تبليغات





















اخبار فرهنگی
حجت الاسلام  و المسلمين تراشيون 2
تأثیر شگرف رنگ‌ها در افزایش آرامش و پایداری زندگی مشترک استاد حوزه علمیه قم با اشاره به تأثیر شگرف رنگ‌ها در افزایش آرامش و پایداری زندگی مشترک، گفت: زن و شوهر باید به نوع پوشش و رنگ آن در افزایش پایداری زندگی مشترک و اثر آن در آرامش بخشی و تربیت فرزندان توجه ویژه کنند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدعلیرضا تراشیون، استاد حوزه علمیه قم، شامگاه شنبه 23 اسفندماه در حرم حضرت فاطمه معصومه(س) با بیان این‌که آرامش دارای سه منشأ دیداری، شنیداری و گفتاری است، افزود: آرامش دیداری با مشابهت‌های چهره و نوع پوشش زن در مقابل شوهر و شوهر در مقابل زن و همچنین نوع پوشش در مقابل فرزندان محقق می‌شود.
 
وی تصریح کرد: بر همین اساس لازم است زن و مرد در چهره و زیبایی به یکدیگر نزدیک بوده و فاصله زیادی با هم نداشته باشند تا آرامش در زندگی آن‌ها حاصل شود.
 
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که نوع پوشش ارتباط مستقیمی با رنگ و مدل پوشش دارد، گفت: رنگ در روحیه و آرامش انسان اثرگذاری مستقیم داشته به همین دلیل توسط رسول خدا(ص) و ائمه(ع) مورد تأکید قرار گرفته است.
 
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین تراشیون با بیان این‌که رنگ‌ها به دو دسته سرد و گرم تقسیم می‌شوند، ادامه داد: قرمز، زرد و نارنجی سه رنگ مهم و شاخصی هستند که در گروه رنگ‌های گرم تقسیم‌بندی شده و توجه به این نکته ضروری است که ویژگی مشترک این سه رنگ هیجانی بودن و ایجاد احساس هیجان در تماشا کننده است.
 
وی افزود: استفاده از رنگ‌های هیجانی تأثیر مستقیمی در کاهش عقلانیت دارد زیرا روانشناسان معتقد هستند هرچه هیجان بیشتر شود عقلانیت کمتر می‌شود، بنابراین به خانم‌ها توصیه می‌شود در خانه و در مقابل فرزندان از رنگ قرمز و رنگ‌های هم‌خانواده قرمز یعنی زرد کمتر استفاده کنند زیرا استفاده زیاد از رنگ قرمز فرزندان را پرخاشگر می‌کند.
 
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که رنگ زرد و قرمز اوج هیجان را در انسان ایجاد می‌کند، اظهار داشت: هنگام تولد امام حسین(ع)، ایشان را نزد رسول خدا(ص) آوردند در حالی که در پارچه زرد پیچانده بودند که حضرت رسول(ص) فرمودند پارچه را عوض کنید علتش هم این است که رنگ زرد، رنگ تنفر بوده و سبب افزایش هیجان و عصبی شدن در انسان می‌شود؛ براین اساس به مادران توصیه می‌شود هنگام شیر دادن نوزاد از لباس‌های با رنگ گرم و هیجانی استفاده نکنند زیرا کودک بدغذا و کم‌اشتها می‌شود.
 
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین تراشیون با اشاره به این‌که رنگ نارنجی‌ رنگ متعادلی است و بیشتر مردها عموماً آن را در محیط خانه برای همسر خود می‌پسندند، ادامه داد: شاید مردها به علت غرور خود درباره پوشش و رنگ لباس همسرشان اظهار نظر نکنند اما خانم‌ها باید در این زمینه به نظر شوهر خود اهمیت دهند و بدانند استفاده از رنگ نارنجی در محیط خانه نشانه صمیمت در کنار هیجان است و روابط عاطفی اعضای خانواده را افزایش می‌دهد.
 
وی با بیان این‌که حرارت رنگ زرد بیشتر از رنگ قرمز است و به همین سبب جذابیت و حرارت استفاده از رنگ زرد در تبلیغات توصیه می‌شود، تصریح کرد: دلیل تأکید اسلام بر این‌که مردها از کفش زرد استفاده کنند این است که رنگ زرد مرد را جذب کرده و مردانی که کفش زرد استفاده می‌کنند سربه‌زیر شده و به سبب نگاه کم به نامحرم نور چشمانشان هم بیشتر می‌شود.
 
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در یک تقسیم‌بندی دیگر رنگ‌ها به رنگ‌های سرد تقسیم‌ می‌شوند که رنگ آبی، سبز و بنفش از رنگ‌های شاخص آن هستند.
 
حجت‌الاسلام ‌والمسلمین تراشیون با بیان این‌که وجه مشترک رنگ‌های سرد آرامش بخشی است، گفت: رنگ آبی نشانه آرامش همراه با تفکر است به همین سبب در اسلام بیشتر محراب و مساجد را به رنگ آبی ساخته و همچنین در اسلام نگاه به دریا برای این‌که آبی است و انسان را به تفکر دعوت می‌کند و تفکر خود نوعی عبادت است توصیه می‌شود.
 
وی با اشاره به این‌که رنگ سبز به معنای آرامش همراه با تسکین است که بیشتر لباس بیماران و پزشکان را به این رنگ تهیه می‌کنند، ادامه داد: رنگ بنفش نشانه آرامش و ناامیدی از زندگی است بر همین اساس رنگ بنفش را رنگ پیرزنی و نماد آرامش همراه با ناامیدی از دنیا می‌دانند و از طرف دیگر رنگ بنفش نماد اعتراض و نوعی نگرانی نسبت به آینده و وضع موجود هم تلقی می‌شود.
 
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که زنان تا می‌توانند باید در محیط خانه از رنگ‌هایی با هارمونی متعادل استفاده کنند تا فرزندان و همسرشان آرامش یابند، افزود: رنگ قهوه‌ای، رنگ برقراری ارتباط و گفت‌وگو است به همین سبب در محیط خانه و در محیط‌هایی که می‌خواهند با هم بر اساس عقلانیت و به‌صورت جدی صحبت کنند مانند تالارها و سالن‌های اجلاس از رنگ قهوه‌ای استفاده می‌کنند.
 
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین تراشیون افزود: در خانه اضافه بر این‌که زن باید به‌دلخواه شوهرش لباس بپوشد مرد هم باید همین‌گونه باشد همان‌طور که روایت ‌شده روزی مالک یکی از یاران امام باقر(ع) به دیدن حضرت رفتند که حضرت در اندرونی خانه بودند به مالک گفتند داخل شود وقتی مالک داخل شد از دیدن حضرت به خنده افتاد زیرا حضرت لباس قرمز یا زرد به تن داشتند که حضرت علت این امر را علاقه همسرشان به آن رنگ عنوان کردند و از امام صادق(ع)، امام سجاد(ع) در همین زمینه احادیث مشابهی روایت ‌شده ولی زن و شوهر بااین‌وجود باید رعایت حال فرزندان خود را بکنند.
 
وی ادامه داد: زن و مرد با وجود این‌که در انسانیت با هم مشترک هستند ولی در جنسیت با هم متفاوت بوده و تاکنون روانشناسان حدود 160 مورد تفاوت درباره زن و مرد ذکر کرده‌اند که شهید مطهری تفاوت در تفکر(زن جزئی‌نگر و مرد کلی‌نگر)، تفاوت در حس لامسه(لامسه زن بسیار قوی است) و تفاوت در بویایی(توانایی تشخیص دقیق بوها توسط زن) را بخشی از تفاوت‌های زن و مرد می‌دانند و بیان می‌کنند و می‌گویند به علت همین بویایی قوی در صدر اسلام و در دنیای غرب امروزی بزرگ‌ترین عطر فروش‌ها زنان هستند.
 
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که مردان در مقایسه با زنان به اطراف خود کمتر توجه دارند، اظهار کرد: عده‌ای از مردان به دلیل تفاوت‌های تربیتی رفتارهایی شبیه زنان داشته و عده‌ای دیگر از مردان به دلیل مهارت‌هایی که دارند سعی می‌کنند به محیط اطراف خود توجه داشته باشند اما دسته عمده مردان که ازنظر روانی سالم هم هستند به اطراف خود بی‌توجه بوده که این به دلیل دارا بودن دید کل‌نگری مرد است و زن نباید این موضوع را نشانه ضعف مرد تلقی کنند زیرا این موضوع نشانه سلامت مرد است.

منبع: خبرگزاری رسا
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 6785
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما