پنجشنبه 9 فروردين 1403   23:15:50

(مهار تورم، رشد تولید)

print

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) تشریح کرد؛

روش‌های استعماری غرب برای سلطه بر کشورهای اسلامی

  • خلاصه :عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: غرب با غارت منابع کشورها از جمله کشورهای اسلامی به قدرت رسیده است، پرورش یافتگان علوم غربی در خدمت منافع غربی‌ها هستند.

به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین احمد رهدار، در اولین نشست از سلسله نشست‌های دشمن شناسی با موضوع «غرب به مثابه دشمن» که از سوی مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین(ره) وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه در مسأله دشمن شناسی باید اولویت‌های ما مشخص باشد، اظهار داشت: بی شک غرب به مثابه یک دشمن مؤثر و شامل و مستمر علیه جهان اسلام، تشیع و کشور ما است، منظور ما از غرب تمدنی است که از زمان رنسانس در اروپا شکل گرفته است.

وی افزود: تا کنون دو مواجهه تاریخی میان جهان اسلام و اروپا به عنوان بخشی از تمدن غرب صورت گرفته است که نخستین مواجهه در زمان یونان و مواجهه آگاهانه ما با غرب بوده است که فلسفه را از اروپا به سرزمین‌های اسلامی آورده و فلسفه اسلامی پدید آمد.

* دو قرن مواجهه سخت و نرم غرب با جهان اسلام

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) اظهار داشت: در دو قرن اخیر اما غرب به صورت سخت و نرم به سراغ جهان اسلام آمده و تبدیل به هژمون شده است،دو اتفاق در این بین رخ داده است، اتفاق اول اینکه عالم ذهن و خیال و کعبه آمال بسیاری از نخبگان ما غرب شده است، چرا که غرب را مطالعه کرده و با غرب هویت علمی گرفته و مروج غرب شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه دومین اتفاق این است که سنتی‌ترین و بومی‌ترین مسائل خود را با متجددترین مبانی و شیوه‌ها و ادبیات غرب توضیح می‌دهیم، افزود: این ورود غرب به زمانی برمی‌گردد که ارتش‌های استعماری غرب وارد کشورهای اسلامی شدند و این مواجهه در دو قرن اخیر شکل گرفته است.

حجت الاسلام و المسلمین رهدار مفهوم استعمار را از جمله عوامل روشن کننده مفهوم دشمنی غرب با جهان اسلام عنوان کرد و اظهار داشت: به مدت یکی دو قرن جهان اسلام تبدیل به کارگران کم مزد یا بی مزد استعمارگران غربی در وطن خود، منابع بسیاری از سوی غرب غارت شده است و امروز هم درصد قابل توجهی از آقایی که در اختیار دارند به دلیل همان منابع و ثروت‌هایی است که از کشورهای اسلامی سرقت کردند.

وی مقایسه میان کشورهای غربی سارق و غارت‌گر با کشورهای اسلامی مورد ظلم واقع شده را مقایسه اشتباهی دانست و تصریح کرد: کشور اندونزی که پرجمعیت‌ترین کشور اسلامی است 350 سال مستعمره هلند بوده و تمام منابع این کور به غارت رفته است، یکصد سال از استقلال این کشور گذشته است اما هنوز درگیر فقر و مشکلات مالی و اقتصادی بسیار گسترده است بخاطر اینکه این کشور بشدت غارت شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) به سطح گسترده غارت معادن و منابع کشورهای اسلامی از سوی غربی‌ها اشاره کرد و افزود: غربی‌ها با منابع کشورها و ملت‌های اسلامی دنیایی را ساختند که از طریق آن بتوانند به شکل‌های نوین به استعمارگری و استثمار کشورهای اسلامی ادامه بدهند و مقایسه کشورهای غارت شده با کشورهای غارتگر صحیح نیست.

* استعمار فکری و علمی کشورهای اسلامی از سوی غرب

وی ادامه داد: استعمار در مدتی که کشورهای اسلامی را استعمار کرده است با تأسیس مدارس و دانشگاه‌ها نسل‌های آینده این کشورها را با مبانی غربی تربیت کرده و طبیعتا افکار و اذهان آنها را تحت کنترل گرفته و شاهد هستیم نظام کنش در کشورهای اسلامی برمبنای نگاه غربی استوار شده است، غرب کاری کرده است که مردم با هزینه خودشان درس بخوانند تا آقایی غرب و نوکری خودشان را بپذیرند.

 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما