیان معرفی کردند تا مردم فریب وکلای منحرف شده را نخورند.

حجت الاسلام والمسلمین ذاکری مظلومیت امام رضا(ع) حتی در میان نزدیکان ایشان را مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: امام رضا(ع) مدتی صاحب فرزند نمی شدند و این سبب هجمه های شدیدی نسبت به ایشان شده بود، از همین جهت وقتی صاحب فرزند شدند بسیاری از افراد حتی نزدیکان ایشان در این که امام جواد(ع) فرزند حضرت(ع) باشد، تشکیک می کردند و این نشان از مظلومیت امام(ع) است.

وی ضمن اشاره به الگوهای رفتاری سیره امام رضا(ع) برای مسؤولان امروزی، شرایط امام و رهبر جامعه اسلامی از منظر حضرت(ع) را مورد تبیین قرار داد و تأکید کرد: شجاعت، آگاهی به مسائل روز و حفظ بیت المال از جمله مهم ترین شرایط حاکمان جامعه از دیدگاه امام رضا(ع) است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی سیره متواضعانه امام رضا(ع) در برخورد با خادمان‌شان را مورد توجه قرار داد و افزود: ایشان زمانی غذا می خوردند که خدام‌شان سر سفره حاضر باشند، از این رو برخورد متواضعانه ایشان باید سرمشق مسؤولان و حکمرانان جامعه قرار گیرد. 

وی یادآور شد: همچنین امام رضا(ع) همواره نسبت به پرسش ها و شبهاتی که راجع به خود ایشان یا مسائل دیگر مطرح می شد بسیار عالمانه و متواضعانه پاسخ می گفتند، بنابراین مسؤولان امروز جامعه نیز باید از این سیره نورانی درس بگیرند.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما