جمعه 31 فروردين 1403   00:40:08

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

به همت مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی صورت گرفت؛

برگزاری نشست علمی «بررسی تحلیلی دیدگاه فقهای معاصر شیعه در رابطه با ثبوت هلال»

  • خلاصه :نشست علمی وبیناری «بررسی تحلیلی دیدگاه فقهای معاصر شیعه در رابطه با ثبوت هلال» به همت گروه علمی فقه مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین موحد نژاد «رئیس ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری» در نشست علمی وبیناری «بررسی تحلیلی دیدگاه فقهای معاصر شیعه در رابطه با ثبوت هلال»  در ابتدا با اشاره به بحث هلال ماه از منظر صاحب عروه اظهار داشت: وقتی هلال ماه در یک شهر دیگری ثابت شود اما در شهری که فرد زندگی می کند ثابت نشود، چنانچه دو شهر به هم نزدیک باشند، کفایت می کند که در هر دو شهر رأی بر رؤیت ماه داده شود و در صورت نزدیک نبودن دو شهر، هم افق بودن آنها کفایت می کند.

وی با تأکید بر اصطلاح متقاربین در کتاب عروه گفت: با اطمینان می توان اشاره کرد که در هیچ یک از روایات به موضوع دور یا نزدیکی اشاره نشده است و معیار و ملاک مشخصی از حد فاصله تعیین نشده است، و این یک خلأ است که لازم می باشد فقها تأمل بیشتری درباره آن داشته باشند.

رئیس ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری تصریح کرد: برخی کارشناسان رؤیت هلال ماه، مثل آقای سید محسن قاضی میر سعید که به صورت تجربی سال های سال روی این مسئله کار کرده اند، گفته اند در صورت رؤیت هلال ماه با چشم غیرمسلح می توان گفت که از محل مشاهده تا فاصله هوایی 200 کیلومتری، ماه رؤیت خواهد شد و در صورت مشاهده با چشم مسلح این فاصله حدود 50 کیلومتر هوایی تعیین می شود که البته این تنها یک نظر کارشناسی است و فقها نسبت به آن نظری نداده اند.

وی در بیان مفهوم "هم افق بودن" در تعبیر صاحب عروه افزود: ملاک این تعبیر، بحث رؤیت است و چنانچه به عنوان مثال گفته شود هلال ماه در شهر الف دیده شد و سپس فارغ از فاصله، اعلام گردد که در شهر ب نیز هلال رؤیت شده است، می توان گفت این دو شهر هم افق هستند.

حجت الاسلام والمسلمین موحد نژاد در پایان به اختلاف میان نظر علما و فقها در خصوص رؤیت هلال ماه و مسائل مربوط به آن اشاره و خاطرنشان کرد: بنابر نظر برخی علما، رؤیت هلال ماه با چشم مسلح هم مورد قبول است و کفایت می کند اما از منظر برخی دیگر از علما مثل آیت الله سیستانی هلال ماه حتماً باید با چشم غیر مسلح رؤیت شود.

در پایان کارشناسان بخش احکام، سؤالات خود را پیرامون این موضوع مطرح کردند.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما