پنجشنبه 9 فروردين 1403   18:32:41

(مهار تورم، رشد تولید)

print

به همت مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی؛

نشست علمی «آشنایی با فنون و تجربیات پاسخ به شبهات در رسانه» برگزار شد

  • خلاصه :نشست علمی «آشنایی با فنون و تجربیات پاسخ به شبهات در رسانه» به همت بخش پشتیبانی علمی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، مرتضی بهرامی خشنودی «کارشناس پاسخگویی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی» در اولین جلسه از این نشست علمی با موضوع «آشنایی با فنون و تجربیات پاسخ به شبهات در رسانه» به ارائه فنون و تجربیاتی دربارۀ پاسخ به شبهات و سؤالات در محیط رسانه پرداخت.

وی، توجه به تفاوت شبهه و سؤال را لازم دانست و گفت: شبهه چیزی است که کسی برای ایجاد رخنه در باورهای ما می سازد، ولی سؤال این گونه نیست و صرفاً جهت آگاهی پرسیده می شود و ایجاد تردید و تشکیک در باورهای دیگران نیست، نحوه ورود به پاسخ شبهه و پاسخ سؤال را با هم متفاوت دانست و توجه به این مهم که در فضای رسانه ای ممکن است، مقدمه ورود به پاسخگویی، خود شبهه ساز باشد و مخاطب بعد از شنیدن شبهه باقی برنامه را دنبال نکند تا پاسخ شبهه را ببیند و بشنود، باید شبهه خیلی کوتاه مطرح شود و بنابراین، بایستی بیشتر به پاسخ پرداخته شود؛ فضای رسانه با فضای جلسات علمی متفاوت است و در فضای رسانه ای نباید به همه ابعاد شبهه پرداخت.

وی با بیان لزوم شناسایی خاستگاه سوال و شبهه، خواستگاه برخی سوالات را برنامه یا سریال های تلویزیونی دانست و شبکه های ماهواره ای را به عنوان رسانه هایی که بیشتر دنبال ایجاد شبهه هستند معرفی کرد.

کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، شناخت سطح مخاطب را از نکات مهم در پاسخگویی سوالات و شبهات دانست و تصریح کرد: در فضای رسانه کمتر امکان شناسایی مخاطب وجود دارد، ولی در فضای پاسخگویی تلفنی با چند سؤال می شود سطح و تخصص مخاطب را شناسایی کرد.

وی، رعایت نکات دیگری را نیز در پاسخگویی به سؤالات و شبهات در فضای رسانه ضروری دانست و افزود: تأکید بر پاسخگویی برای عموم مخاطبان با نیم نگاهی به مخاطبان خاص، پرهیز از اطالۀ پاسخ گویی، بسنده کردن به اصل پاسخ و ارائۀ اطلاعات اضافی در حد نیاز و ارجاع به منابع دیگر برای مخاطبان خاص و علاقه مند، تشویق مخاطب به مطالعۀ بیشتر، پرهیز از ایجاد شبهۀ جدید در خلال پاسخ به یک شبهه، استفاده از واکنش های مناسب برای ایجاد ارتباط بهتر با مخاطب، رعایت اخلاق در پاسخگویی و پرهیز از رنجاندن پرسشگر، رعایت ادبیات و حدوی در گفتار و رعایت نکاتی در برخورد با مخاطبان اهل سنت، باید در پاسخگویی به سؤالات و شبهات در فضای رسانه رعایت شود.

وی در پایان آمادگی برای شبهاتی که احتمال مطرح شدن در جامعه را دارند مانند نکاتی در بارۀ فیلم سینمایی بانوی بهشت را مهم و لازم دانست؛ این جلسه با پرسش و پاسخ کارشناسان پاسخگو به اتمام رسید.

شایان ذکر است نشست‏ها و جلسات علمی در بخش‏ پشتیبانی علمی مرکز در گروه های قرآن و حدیث، احکام، اخلاق، مشاوره، کلام و تاریخ، با رویکرد پاسخگویی به طور پیوسته با حضور اساتید مبرز برگزار می‏شود.

 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما