پنجشنبه 9 فروردين 1403   14:40:46

(مهار تورم، رشد تولید)

print

در دومین جلسه از دورۀ «معارف تربیتی نهج البلاغه»، مطرح شد؛

تربیت؛ زمینه ساز خوشبختی و بدبختی جوامع انسانی

  • خلاصه :عضو هیئت ‌علمی مرکز تخصصی آخوندخراسانی‌(ره) در دومین جلسه از دورۀ «معارف تربیتی نهج البلاغه»، به جایگاه، اهمیت و ضرورت تربیت انسان پرداخت.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی (تبلیغ نیوز)، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد نوروزی «استاد حوزه علمیه و مدیر گروه آموزشی اخلاق، تعلیم و تربیت اسلامی و عضو هیئت ‌علمی مرکز تخصصی آخوندخراسانی‌(ره)» در دوَمین جلسه از دورۀ «معارف تربیتی نهج البلاغه»، ضمن اشاره به جایگاه، اهمیت و ضرورت تربیت انسان، «تربیت» را توجه به حیاتی‌ترین مقوله انسانی دانست و اظهار داشت: همه سامانی‌ها و نابسامانی‌ها، صلاح‌ها و فسادها، سعادت‌ها و شقاوت‌ها به نوع تربیت باز می‌گردد و تربیت، بستر خوشبختی و بدبختی انسان ها و جوامع انسانی است.
وی گفت: انسان موجودی است که در میان دو بی‌نهایت قرار دارد: تکامل و سقوط؛ این عنصر مستعد می‌تواند برترین موجود هستی و نیز پَست‌ترین آنها شود. انسان موجودی مستعد همه والایی‌ها و همچنین همه تباهی‌ها است که البته نتیجه‌اش به نوع تربیت آدمی بسته است، یعنی سعادت و شقاوت آدمی به دست خود اوست.
این استاد حوزه و دانشگاه با استناد به گفتار امیر مؤمنان(ع) در حکمت ۱۴۷ نهج‌البلاغه که مردم را به سه گروه عالم ربانی و متعلم بر راه رستگاری و هَمجٌ رعاع (اصحاب متمایل به چپ و راست) تقسیم فرموده است، تصریح کرد: ربانی با یاءِ نسبت به معنای مربی (تربیت‌ کننده) و مقصود از عالم ربانی عالمان فقیه، حکیمان با تقوا، عالمان به حلال و حرام و احکام الهی هستند که مردم را با دانش خویش تربیت کرده و به اصلاح و تدبیر امور دینی و پرورشی آنان می‌پردازند، یا اینکه مقصود از  عالم ربانی، عالمان منسوب به رب است، یعنی کسانی که تنها متوجه خدا بوده و به غیر او مشغول نشوند.
این سلسله‌ نشست‌ها توسط امور تربیتی مرکز تخصصی آخوند خراسانی و با همکاری کانون عترت، تاریخ و سیره معاونت فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان و نیز مرکز تخصصی طوبی، مدارس علمیه گوهرشاد، نرجس(س)، قرآن و عترت، اسلام‌شناسی حضرت زهرا(س)، باقرالعلوم(ع)، امام خمینی(ره)، دانشگاه شهید مطهری (خواهران و برادران) و پایگاه بسیج دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار می‌شود.
این دوره به‌طور مستمر طی ۱۵ جلسه برگزار می‌شود که در صورت قبولی در آزمون نهایی، گواهی پایان دوره به شرکت‌کنندگان اعطاء خواهد شد.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما