شنبه 1 ارديبهشت 1403   14:58:49

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

داشتن تمدن مطلوب بدون توجه به نهادها و ساختارها ممکن نیست

  • خلاصه :عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه داشتن تمدن مطلوب، بدون توجه به نهادها و ساختارها ممکن نیست، گفت: با شعار و توصیه و تشویق، هرگز نمی‌توان به نوع زیستی مورد وفاق انسانی دست یافت.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، سید علیرضا واسعی در نخستین نشست کارگروه تمدن نوین اسلامی سازمان سمت(سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها) که با حضور جمعی از اساتید مراکز مختلف علمی و با دبیری حبیب الله بابایی برگزار شد، پس از بیان خاستگاه اندیشه تمدن نوین اسلامی،‌ به این نکته اشاره کرد که تمدن از منظر رهبری که خود طراح این اندیشه است، دارای دو سطح ‌ ابزاری و اصلی یا حقیقی است.

وی اضافه کرد: تمدن ابزاری مثل علم و صنعت و عمران و دیگر مقوله هاست، اما تمدن حقیقی نوع تعامل انسان با یک دیگر، سبک زندگی و چگونگی داد و ستد میان آدمیان می باشد و آنچه اهمیت دارد، سطح دوم است، بنابراین اولین مسأله پژوهشی شناسایی سطوح تمدن و جایگاه هر یک از آنها در مطالعات تمدنی خواهد بود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به نسبی بودن مقوله تمدن گفت: هیچ جامعه ای را نمی توان بدون تمدن دانست، هر چند در مقیاس تمدن عیار، جایگاه فروتری را اشغال می کند،‌ از این رو باید به شناسایی تمدن مطلوب توجه کرد تا عرصه های پژوهشی به درستی شناسایی گردد.

وی در ادامه ابراز کرد: تمدن نوین اسلامی که امروزه به فراوانی مورد گفتگو قرار می گیرد،‌ به عنوان یک رویکرد معطوف به تمدن عیار می تواند مورد مداقه و پردازش قرار گیرد، نه به عنوان یک پروژه، چون تمدن اساساً امری ساختنی و تابع عقلانیت از پیش تعیین شده و مدیریت پذیر نیست.

واسعی ادامه داد: برخی گفته‌اند تمدن گسترده‌ترین سطح مناسبات انسانی می باشد یا به تعبیری که من به آن می نگرم، گسترده‌ترین «من انسانی» یا ‌ «من گسترده انسانی» است که با دو اصل کرامت انسانی و اصل برابری شناسایی می شود، بر این اساس تعریف ارزش انسان در دیانت اسلامی، مسأله‌ای است که با تمدن نوین ربطی تنگاتنگ پیدا می کند و اگر چنین تمدنی بخواهد به منزله چشم انداز یا رویکرد باشد، نمی شود با تعاریف محدود و تبعیضی نسبت به دیگری پیش رفت، بلکه دیدن دیگری را همچون خویشتن(من) و ارجگذاری به او، پایه تمدن نوین و انسانی است و لاجرم نیازمند بررسی می باشد که باید دانست این نگره قرائتی تمدنی از اسلام را طلب می کند.

وی مطرح کرد: از همین جا مقوله واقع بینی نسبت به انسان – نه آرمانی نگری- پا به میدان می گذارد؛ انسان واقعی که متشکل از ویژگی های ظاهری، همراه با محدودیت ها،  ضعف ها، گرایش ها و نیز غرایز و تمایلات طبیعی است، حق زیستن و برخورداری از مواهب آن را دارد و برای او باید کوشید.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه داشتن تمدن مطلوب، بدون توجه به نهادها و ساختارها ممکن نیست، تصریح کرد: با شعار و توصیه و تشویق، هرگز نمی‌توان به نوع زیستی مورد وفاق انسانی دست یافت، جز آن که نهادها و ساختارهای فراگیری- نه اندک‌سالارانه- طراحی شود به گونه ای که همگان بتوانند برخوردار از مواهب اجتماعی به صورت برابر و آزاد به تلاش و خلاقیت بپردازند.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما