شنبه 1 ارديبهشت 1403   01:32:50

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

رئیس کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی شیخ بهایی وابسته به دفتر تبلیغات خراسان رضوی:

مهم‌ترین برنامه ما برای آینده گسترش کتابخانه دیجیتال و حضور موثر در فضای مجازی است

  • خلاصه :رئیس کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی شیخ بهایی وابسته به دفتر تبلیغات خراسان رضوی با اشاره به برنامه های فضای مجازی این کتابخانه در سال 1400 گفت: مهم‌ترین برنامه ما برای آینده گسترش کتابخانه دیجیتال و حضور مؤثر در فضای مجازی است.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، وحید شریفی درخصوص برنامه های فضای مجازی این کتابخانه در سال 1400 گفت: مفهوم سنتی کتابخوانی این است که کسی کتابی را در دست گرفته، آن را ورق زده و مطالعه کند، اما کتابخوانی در روزگار ما، صرفاً این نیست، بلکه هر نوع استفاده از ابزارهای نو، وسایلی که ابزار انتقال علم و دانش است، کتابخوانی محسوب می شود.

وی ادامه داد: از خواندن فایل کتاب روی صفحه مونیتور، تا استفاده از انواع سامانه‌های رایج مانند واتساپ، تلگرام، اینستا، توئیتر و غیره، همه کسب علم و کتابخوانی است.

رئیس کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی شیخ بهایی وابسته به دفتر تبلیغات خراسان رضوی با بیان اینکه عصر دیجیتال، مفهوم کتابخوانی را  تغییر داده است، افزود: در حال حاضر، مهم‌تر از خواندن، جستجو کردن و خواندن مطالب گزینش شده است؛ یک زمانی هزار صفحه می‌خواندیم تا 10 صفحه مطلب بدست آوریم، اما اکنون با جستجو چند کلید واژه تمام آنچه را که می‌خواهیم، در عرض چند دقیقه بدست می‌آوریم.

وی گفت: گسترش علم و تکنولوژی و باز شدن پای شبکه‌های اجتماعی به زندگی انسان‌ها، گمان می‌رفت که کتاب و کتاب‌خوانی به دست فراموشی سپرده شود، اما در جهانی که دیجیتالی شدن جز لاینفک آن است، مقوله کتاب و کتابخوانی نیز دچار تحولات بسیار گردید.

شریفی خاطرنشان کرد: کتاب‌ها و کتابخانه‌ها نیز به سرعت به سمت دیجیتالی شدن پیش رفته اند و امروزه ترویج و گسترش کتاب‌های الکترونیک، کتابخانه‌ها دیجیتال، نشریات دیجیتال، و… جزء الزامات تحصیل علم و دانش در اقصی نقاط گیتی شده است.

وی در ادامه به مهمترین برنامه های پیش بینی شده در حوزه فضای مجازی در سال 1400 اشاره کرد و گفت: یکی از نقاط قوت کتابخانه شیخ بهایی حضور متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی در کنار متخصصان علوم اسلامی است و این موضوع موجب هم افزایی طرفین و به کارگیری شیوه های نوین به منظور ترویج منابع ارزشمند کتابخانه ای شده است.

رئیس کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی شیخ بهایی وابسته به دفتر تبلیغات خراسان رضوی ابراز کرد: مجموعه مدیران و کارشناسان کتابخانه شیخ بهایی از سال های گذشته به موضوع کتابخانه دیجیتال به عنوان یک برنامه راهبردی نگریسته و هر ساله به غنای این مجموعه افزوده اند.

وی افزود: به منظور پرهیز از کارهای موازی از سال 1393 در کتابخانه دیجیتال، بر روی موضوع ادیان، فرق و مذاهب متمرکز شده ایم و هر ساله منابع دیجیتال ارزشمندی را نیز به آن افزوده ایم و اکنون بیش از 20000 جلد کتاب دیجیتال در دسترس عموم قرا گرفته و در سال 1400 نیز طبق برنامه ریزی انجام شده بیش از 2000 جلد کتاب دیجیتال دیگر به مجموعه اضافه خواهد شد.

شریفی عنوان کرد: تولیدات چند رسانه ای از قبیل پادکست، ویدیو کلیپ، موشن گرافی و ... نیز از دیگر برنامه های کتابخانه در فضای مجازی است که پیش بینی می شود بیش از 500 مورد محتوای چند رسانه ای تولید و عرضه شود.

وی افزود: برگزاری نشست های علمی ترویجی به منظور آشنایی پژوهشگران با مباحث متعدد عصر دیجیتال یکی دیگر از برنامه های سال جاری می باشد و طبق برنامه حداقل 10 نشست علمی مرتبط با موضوع مذکور تا پایان سال 1400 برگزار خواهد شد.

رئیس کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی شیخ بهایی وابسته به دفتر تبلیغات خراسان رضوی مطرح کرد: برگزاری کارگاه های آموزشی تخصصی به منظور ارتقای مهارت های پژوهشگران در حوزه پژوهش فناورانه از برنامه های مهم کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی شیخ بهایی می باشد که بحمدالله سابقه درخشانی در این زمینه وجود دارد و سال جاری نیز 10 جلسه کارگاه آموزشی برنامه ریزی شده است.

وی تصریح کرد: معرفی منابع در  فضای مجازی با توجه به مناسبتهای ملی و مذهبی نیز  در بخش  اطلاع رسانی کتابخانه پیش بینی شده و برای سال جاری حداقل 100 مورد معرفی کتاب در نظر گرفته شده است که در تمامی شبکه های اجتماعی منعکس می گردد.

شریفی با بیان اینکه پاسخگویی به مراجعان و مصاحبه مرجع هم زمان در محل کتابخانه و فضای مجازی از طریق میز مرجع مجازی انجام می شود، ابراز داشت: خدمات سفارش مدرک نیز به صورت حضوری و مجازی به عنوان یکی دیگر از خدمات مجازی کتابخانه برنامه ریزی و در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بانک اطلاعات نرم افزاری ما با بیش از 200 عنوان نرم افزار ارزشمند یکی از بزرگترین بانک های نرم افزاری استان خراسان می باشد و تکمیل بانک اطلاعات نرم افزارهای علوم اسلامی و انسانی در سال جاری با افزودن بیش از 50 عنوان نرم افزار جدید انجام خواهد شد.

رئیس کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی شیخ بهایی وابسته به دفتر تبلیغات خراسان رضوی در پایان به معرفی پرتال کتابخانه و خدمات برخط مجموعه پرداخت و گفت: در حال حاضر درگاه اینترنتی www.dtelib.ir  با ارائه خدمات ذیل تمامی خدمات کتابخانه ای را ارائه می نماید.

گفتنی است، این کتابخانه دیجیتال با بیش از 20 هزار جلد کتاب تمام متن، امکان «اشاعه گزیده اطلاعات مورد نیاز پژوهشگر بر اساس علاقه مندی های او» را دارا بوده و «درخواست و تمدید عضویت»، «مشاهده دیرکردها ،جرایم، تعلیقات و گزارشات مربوط به میز امانت»، «درخواست امانت،رزرو و تمدید»، «مشاهده اطلاعات پروفایل اعضاء»، «امکان مشاهده گزارشات مدیریتی»، «نمایش وضعیت مدارك کاربر»، «امانت بین کتابخانه ای»، «پیشنهاد اصلاح منابع» و «پیشنهاد خرید و پروسه» از سایر ویژگی های آن است.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما