شنبه 1 ارديبهشت 1403   00:05:06

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

به همت مؤسسه بوستان کتاب؛

کتاب «نگاهی فرامذهب به زندگی پیامبر مهربانی(ص)، ریحانه رسول(س) و امامان دوازده گانه(ع)» منتشر شد

  • خلاصه :کتاب «نگاهی فرامذهب به زندگی پیامبر مهربانی(ص)، ریحانه رسول(س) و امامان دوازده گانه(ع)» در 344 صفحه به چاپ رسید.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی(تبلیغ نیوز)، کتاب «نگاهی فرامذهب به زندگی پیامبر مهربانی(ص)، ریحانه رسول(س) و امامان دوازده گانه(ع)» اثر محمدجواد ابوالقاسمی به همت مؤسسه بوستان کتاب در 344 صفحه منتشر شد.
در طول تاریخ، فرقه ها و گروه های زیادی در اسلام پدید آمده اند و پیروان هر فرقه را گمان می کنند که راه و روش خودشان درست است؛ برخی جاهلانه یا با تحریک دشمنان اسلام برای اثبات برتری خود دست به اقدامات خشونت باری زده اند و برخی هم راه صلح، مسالمت و وحدت را پیش گرفته اند.
این اثر کوشیده است با استفاده از منابع معتبر و مؤثق و با رعایت اصل انصاف و ادب، به پرسش هایی که برای بیشتر مسلمانان جهان مطرح شده، پاسخ دهند؛ پرسش هایی از این دست: پیامبر اکرم(ص)، دخترش فاطمه(س) و امامان دوازده گانه ای که عموم مسلمانان، به ویژه شیعیان به آن ها اعتقاد دارند، کیستند؟ آبا و اجدادشان چه کسانی هستند؟ کی و کجا به دنیا آمدند؟ شیوه زندگی آنان چگونه بوده است؟ با خود و دیگران چگونه رفتار می کردند و چه سخنانی از آنها نقل شده و کجا و چگونه رحلت کرده اند؟
ساختار اثر
این اثر در 14 فصل نگارش یافته است؛ در فصل اول که به پیامبر گرامی اسلام(ص) اختصاص یافته، به بیان زندگی نامه آن حضرت (اعم از ولادت، جوانی، ازدواج، بعثت تبلیغ دین، مهاجرت به حبشه، محاصره اقتصادی، معراج، هجرت به مدینه، تغییر قبله، جنگ ها و غزوه های پیامبر، اعلان رسالت جهانی، حجه الوداع، واقعه غدیر خم، رفتار و خلق و خوی پیامبر، وفات رسول خدا و نمونه هایی از سخنان جاویدان آن حضرت) پرداخته شده است.
دومین فصل از این اثر به دوره های مختلف زندگی حضرت علی(ع) پرداخته است؛ از جمله مباحث این فصل می توان به ولادت، فداکاری بی نظیر علی (ع) در شب هجرت، ایثار و شجاعت علی(ع) در نبردها، جنگ های مختلف (بدر، احد، بنی نضیر، خندق و خیبر)، از جا کَندن دَرِ عظیم خیبر، نمونه ای از داوری های علی(ع)، غدیر خم، فضایل و مناقب علی(ع)، اصحاب و یاران علی(ع)، مقام علمی امام علی(ع)، نهج البلاغه، شهادت امام علی(ع)، نمونه ای از سخنان جاویدان آن حضرت اشاره کرد.
در فصل سوم به عرصه های گوناگون زندگانی حضرت فاطمه زهرا(س) اعم از ولادت، القاب، مقام، ازدواج، روایت ها و حکایت هایی از زندگانی حضرت، دانش فاطمه(س)، رحلت رسول اکرم(ص)، فضایل و مناقب حضرت فاطمه زهرا(س)، و نمونه ای از سخنان جاویدان فاطمه زهرا(س) می پردازد.
چهارمین فصل از این کتاب، درباره امام حسن مجتبی(ع) است که ضمن بیان اطلاعات مختصر از آن حضرت، به ولادت، فضایل اخلاقی، امامت و رهبری، نامه امام حسن(ع) به معاویه و متن صلح نامه، هدف از صلح نامه، شهادت امام حسن(ع)، وصیت امام حسن(ع) و نمونه ای از سخنان جاویدان آن حضرت اشاره شده است.
در فصل بعدی، که به زندگانی امام حسین(ع) اختصاص یافته، پس از بیان نکاتی در خصوص ولادت آن حضرت، مقام امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در دوران کودکی، امامت امام حسین(ع)، صبح عاشورا، سخنرانی امام در عصر عاشورا، نماز ظهر عاشورا، فضیلت زیارت امام حسین(ع)، اهداف و فلسفه قیام حضرت، و نمونه ای از سخنان جاویدان امام حسین(ع) تبیین شده است.
در فصل ششم به امام زین العابدین(ع) پرداخته شده که در این فصل، ولادت و فضایل حضرت، واقعه عاشورا، معرفی کتاب صحیفه سجادیه، حکایتی شنیدنی درباره امام سجاد(ع)، و نمونه ای از سخنان جاویدان امام سجاد(ع) تشریح شده است.
هفتمین فصل از این کتاب درباره امام محمدباقر(ع) است که به عرصه های مختلفی از زندگی حضرت از جمله امامت امام، فضایل اخلاقی علمی و اجتماعی حضرت، مقام و نهضت علمی ایشان، اهتمام امام باقر(ع) به بزرگداشت عاشورا، شهادت امام(ع)، و نمونه ای از سخنان آن حضرت اشاره می شود.
نویسنده در هشتمین فصل از کتاب مذکور که درباره زندگانی امام جعفر صادق(ع) بوده، علم و دانش حضرت، فضایل ایشان، جایگاه علمی و معنویت امام(ع) نزد پیشوایان مذاهب اسلامی، امامت امام، پیدایش مذاهب و مکاتب در زمان آن حضرت، آخرین وصیت امام صادق(ع) به پیروان خود، شهادت امام(ع) و نمونه ای از سخنان آن حضرت تبیین کرده است.
نهمین فصل از این کتاب، به عرصه های مختلف زندگی امام موسی بن جعفر(ع) از جمله فضائل امام(ع)، امامت امام، فعالیت های علمی، امام و قیام های علویان، اصحاب امام، سازمان وکالت، امام کاظم(ع) در نگاه علمای مذاهب اسلامی، اوضاع فرهنگی و علمی و اجتماعی در زمان آن حضرت، موضع سیاسی ایشان، شهادت امام، ظاهر سازی سندی بن شاهک، ماجرای دفن پیکر امام، و نمونه ای از سخنان جاویدان امام کاظم(ع) می پردازد.
در فصل بعدی، که به زندگی امام رضا(ع) اختصاص یافته، به دوران ولادت، فضایل اخلاقی، امامت امام، سفر به خراسان، فلسفه هجرت امام رضا(ع) به مرو، نماز عید فطر، بارش باران در مرو، مقام و فضایل و آثار علمی آن حضرت، فرزندان حضرت رضا(ع)، شهادت ایشان، و نمونه ای از سخنان جاویدان امام رضا(ع) پرداخته شده است.
نویسنده در یازدهمین فصل از کتاب «نگاهی فرامذهب به زندگی پیامبر مهرمانی(ص)، ریحانه رسول(س) و امامان دوازده گانه(ع)» به امام محمد تقی(ع) ولادت، امامت امام، فضایل اخلاقی، شهادت حضرت و نمونه ای از سخنان جاویدان امام جواد(ع) اشاره دارد.
در دوازدهمین فصل از این اثر، زندگانی امام علی النقی(ع) مورد تبیین قرار گرفته که از جمله مباحث این اثر می توان به ولادت امام، صورت و سیرت حضرت، اصحاب و یاران ایشان، دو نمونه از فضایل امام هادی(ع)، نمونه از کرامات امام، احضار امام هادی (ع) از مدینه به منطقه عسکر سامرا، سازمان وکالت در دوران امام (ع)، شهادت حضرت و نمونه ای از سخنان جاویدان امام هادی(ع) اشاره کرد.
فصل بعدی به دوران مختلف زندگی امام حسن عسکری(ع) می پردازد که در این میان به ولادت امام، صورت و سیرت حضرت، دوران امامت، شهادت ایشان، ماجرای جانشین بر حق امام، فرزند آن حضرت، مسئله مهدی(ع) و غیبت آن حضرت، وکلای امام، و نمونه از سخنان جاویدان امام حسن عسکری(ع) اشاره شده است.
در آخرین و چهاردهمین فصل از کتاب حاضر، که در خصوص امام مهدی(عج) است، مباحثی از جمله ولادت امام، صورت و سیرت حضرت، غیبت کوتاه مدت یا غیبت صغری، غیبت درازمدت یا غیبت کبری و نیابت عامه، طول عمر امام زمان(عج) نمونه ای از ارتباط با حضرت مهدی(عج)، موعود و انتظار، و نمونه ای از سخنان جاویدان امام زمان(عج) تشریح شده است.
علاقه مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما